Å bryte og bære
FESTIVAL: Dei to første kandidatane som fekk boltre seg på Nasjonal jazzscene under Norges Musikkhøgskoles eksamensfestival var truleg noko atypiske i forhold til det vi har i vente. Men dei var uvanlege på heilt ulike måtar.
FESTIVAL: Dei to første kandidatane som fekk boltre seg på Nasjonal jazzscene under Norges Musikkhøgskoles eksamensfestival var truleg noko atypiske i forhold til det vi har i vente. Men dei var uvanlege på heilt ulike måtar.
PLATE: Hildegunn Øiseths «Time is Coming» er kvartettjazz med tidløs kvalitet i hver eneste tone.
KONSERT: Vi vet hva vi får, men ikke hva det blir.
PLATE: Fjorårets MaiJazz-suksess videreført på plate.
PLATE: Skaarbrevik og Thevik holder meg våken med lett særpreg og vakre klangfarger.
KONSERT: Ytringsfriheten står i kveldens sentrum.
JAZZFEST: ”Antydningens kunst” har en fremtredende rolle i Mats Eilertsens ”Memorabilia”. Etter hvert som musikken tar form blir konturene også klarere.
JAZZFEST: Det sjelelige har stor plass i låtmaterialet til Trail of Souls, men det er prestasjonene til musikerne på scenen som setter de dypeste sporene.
PLATE: Mølsterpris-vinner Simen Kiil Halvorsen med sekstett-vri på tradisjonen.
KONSERT: Petter Wettres gjennomførte eit modig besøk til fortida, men drog konseptet litt for langt.
PLATE: Stilsikker og elegant trio med albumdebut på tysk plateselskap.
PLATE: Med "Mestertyven" kjentes det som Moskus fann seg til rette. Med "Ulv Ulv" er dei no i full gang med ommøblering, og eg trur vi har spennande år i vente.
PLATE: Svenskene har mye godt å fare med, og de favner vidt.
PLATE: Internasjonalt trekløver med finurlig gitaruttrykk.
KONSERT: Velsmakende asiatisk fra unge og uredde utøvere.
PLATE: Eldbjørg Raknes' «Possibly in time» treffer så det svir.
PLATE: Den unge gitaristens debutplate har gjennomgående sterk kvalitet.
FESTIVAL: Dei to beste konsertane i Voss i løpet av laurdagen blei fronta av musikarar som har si største styrke i eit eigenrådig og kompromisslaust forhold til sjanger og tradisjon – på to heilt ulike måtar.
FESTIVAL: Til trass for nokre blunderar frå arrangøren si side var der meir enn nok sterke musikkopplevingar under opningskvelden på årets Vossajazz.
PLATE: Morsomt og medrivende album nummer to fra den unge tolvtetten som ikke likner noen andre enn seg selv.
KONSERT: Fem utøvere vitaliserer impromusikken denne tirsdagkvelden.
KONSERT: The Thing drar på årene, men fornyer seg med overbevisning.
PLATE: Jon Balke tar tak i store spørsmål på et album der han mediterer over pianistens plass i livets lyd.
PLATE: Hanna Paulsberg Concept er ein kvartett å rekne med i mange år framover, og tek heldigvis også grep og sjansar for å halde på vitaliteten med Eastern Smiles.
FESTIVAL: Konserthøydepunkt med Jason Moran, Amalie Dahls Dafnie i ekspansiv modus, skjønn musikk i klamme omgivelser med Tuva Halse, jazz og poesi med Aja Monet og Alabaster DePlume og de siste inntrykkene fra en Moldejazz med tydeligere konturer og høyere temperaturer enn på en stund.
På tirsdag og onsdag på Moldejazz opplevde vi 25-årsjubilanten Trondheim Jazzorkester i to - nei, ørten - utgaver, under ledelse av Sigrid Aftret og i en muntert kaotisk helaftens feiring av seg selv.