Bærende musikk for underlige tider
Punkt ivaretar kravene til skarpt program, så vel som til smittevern.
Punkt ivaretar kravene til skarpt program, så vel som til smittevern.
Årets Blow Out! variasjoner er absolutt til å stole på.
Det serveres smakfull fireretters på Blow Out!-festivalens første kveld.
Jazzknappleik 2020 ble den første av det vi bare kan håpe blir en lang tradisjon med vestlandske todagers improvisasjonsfestivaler.
Det ferske albumet til Finity har allerede avslørt at vi kan glede oss til denne kvelden.
Møtet mellom Knut Riisnæs Kvartett og deres inviterte gjest, Siril Malmedal Hauge, ble fint nok, men kanskje ikke fullt forløst?
Nedskalert eller ei - Oslo Jazzfestival kom godt i gang.
Ti år med Hanna Paulsberg Concept, skillingsviser i fornem sal og korps på høvleriet på Sildajazzens fredag.
Store klimaks og antiklimaks i Festiviteten, samt rølp og kammerjazz andre dag på Sildajazz.
En gledens kveld med gitar og vokal.
Ornette for menigheten, storband for folket og Arild Andersen for alt derimellom på første dag av Sildajazz.
Moldejazz har vist at de har kompetansen og erfaringen til å gjennomføre en suksessfestival selv i annerledesåret 2020. Det lover godt for fremtiden at denne gamle hunden fortsatt kan lære seg et nytt triks eller to.
Midt i uka har årets utgave av festivalen fulgt opp med pop, flere historier fra gamledager og et prosjekt å bli slått i bakken av.
De to første dagene av Moldejazz 2020 har vært prega av en slik overflod av kvalitet og energi at de halvtomme konsertsalene føles nesten uverdig.
Tre helt forskjellige konserter viste bredden i musikkmiljøet rundt Motvind-festivalen, som ble arrangert lørdag.
De holder god avstand mellom tonene og faller inn i kjent tradisjon.
Allsang med Andreas Røysum Ensemble, lyn og jazztorden med Hedvig Mollestads Ekhidna og kunstpoprock med Mall Girl på andre og siste dag av Mandaljazz.
Skarbø Skulekorps, Charlotte dos Santos og Bendik Baksaas + Fredrik Høyer spilte på den første dagen under årets Mandaljazz.
Tilberedning av te er en kunst! Det er jammen konsertarrangering også, og med General Post Office på Tedans traff de spikeren på hodet.
To duokonserter begeistret et sulteforet publikum på Blow Outs sommeråpning.
Selvfølgelig var det Karin Krog som stod på scenen da det norske jazzmiljøet så smått våknet til liv igjen.
Kristoffer Kompen lar gamle jazzfarger skinne i egne komposisjoner.
Sigurd Hole lanserer plate og lar naturen spille med.
“Eg såg dei på ei lita klubbscene for mange år sidan - før det var mainstream, liksom” – om du vil bli den personen - gå på Serendip.
Norges høyestliggende jazzfestival er litt eksotisk og sær, men byr på et perfekt lite avbrekk fra hverdagens kjas og mas.
Der denne mannen spiller, beveger gitarhistorien seg framover.
Programmet for kvelden er i balanse og faller i så måte fint inn i All Ears-tradisjonen.
Søndag på Kafé Hærverk er ingen hviledag for god musikk.
Plateselskapet OK World og musikkorganisasjonen Samspill vil vise oss musikkens grenseløshet, i samarbeid med Nasjonal jazzscene.
Trioens utradisjonelle kombinasjon av redskaper åpner for originalitet i finstemt balanse.
Meldingen om ny driftsform ved Sildajazz sjokkerer Jazz-Norge. Vi spør Terje Ekrene Vik, som fikk være festivalsjef i et år, om hva som skjedde. Swing’It har lagt 12.000 konsertbilletter for salg i Tyskland og vi spør Martin Jarl Velsin om hvordan de skal få det til. Også: Konsertrapporter fra Needlepoint, Leah og David Murray Trio.
Jazz og klassisk forenes når saksofonist Marius Neset og pianist Leif Ove Andsnes spiller i Operaen under Oslo Jazzfestival i august neste år.