Subtropisk og frittstående på en fredag
Den lille festivalen i festivalen setter standard igjen.
Den lille festivalen i festivalen setter standard igjen.
Det ble bassistene som satte merker i festivalens andre dag.
To trioer, svært ulike og svært hørverdige, dominerte Nattjazz-søndagen.
Nils Økland og Erlend Apneseth – like, men ulike på Nattjazz, kveld 2.
Høy temperatur både ute og inne da Nattjazz tok av for 46. gang.
Hun står i en fin tradisjon, men nøyer seg ikke med å bli stående.
Jazzfest avsluttet 30-årsfeiringen søndag kveld med en intergalaktisk countryferd signert Ståle Storløkken.
Arild Andersens møte med Trondheimsolistene ble en begivenhet for minnebøkene, og Atomic brakte festen i havn på Dokkhuset under fredagens Jazzfest.
MoE og Mette Rasmussen og den finske trioen Triad bød på en intens og fascinerende torsdagskveld på Trondheim jazzfestival.
MaiJazz nummer 30 nærmer seg oppløpssiden, og både kunstnerisk, gjennomføringsmessig, publikumsmessig og økonomisk later festivalen til å holde stø kurs mot et resultat verdig en vital og fortsatt ambisiøs 30-årsjubilant.
Det går ei kraft frå ikonet Chick Corea sine like ikoniske låtar som får nytt liv i Erlend Skomsvoll sin fargerike fantasi. Når dei sterke, særeigne stemmene i Trondheim Jazzorkester deler av kraftoverskotet er det lenge til neste gong Victoria-publikummet som fekk oppleve denne kvelden treng vitaminbjørnar.
Festival med symfonisk sjel og mange klangfarger.
Kveldens vinnende kvintett lar historien spille på lag med seg.
Vossasalen vart omgjort til ein barnehage og vi vart med på fri-improvisert katarsis i Festsalen på Vossa Jazz, dag to.
Nærkontakt med norsk jazzhistorie og årets største kinooppleving på Vossajazz sin første dag.
Vi får noko som nærmar seg ‘The greatest show on earth’ – namnet på plata som feirast med eit utsolgt Victoria denne laurdagskvelden.
70-åringen blir velfortjent feiret på Løkka og Karl Johan, to kvelder på rad.
Studentane ved NMH har fått til noko eige, og har klart å henvende seg til eit nytt og ungt publikum.
Kveldens program kommer i kledelig samtidsbalanse.
Lekenheten sitter bak rattet gjennom denne forestillingen om helstøpthet.
Fredagens BJO-program bød både på tradisjonsjazz og moderne musikk mellom stilartene. Sjangerbastarden Broen gjorde et sterkt inntrykk.
Åpningsdagene av årets Bodø Jazz Open (BJO) var dominert av rutinerte jazzkarer. Ungdommen i Juno lover godt for framtida.
I Japan har dei eit ord for å “bade i skogen” - Shinrin-yoku. Korte opphold i skogen skal ha helseeffekt, meiner dei. Det var dette vi fekk oppleve på Caféteateret søndag kveld - å bade i skogen.
Det blir en lykkelig slutt på festivalfredagens sammensatte opplevelse.
Stillferdighet og støy møter opp med hvert sitt på All Ears festivalens første kveld.
José James har mykje å finne ut av, men kunne også fått tildelt betre kort av jubilanten Cosmopolite.
Det meste kjentest riktig då Arild Andersens trio og den japanske pianisten Makoto Ozone gav eit fullstappa, jubilerande Cosmopolite ein festkveld.
Dagen etter plateslepp nummer to synte fekk Jon Balke sitt Siwan-prosjekt rammene det fortener under Oslo World.
Som mange andre gitaristar har Sør-Afrikanske Derek Gripper late frustrasjonen over instrumentet sine avgrensingar opne dører inn i heilt nye dimensjonar. Resultatet gir bakoversveis.
Meldingen om ny driftsform ved Sildajazz sjokkerer Jazz-Norge. Vi spør Terje Ekrene Vik, som fikk være festivalsjef i et år, om hva som skjedde. Swing’It har lagt 12.000 konsertbilletter for salg i Tyskland og vi spør Martin Jarl Velsin om hvordan de skal få det til. Også: Konsertrapporter fra Needlepoint, Leah og David Murray Trio.
Jazz og klassisk forenes når saksofonist Marius Neset og pianist Leif Ove Andsnes spiller i Operaen under Oslo Jazzfestival i august neste år.