«AGAIN!» cover
Eldbjørg Raknes
«AGAIN!»
MYrecordings/Musikkoperatørene

Musikk med helt åpne dører

En av årets virkelige hørverdigheter oppdaget jeg på tampen.

Det hender rett som det er at jeg må gå musikk i møte, trenge inn med en viss anstrengelse. Andre ganger tar den bolig umiddelbart. Gir følelsen av å være ment for meg. «AGAIN!» åpnet seg i aller første møte. Referanserikdommen og særpreget kan ta ære for det vellykkede treffet. Dette er Eldbjørg Raknes´ andre album med egne tekster. Vokalisten har med seg Nils-Olav Johansen på gitar og Kirsti Huke på stemme. Alle tre trakterer i tillegg flere instrumenter.

Trioen legger ut en mengde tråder og klarer å samle dem alle. De bygger pussige byggverk som bare er deres. Setter egen signatur i arkitekturen. Tenk deg en erfaren nattklubbsangerinne som får komp fra en helt ny tid. Tenk deg Cassandra Wilson bli backet av Jim O´Rourke. Eller bare hør åpningssporet «Snowman – AGAIN!» og bli tatt av Raknes´ vemod. Hun tematiserer store spørsmål og menneskelige relasjoner. Uttrykker seg kledelig gåtefullt. Pianoet og gitararbeidet kommer i blått, duvende og helt uten hastverk. Det melodiøse og abstrakte fusjonerer og treffer meg med overbevisende lavmælt energi. Stoffet er komponert, men framføringen bærer i seg improvisasjonsmusikkens vesen. På «So», som er andre spor på albumet, tas turen inn i friere trakter, uten at båndet til det mer konvensjonelle klippes. Det er denne balansegangen som gjennomsyrer og preger utgivelsen.
Deler av musikken er hentet fra konsertopptak gjort på Midsund Marina, et forsamlingshus på kaia i Midsund på Otrøya, der Eldbjørg Raknes vokste opp. Presseskrivet gjør et nummer av at sjø og vær er «tett, tett på»! Resten er innspilt i Ocean Sound Recordings på Giske på Sunnmøre.
På «Dance» synger Eldbjørg Raknes og Kirsti Huke sammen. Nils-Olav Johansen ligger bak og knepper med gitaren, legger ned myke akkorder og lar enkelttoner henvende seg med sitt. Han har virkelig en sterk selvstendighet i spillet sitt. De to vokalistene leker seg gjennom sangen som må være albumets mest fengende. Eller kanskje jeg heller skal si alvorlig sjarmerende. Den står i tydelig kontrast til «Kaedåværlik? – I´ll listen out loud» som er et eksperiment med lyder og har en gitar med offensiv karakter. Det fine er at de tre ikke mister seg selv i det høylytte og mer massive.

Du kan finne veier inn til dette albumet omtrent fra hvilken retning du vil. Kanskje vil du komme til andre steder enn du pleier å være også. Eldbjørg Raknes & Co er stifinnere i sjeldent terreng. Det er bare å følge på. Jeg liker erfaringen som gir seg til kjenne og kreativiteten som ligger til grunn.