Poetens vellykkede hyllingskveld
Punkt-festivalens første dag byr på flere virkelig sterke øyeblikk.
Punkt-festivalens første dag byr på flere virkelig sterke øyeblikk.
Mange av kveldens musikalske steder har betydelige høydedrag.
Blow Out festivalen viser at den fortsatt vil oss vel. Og vel så det.
Andreas Røysum Ensemble med vokalister er konsert-Norges største lykkepille.
Åsmund, Mari og Øyvind tar oss med til sitt eget sted.
Oslo Jazzfestivals talentserie er festivalens unge hjerte.
John Surman gjør en fin runde med godt selskap på scenen.
OJKOS, med Helge Lien, spiller egne komposisjoner i George Russells ånd.
Neste år gir vi Andreas Røysum Party Ensemble heile natta. Og Kim Myhr med Kitchen Orchestra fortener ei innspeling.
Sildajazz lyser opp Haugesund sine rom gjennom tonar, og det er kanskje ikkje rart at ein konsert på bedehuset vart ståande som høgdepunktet.
Siste tekst fra Moldejazz: Midnattskonsert med seks rypdøler, Dave Hollands glimrende nye kvartett, Molderose til Ytre Suløen, parkmoro med Bech & Skeidsvoll New Orleans Band og savnet av noen ørsmå detaljer.
Moldejazz dag 3: Weejuns med Trevor Dunn, Post Koma, Marcus Miller, Emmet Cohen Trio og Mette Henriette.
Mandag og tirsdag på Moldejazz: Hedvig Mollestads reise fra nerver til ømhet, Trygve Waldemar Fiske og TJOs barnlige gleder, folkefest med Snarky Puppy, Bliss Quintet, Kurt Elling og Samara Joy.
Bredden og dybden fortsetter å hjemsøke Kongsberg-opplevelsene.
Strønens nyskapninger og Winstones tilbakeblikk gjør susen.
Legender og søyler setter standard på Kongsbergfestivalens åpningsdag.
Mandaljazz er en festival som kjennetegnes av uredd booking og hjemmesnekra tilsnitt til forskjell fra produksjonsmaskinene på større jazzinstitusjoner – og nettopp slike festivaler elsker vi å komme tilbake til.
På denne festivalens andre dag skal vi også få lytte i flere gode retninger.
Komponist Jan Martin Gismervik åpner festivalen med sterke og levende kvaliteter.
Et Bergen i regn er en god situasjon for å oppleve stor kunst. Vår korrespondent Audun Vinger rapporterer fra andre dag av Nattjazz.
Både eksperimentelle og opplagte toner på første dag av Nattjazz, melder vår korrespondent Audun Vinger.
Aadal byr på trøkk og intimitet når de er i byen med ny plate.
Musikk for regnskogen, og gamle menn som finner tonen.
Den lette tonen har fri på fredag, men opplevelsene har tyngde.
Det er Y-Otis som får størst plass i hjertet mitt denne kvelden.
Den polsk-norske kvartetten spiller seg opp mot betydelige høyder.
Trekkspill, fløyte og klarinetter kan ta deg til flere steder enn du aner.
Storløkken og orkesteret passer hverandre som hånd i hanske.
Sinikka Langeland og Spelemanslandslaget viste at møtet mellom jazz og folkemusikk gjøres best på Voss.
Khmer ble født på Vossa Jazz, og gjenoppsto i anledning festivalens 50-årsjubileum.
FESTIVAL: Konserthøydepunkt med Jason Moran, Amalie Dahls Dafnie i ekspansiv modus, skjønn musikk i klamme omgivelser med Tuva Halse, jazz og poesi med Aja Monet og Alabaster DePlume og de siste inntrykkene fra en Moldejazz med tydeligere konturer og høyere temperaturer enn på en stund.
På tirsdag og onsdag på Moldejazz opplevde vi 25-årsjubilanten Trondheim Jazzorkester i to - nei, ørten - utgaver, under ledelse av Sigrid Aftret og i en muntert kaotisk helaftens feiring av seg selv.