Storband-triumf
Marius Nesets bestillingsverk til Nattjazz er musikk som både får fram hvor dyktige musikerne i Bergen Big Band er, og samtidig utgjør en ultimat iscenesettelse av ham selv.
Marius Nesets bestillingsverk til Nattjazz er musikk som både får fram hvor dyktige musikerne i Bergen Big Band er, og samtidig utgjør en ultimat iscenesettelse av ham selv.
Åpningskvelden på Nattjazz 2021 bød på to konserter med en sånn overflod av trøkk at det kan røske hvem som helst ut av kulturdvalen.
Kornstad Trio, Anja Lauvdals Joni-band og Thomas Dybdahl skapte svært god stemning ved Mjøsa.
Det har vært en bra siste konsertuke i Bergen, med blant andre Gard Nilssen Acoustic Unity, Kanaan, Bounce Alarm og Eyolf Dale Trio. Onsdag stod Playdate sin dobbeltkonsert med Pocket Portion og Tortusa/Breistein for tur.
Verden er allerede her, merker vi på et knippe jazzkonserter under årets Oslo World
Konserter av høy kvalitet og hjertevarmende frivillighet gjorde at det ble skikkelig Dølajazz likevel.
Susanna har førpremiere og får fransk poesi til å synge.
Punkt-festivalen har imponert med ypperlig innhold også i år.
Punkt ivaretar kravene til skarpt program, så vel som til smittevern.
Årets Blow Out! variasjoner er absolutt til å stole på.
Det serveres smakfull fireretters på Blow Out!-festivalens første kveld.
Jazzknappleik 2020 ble den første av det vi bare kan håpe blir en lang tradisjon med vestlandske todagers improvisasjonsfestivaler.
Det ferske albumet til Finity har allerede avslørt at vi kan glede oss til denne kvelden.
Møtet mellom Knut Riisnæs Kvartett og deres inviterte gjest, Siril Malmedal Hauge, ble fint nok, men kanskje ikke fullt forløst?
Nedskalert eller ei - Oslo Jazzfestival kom godt i gang.
Ti år med Hanna Paulsberg Concept, skillingsviser i fornem sal og korps på høvleriet på Sildajazzens fredag.
Store klimaks og antiklimaks i Festiviteten, samt rølp og kammerjazz andre dag på Sildajazz.
En gledens kveld med gitar og vokal.
Ornette for menigheten, storband for folket og Arild Andersen for alt derimellom på første dag av Sildajazz.
Moldejazz har vist at de har kompetansen og erfaringen til å gjennomføre en suksessfestival selv i annerledesåret 2020. Det lover godt for fremtiden at denne gamle hunden fortsatt kan lære seg et nytt triks eller to.
Midt i uka har årets utgave av festivalen fulgt opp med pop, flere historier fra gamledager og et prosjekt å bli slått i bakken av.
De to første dagene av Moldejazz 2020 har vært prega av en slik overflod av kvalitet og energi at de halvtomme konsertsalene føles nesten uverdig.
Tre helt forskjellige konserter viste bredden i musikkmiljøet rundt Motvind-festivalen, som ble arrangert lørdag.
De holder god avstand mellom tonene og faller inn i kjent tradisjon.
Allsang med Andreas Røysum Ensemble, lyn og jazztorden med Hedvig Mollestads Ekhidna og kunstpoprock med Mall Girl på andre og siste dag av Mandaljazz.
Skarbø Skulekorps, Charlotte dos Santos og Bendik Baksaas + Fredrik Høyer spilte på den første dagen under årets Mandaljazz.
Tilberedning av te er en kunst! Det er jammen konsertarrangering også, og med General Post Office på Tedans traff de spikeren på hodet.
To duokonserter begeistret et sulteforet publikum på Blow Outs sommeråpning.
Selvfølgelig var det Karin Krog som stod på scenen da det norske jazzmiljøet så smått våknet til liv igjen.
Kristoffer Kompen lar gamle jazzfarger skinne i egne komposisjoner.
Natali Abrahamsen Garner er ny kunstnerisk leder for Trondheim Voices. Ensemblet er svært begeistret for at Natali nå skal overta lederrollen, forteller styret i Midtnorsk jazzsenter.
Den amerikanske bassisten og vokalisten Esperanza Spalding blir Artist in Residence under Moldejazz 2026. Publikum kan se frem til en helt unik festivalopplevelse med minst fire ulike konserter som strekker seg fra det intime og akustiske til det grensesprengende og tverrkunstneriske, forteller festivalen i en pressemelding.