Godt formulert og helt uten fakter
Joakim Rainer Petersen er den nye pianisten vi liker å snakke om. Denne kvelden har han nytt selskap.
Joakim Rainer Petersen er den nye pianisten vi liker å snakke om. Denne kvelden har han nytt selskap.
Thomas Strønen inntar Kampenjazz med ferske komposisjoner og en nyklekt konstellasjon.
Det blir fest i Archie og Johns etasje når kveldens sekstett står for moroa.
Musikken får vinger opptil flere ganger denne kvelden også.
Festivalen åpner med en kveld som byr på bredde og ivaretar kvalitet.
Audun Kleive, Mats Eilertsen og Jacob Young gjør ære på det lille formatet.
Time Is A Blind Guide tar oss inn i sitt eget område og spiller oss møre.
Det er lett å la seg henføre av denne kvartettens godlynte vesen og skarpe spill.
Stillfarent alvor og dugelige komposisjoner fra spennende treer.
Mette Henriettes trio lar minimalismen råde gjennom en levende kveld.
En kveld å lene seg tilbake i, med to sett som begge lar seg nyte.
Den tredje og siste av Punkt-kveldene blir den mest helstøpte.
Festivalen sprer seg over svært mange flater denne andre dagen, ikke alle like spennende.
Årets Punkt festival starter med en feiring av den ene and only Sidsel Endresen.
Den vanskelige andrekvelden klarer seg utmerket i år også.
Med nye lokaler på samme adresse skal Mir og Blow Out! fortsette å lyse.
Elisabeth Lid Trøen håper vi har kost oss, og det har vi.
Sofie Tollefsbøl gjorde det eneste rette. Noe helt annet.
Når Jason Moran og Ole Morten Vågan omfavner hverandre ved konsertslutt, forstår vi hvorfor.
Denne kvelden låter deilig tradisjonelt og er rik på substans.
Eirik Hegdals team imponerte tungt, mens Lakecia Benjamin gjorde seg populær med tomme fakter.
Tiden er forunderlig. Ekstra spesielt for tiden i år, var det at årets festival er den 35. i rekka. Trettifem år hvor Sildajazz har beveget seg fra «tradjazz og sigarer», og over i mer eksperimentelle former.
Tropenatt med Ola Erlien og Craig Taborn på Oslojazz.
Den andre dagen på Sildajazz fikk en slak start med opplevelser rett inn i hotellvinduet. Disse inkluderte barneparaden, deler av gratisprogrammet og en festivalby som sakte våknet til liv.
Ved starten av Sildajazz 2022 traff vår korrespondent i Haugesund bakken løpende. In medias res! Eller «midt i tingene», for de av dere som ikke lefler med latinske gloser. La oss heller ta det på spansk: Bamboleeoo! Etter ankomst gjaldt det å riste av seg praktikalsk knot, stress, forviklingar, og sæla på for en enpersons-festivalstafett.
Bagatelles-maratonet iscenesatt av John Zorn blir en usedvanlig rikholdig musikalsk teaterforestilling på en dag hvor John McLaughlin byr på mer hverdagslige fusiontoner.
Årets Artist in Absentia-program fortsetter med et gedigent konserthøydepunkt på Storyville, Lloyd/Frisell kunne trengt et spark bak og Cory Wong, vel, Cory Wong må simpelthen roe seg litt ned.
Zornske gitarsmåretter, jazzkabaret fra Cécile McLorin Salvant og et annerledes Trondheim Jazzorkester under ledelse av Marianna Sangita Angeletaki Røe på første dag av en festivalutgave som må improvisere mer enn den kanskje liker.
Den siste dagen møter jeg funky rytmer og et levende trøorgel, før jeg opplever kunst fra Chicago.
En deilig fredag med fri tysk americana, vietnamesisk matos og en forsinket konsert.
Gjør gaveinnspurten lettere med vår store spesial, hvor Jazznytts skribenter kommer med sine tips fra jazzen og omegnen!
Nordnorsk Jazzensemble er tildelt 1,5 millioner kroner fra Samfunnsløftet, Sparebank1 Nord-Norge. - Dette gjør at vi nå kan utvikle nye prosjekter, sier en svært glad daglig leder i Nordnorsk jazzsenter, Ulla-Stina Wiland.