Duo-standarder i særklasse
Olga Konkova og Jens Thoresen følger opp fjorårssuksessen med suverene standardtolkninger.
Olga Konkova og Jens Thoresen følger opp fjorårssuksessen med suverene standardtolkninger.
Stein Urheims kosmologiske Vossa Jazz-verk er et bejaende utopisk smil, men mer enn bare en blid grimase.
Skadedyr gnager seg plass helt opp mot favorittsjiktet.
PLATE: Den soniske festen fortsetter på Erland Dahlens tredje soloalbum.
FESTIVAL: God bredde og kvalitet på Punkts siste dag.
FESTIVAL: Her i Kristiansand hører man hvilken festival man er på.
PLATE: Eple Trios femte album er en suverent gjennomført demonstrasjon av originalitet i form og innhold.
PLATE: Godt gjennomført annenrunde i Anders Thoréns Nordic Circles-prosjekt.
KONSERT: Under første kveld med "Åpent hus" på Sentralen, fekk Gurls ei av dei minste scenene. Men eg trur deira konsert vil bli hugsa lengst.
KONSERT: I Wolf Valley har Eyolf Dale plukka ut dei musikarane han sjølv ville sett på øvste hylle. Det måtte bli eit strålande ensemble, men eg saknar likevel at det kjennast meir som eit band.
KONSERT: England og Norge spiller på sitt beste, med en danske på lag.
KONSERT: Det er ikke bare på papiret kveldens program er spennende.
KONSERT: Bjørn Alterhaug Quintet er neppe den mest oppsiktsvekkande programposten hjå Oslojazz, men der er ikkje mange jazzkvintettar som er ein meir sikker publikumsvinnar.
PLATE: Det er en viktig flik av europeisk kulturarv som her vedlikeholdes og slippes fri på nytt.
FESTIVAL: Med Manu Katché og Brian Blade samme kveld, fylte Oslo Jazzfestival trommekvota allerede på dag 1.
PLATE: Distansen mellom Oslo og Tokyo oppleves som svært kort i dette vellykkede samarbeidet.
FESTIVAL: Vijay Iyer og Karin Krog var sentrale aktører da en nær perfekt avviklet Moldejazz tonte ut i går.
FESTIVAL: Med en eventyrlig fredagskveld som foreløpig klimaks, cruiser Moldejazz mot musikalsk knallsuksess.
FESTIVAL: Moldejazz er halvveis, og jazzen lever & har det bra ved Romsdalsfjorden.
FESTIVAL: Været var elendig og åpningstalene bare i korte glimt bedre, men musikken brakte Moldejazz 2017s første dag til store, minneverdige høyder.
Prisvinnere og jubilanter er ikke alene om å levere bra på Kongsbergfestivalens siste dag
Høy kvalitet gjennomsyrer nyskapningen Særingfest. Fredagen på Kongsberg er et eneste stort koldtbord.
Et par høydepunkter skiller seg ut blant de mange inntrykkene på festivalens andre dag.
FESTIVAL: Fredagskvelden under årets Mandaljazz starta forsiktig, men Skrap og Trondheim Jazzorkester løfta det til ein jazzfest av beste sort.
Norges yngste jazzfestival, Mandaljazz, opna årets festival med konsert i badebasseng og eit dagsferskt 14-mannsensemble.
Om man tenker seg at Forbrukermagasinet skulle foreta en stortest av ensembler hvor man vurderer de enkelte musikeres evne til å være tydelige og ta rikelig plass uten å være i veien for hverandre, så ville Daniel Herskedals trio være en god kandidat til «Beste kjøp».
PLATE: Folkemusikken forvaltes med bravur, men to nye originallåter trumfer tradisjonen i Torhild Ostad og Carsten Dahls nyslåtte samarbeid.
PLATE: Blod låter tjukkere enn vann, og brorskapet har sin egen puls.
– Og med det kastar eg meg ut i den frie marknaden, sa jazzgitarist Stian Unhjem før han avslutta sin eksamenskonsert ved Norges Musikkhøgskole. Marknaden lyt berre spisse øyrene.
FESTIVAL: Konserthøydepunkt med Jason Moran, Amalie Dahls Dafnie i ekspansiv modus, skjønn musikk i klamme omgivelser med Tuva Halse, jazz og poesi med Aja Monet og Alabaster DePlume og de siste inntrykkene fra en Moldejazz med tydeligere konturer og høyere temperaturer enn på en stund.
På tirsdag og onsdag på Moldejazz opplevde vi 25-årsjubilanten Trondheim Jazzorkester i to - nei, ørten - utgaver, under ledelse av Sigrid Aftret og i en muntert kaotisk helaftens feiring av seg selv.