Festforestilling
Denne kvintetten trollbinder med helt egne og nystemte historier.
Denne kvintetten trollbinder med helt egne og nystemte historier.
Kvintetten gjør deg iallfall grundig bortskjemt.
Festivalen styrker profilen og slipper til nye og overraskende stemmer tredje dag.
Festivalens fredagsmeny byr på lekker fele og livgivende gitar.
Punkt og Jazzland forener krefter og sikrer festivalåpningen.
Blow Out! festivalen viser seg fra sine beste sider.
Blow Out!- festivalen dras i gang med fire fine og varierte sett.
Nok et urovekkende varsel fra Ole Morten Vågan og et suverentspillende Trondheim Jazzorkester.
Veslemøy Narvesens talentprisvinnerkonsert for Oslojazz var rett og slett dypt rørende.
Fire erfarne utøvere priser vennskapet og finner tonen.
Selv om Raymond Johansen glemte å erklære Oslo Jazzfestival for åpnet i sin entusiastiske åpningstale, fikk festivalen en strålende start i går kveld.
Vaskekte rølp, Økland i kirka og bedehuset, kriseløsninger og nye vestlandsinstitusjoner: Avslutningen på Sildajazz inneholder høyt og lavt, fulltreffere og bomturer, og bekrefter at Haugesund i dag har den mest interessante store norske jazzfestivalen.
Anja Lauvdal, Kongle Trio og Espen Eriksen Trio viser ulike vis å forholde seg til pianoet - og pianotrioens - romantiske aura fredag på Sildajazz.
Torsdagen på Sildajazz kunne man høre litt av hvert - Totenfunk, “Big Yellow Taxi”, milde klangflater og “Her kommer vinteren”.
Ellen Andrea Wang utvider crossoverbegrepet, Lumen Drones og Avant Folk besøker folkemusikken og et utall musikere feirer Jon Christensen i løpet av tre dager preget av melankoli og glede.
De første tre dagene på Moldejazz bød på musikalske opplevelser med stort generasjonsspenn, både på og foran scenen, fra Ytre Suløens tradjazz i kirka og mainstream på Storyville til Paal Nilssen-Loves frenetiske Circus-surrealisme, Ola Kvernbergs intrikate Steamdome og Ellen Andrea Wangs vanvittige bassorkester.
Signe Emmeluths energi-utforskning med Trondheim Jazzorkester landet fint i en gledessprutende siste-akt på en Moldejazz-dag som ga rikelig med muligheter til å gruble over det store omskiftelige ensemblet som ble født nettopp her.
Festivalens siste dag viser at det går an å lykkes, selv i underlige tider.
Fire om dagen er et brukbart kostholdtips på festival.
Det er festival igjen, og min første dag er lastet med et bredt spekter av uttrykk.
Nye impromøter, lesekonsert med Kjetil Jerve og konserter med Valkyrien Allstars, Maria Kannegaard Trio og JUNO på siste dag av Mandaljazz.
GURLS og Hanna Paulsberg lokket frem festen hos Trondheim Jazzorkester, Lilja inviterte oss hjem til verden, mens Aila Trio og Helga Myhr strittet lavmælt mot omgivelsene på fredagens Mandaljazz.
Bekjennelser i kirka og duft av bål og svenske skoger på dag 1 av Mandaljazz 2021.
Ekstatiske virkelighetsoppfatninger på Motvind-festivalens andre dag.
Triumferende åpningsstemning på Motvindfestivalens første dag.
Dag 2 av Jazzzknappleik dreide seg om det store kollektivet, og gir noen positive svar på spørsmålene om vår tid som festivalen har forsøkt å stille i år.
Kaféens sommerprogram byr på mye godt. Også denne kvelden.
Festivalkurator Nils Henrik Asheim bygger seg en lavmælt musikkmaskin på Jazzknappleiks første dag ved hjelp av automatiske pumper og Vestlands-baserte musikere.
Marius Nesets bestillingsverk til Nattjazz er musikk som både får fram hvor dyktige musikerne i Bergen Big Band er, og samtidig utgjør en ultimat iscenesettelse av ham selv.
Åpningskvelden på Nattjazz 2021 bød på to konserter med en sånn overflod av trøkk at det kan røske hvem som helst ut av kulturdvalen.
KONSERT: Velblåst og strøken musikk som fortjener en runde i et godt platestudio.
Etter 20 år som daglig leder for Trondheim Jazzfestival har Ernst Wiggo Sandbakk bestemt seg for å tre av etter årets festival. –Ernst Wiggo har gjort en formidabel jobb med å bygge festivalen til det den er i dag, sier styreleder Monica Rolfsen.