Utvandrarane Sundstøl og Økland fann heim i Oslos nye eldstove
Økland og Sundstøl er musikalske utvandrarar. Og på same måte som i folkemusikken til utvandrarane til Amerika, er det ei sterk kjensle av heim i denne musikken.
Økland og Sundstøl er musikalske utvandrarar. Og på same måte som i folkemusikken til utvandrarane til Amerika, er det ei sterk kjensle av heim i denne musikken.
Møster! bruker lørdag ettermiddag til å vise hva de er gjort av.
Denne kvelden deler vi en liten reise med tre musikere.
Siste kveld på PUNKT tar oss til prærien så vel som til industrien.
PUNKT ivaretar profilen og søker seg videre.
Dei siste åra har vi fått høyre Erlend Skomsvoll med store orkester – Chick Corea og Trondheim Jazzorkester eller Come Shine. Det er på tide vi får litt aleinetid med han – i går slapp han soloplata Leken/Playful på Oslojazz’ siste dag.
Fredagen på Oslojazz var ein musikalsk teslaspole – musikken lever sitt eige liv med desse musikarane.
Det kjennes virkelig som et riktig sted å være denne kvelden.
Der Marinemusikken og Daniel Herskedal baud på store bølgjer på havet, gav Charlotte dos Santos oss det perfekte lydsporet til ein roleg dag på flytemadrassa.
Seinsommerens vakreste eventyr blåses i gang.
Vitale versjoner av låter fra den gang Joni var ung og hyllestbandet var ufødt.
Moldejazz var bred over bringa og fast i klypa på mandag og tirsdag. Onsdag og torsdag ga festivalorganismen en midje av det litt slankere slaget, men bassene kom sterkt.
David Sanborn Acoustic og Donny McCaslin var de største navnene på Moldejazz-tirsdagen, men Allison Miller's Boom Tic Boom og Trondheim Jazzorkester & The MaXx skapte de sterkeste ekkoene.
Maria Schneider i fokus på Moldejazz' store åpningsdag.
Festivalens siste dag er også rik på tilbud.
Den lille festivalen i festivalen setter standard igjen.
Det ble bassistene som satte merker i festivalens andre dag.
To trioer, svært ulike og svært hørverdige, dominerte Nattjazz-søndagen.
Nils Økland og Erlend Apneseth – like, men ulike på Nattjazz, kveld 2.
Høy temperatur både ute og inne da Nattjazz tok av for 46. gang.
Hun står i en fin tradisjon, men nøyer seg ikke med å bli stående.
Jazzfest avsluttet 30-årsfeiringen søndag kveld med en intergalaktisk countryferd signert Ståle Storløkken.
Arild Andersens møte med Trondheimsolistene ble en begivenhet for minnebøkene, og Atomic brakte festen i havn på Dokkhuset under fredagens Jazzfest.
MoE og Mette Rasmussen og den finske trioen Triad bød på en intens og fascinerende torsdagskveld på Trondheim jazzfestival.
MaiJazz nummer 30 nærmer seg oppløpssiden, og både kunstnerisk, gjennomføringsmessig, publikumsmessig og økonomisk later festivalen til å holde stø kurs mot et resultat verdig en vital og fortsatt ambisiøs 30-årsjubilant.
Det går ei kraft frå ikonet Chick Corea sine like ikoniske låtar som får nytt liv i Erlend Skomsvoll sin fargerike fantasi. Når dei sterke, særeigne stemmene i Trondheim Jazzorkester deler av kraftoverskotet er det lenge til neste gong Victoria-publikummet som fekk oppleve denne kvelden treng vitaminbjørnar.
Festival med symfonisk sjel og mange klangfarger.
Kveldens vinnende kvintett lar historien spille på lag med seg.
Vossasalen vart omgjort til ein barnehage og vi vart med på fri-improvisert katarsis i Festsalen på Vossa Jazz, dag to.
FESTIVAL: Det faller på plass og topper seg med amerikansk og britisk poesi.
Thomas Strønen forteller fra USA-opphold, Jens Borge spør om Statens Kunstnerstipend vet at Rogaland eksisterer, JazzArkivet forteller om sesongen sin, Brian Eno forklarer vitsen med kunsten, Harlem-renessansen granskes på NALF og vi skriver litt om en kulturløs valgkamp.