«Circle of Chimes» cover
Marius Neset
«Circle of Chimes»
ACT/Musikkoperatørene

Mesterskap, full pakke

Komponisten (og saksofonisten) Marius Neset blomstrer i en utvidet kvintett der fargene florerer.

Denne uka spiller Marius Neset Quintet lanseringskonserter i Tromsø, Molde og Oslo for det ferske albumet «Circle of Chimes». Kvintettbesetningen med Neset (tenor- og sopransax), Ivo Neame (piano), Jim Hart (vibrafon/marimba/perk.), Petter Eldh (kontrabass) og Anton Eger (trommer/perk.) er identisk med kjernebesetningen på albumet, men i tillegg er platas klangpalett utvidet med den dansk-svenske cellisten Andreas Brantelid, gitaristen/vokalisten Lionel Loueke (Benin/USA) og fløytisten Ingrid Neset (Marius’ søster). Spesielt Brantelid og Loueke bidrar til å prege uttrykket, og det var denne oktetten som på bestilling urframførte «Circle of Chimes»-musikken foran 1600 mennesker i Köln-filharmoniens konsertsal 1. nyttårsdag 2016. Dagen etter startet innspillingen i The Village Studios i København, og nå foreligger altså albumet, Marius Nesets fjerde for det tyske plateselskapet ACT, og 32-åringens åttende som leder/co-leder.

Komponisten
«Circle of Chimes» er ikke det første Neset-albumet som springer ut av en konsertbestilling. Både 2014s «Lion» (Neset med Trondheim Jazzorkester) og 2015s «Snowmelt» (Neset med London Sinfonietta pluss kvintetten minus Jim Hart) bunner i bestillinger. Det er med andre ord ikke bare saksofonisten Marius Neset som stadig stiger på omdømmebørsen, men også i høy grad komponisten Marius Neset. «Circle of Chimes» kommer neppe til å dempe den internasjonale interessen for noen av dem. Neset parer et mangslungent melodihjerte med så vel stillferdig langlinjethet som med fyrige, fengende fraser og odde takttarter i halsbrekkende tempo, og når han utfolder seg solistisk som saksofonist, er det med en lyrisk fortellerglede og en kraftdirrende autoritet som lett leder tankene i retning Chris Potter og Joshua Redman på sitt mest overveldende. I et godt sammenskrudd band med store individuelle ferdigheter og ditto forståelse av musikalske mål og midler avføder dette musikk med subtil detaljrikdom og høy egenvekt, og «Circle of Chimes» byr på stort uttrykksmangfold innenfor et stort dynamisk spenn. Det skjer uten at kompleksiteten får tilkludre tydeligheten i komposisjonene, og dermed blir den bærende «chimes»-ideen – rørklokkeklang i ulike former og fasonger –det den er ment å skulle være: Et utgangspunkt og et tilbakevendende element, og ikke en tvangstrøye eller påstand.

Jazz/klassisk
Neset lar to rørklokketoner legge det melodiske premisset, etter hvert utviklet med bl. a. et dramatisk, men varmt melodistatement fra Brantelids cello. Fire minutter ut i den innledende «Satellite» starter saksofonisten band-motoren, og i de neste fem minuttene etableres langt på vei denne nyttårskonsertens jazz/klassiske uttrykk. Nesten 70 minutter seinere sluttes sirkelen med rørklokker, stemme og spinkle gitartoner, etter at vi har vært igjennom kakofoniske multirytmikkforløp verdig en verdensmusikk-Zawinul, avløst av en vals og noen takter naiv gitar/sang («Star»); en jazz-fundert runde der pianotrio blir til saksofonoppvisning i den moderne tradisjonen med påfølgende gitarutflukt i retning Louekes Benin («A New Resolution»); svulmende klassisk kammermusikk for klavér og cello («Introduction to Prague’s Ballet»»); Mozart-nikkende ballettmusikk for sopransax & dempet kammerakkompagnement («Prague’s Ballet»); en (muligens) Pat Metheny Group-inspirert fotvrikker med fint vibrafonspill av Hart og Neset selv på melodika («Life Goes On»); fløyte- og marimbaparty i høy hastighet («Sirens of Cologne») og enda en halv time med variert, virtuost spilt musikk fra noe som må være en av jazzens for tida friskeste kilder.
I den halvtimen inngår den mektige balladen «The Silent Room», formidlet med en nær Wayne Shorter’sk henvendelse av Neset. Iallfall da, om ikke før, blir det åpenbart at den ofte framsatte «sannheten» om at Marius Nesets frapperende tekniske ferdigheter overstiger «innholdet» i musikken hans, definitivt er moden for skroting. Musikken på «Circle of Chimes», slik den er tenkt, arrangert og spilt på dette bemerkelsesverdige albumet, er mesterskap, full pakke, og enda en suveren døråpner for både saksofonisten og komponisten Marius Neset på hans videre vei ut til verdens jazzklubber, konsertsaler og konsertbestillere.