Nattjazz, 28. mai 2016: Bugge Wesseltoft New Conception of Jazz – 2016 Edition, Carsten Dahl Experience, Hanna Paulsberg Concept, Solborg/Banke Duo, Erlend Apneseth Trio, The Budos Band. cover
Nattjazz, 28. mai 2016: Bugge Wesseltoft New Conception of Jazz – 2016 Edition, Carsten Dahl Experience, Hanna Paulsberg Concept, Solborg/Banke Duo, Erlend Apneseth Trio, The Budos Band.

FESTIVAL: Nattjazz 2016 er i god gjenge på sin 10 etappers ferd gjennom bergensnettene.

På bildet over: Sanskriti Shrestha, Oddrun Lilja Jonsdottir og Marthe Lea i Bugge Wesseltoft New Conception of Jazz – 2016 Edition. (foto: Terje Mosnes)

Det var lørdag og bra besøk, og som vanlig stilte festivalen med en musikalsk dagens à la carte som inviterte hver enkelt gjest til å sette sammen sin egen meny.
Jazzinorge.no valgte seg Carsten Dahl Experience som appetittvekker, Bugge Wesseltoft New Conception of Jazz – 2016 Edition som hovedrett og Hanna Paulsberg Concept som dessert. Med 32 takter Budos Band som en tung, amerikansk petit four, stjålet på vei ut fra USF Verftet utpå natten, forble mettheten påtakelig i de neste timene.

Carsten Dahl - dansk pianistfavoritt i Norge. (foto: Terje Mosnes)
Carsten Dahl – dansk pianistfavoritt i Norge. (foto: Terje Mosnes)

Dansk åpning
Danskenes store pianist, Carsten Dahl, er godt etablert også i Norge, spesielt gjennom samarbeidet med Arild Andersen. Hans Experience med saksofonist Jesper Zeuthen, bassist Nils Bo Davidsen og trommeslager Stefan Pasborg – også han en dansk festivalfavoritt i Norge – åpnet lørdagskvelden i et godt fylt Sardinen, og spente innledningsvis opp et bredt lerret med spenn fra ganske frie abstraksjoner til skamløst vakker melodifortolkning. Dessverre tillot timeplanen bare en liten halvtimes selskap med kvartetten, men smakebiten dokumenterte et kreativt band der store individuelle ferdigheter og interaksjon på høyt nivå forsynte musiseringen med autoritet og henvendelseskraft ­– som forventet.

På egne bein
For tre uker siden presenterte Bugge Wesseltoft sin  2016-utgave av det 20-årsjubilerende New Conception of Jazz på MaiJazz i Stavanger. Der var Bugge, tablaspiller Sanskriti Shrestha, gitarist Oddrun Lilja Jonsdottir, saksofonist Marthe Lea og trommeslager Siv Øyunn Kjenstad i aksjon sammen med et stort Bjergsted Jazzensemble, og selv om konserten forløp særs vellykket, etterlot den naturlig nok et ubesvart spørsmål om hvordan NCoJ ville låte på egen hånd. Jeg dristet meg til å tippe «aldeles strålende» («Jubileumsutgave med konseptuell kraft». jazzinorge.no 6. mai), og selv om tipset i ettertid ikke synes spesielt vågalt, er det hyggelig å kunne hevde at det gikk inn med gevinst i form av en overbevisende Nattjazz-konsert.

Bugges nye band, f.v. Sanskriti Shrestha, Oddrun Lilja Jonsdottir, Marthe Lea, Siv Øyunn Kjenstad og Bugge Wesseltoft i Røkeriet. (foto: Terje Mosnes)

Mye Bugge
Selvsagt handler mye om Bugge i dette tilbakelente, klangrike og atmosfærefylte musikkonseptet. Om «snill» grooving og kontrasterende sveip og skudd, om el-pianoforløp og gamle synth-bølger, om leken rytmikk og et og annet utbrudd – de fleste linjer og retninger trekkes opp fra hans lille knott-og-tangent-Cape Kennedy.
Men NCoJ er likevel så langt fra noe soloprosjekt. Bugges unge medsammensvorne gjorde på overbevisende musikervis sitt til å omsette sjefens intensjoner til hørbar musikk der Shresthas aldri opphørende, pulserende tablas-flik av evigheten, Kjenstads følsomme driv og fargelegging og Lilja Jonsdottir og Leas tilbakeholdte, fint avstemte melodi- og harmonispill skapte stemninger og ikke minst originale stemningssvingninger som holdt et lyttende publikum på tå hev i Røkeriet i nærmere 90 minutter.
Så skal det tilføyes at ennå er ikke NCoJ 2016 Edition et band med verdens største solistiske iver og tyngde i den unge besetningen. Men dét – og med det initiativene og overraskelsene – vil komme etter hvert som de unge musikerne spiller på seg nivårutine og selvtillit. Som et vitalt kollektiv og ikke minst som formidler av Bugges konsept funker det allerede som ei kule, så måtte NCoJ 2016 Edition holde koken riktig lenge og få utløst hele sitt store potensial.

Hanna Paulsberg og Trygve Waldemar Fiske - fint fra den nye plata. (foto: Terje Mosnes)
Hanna Paulsberg og Trygve Waldemar Fiske – fint fra den nye plata. (foto: Terje Mosnes)

Hannas konsept
Saksofonist Hanna Paulsberg opererer ikke med «new» i sitt Concept, men hun og medspillerne hennes – Oscar Grönberg, piano; Trygve Waldemar Fiske, kontrabass; Hans Hulbækmo, trommer – gjør hva gode jazzmusikere (og gode klassiske musikere og gode rockemusikere og nesten alle andre gode musikere) alltid har gjort: Spiller musikken «ny» i betydningen «med inspirert fortolkning og sterk henvendelse» hver eneste gang. I går sto låter fra det ferske albumet «Eastern Smiles» på settlista, formidlet med ferdighetsfull innlevelse, og i det ekspressive ekkoet av Dexter og Coltrane skapte kvartetten en feststund i Sardinen.
En nydelig versjon av den sørgmodig-vakre balladen «Hotel Papa Charlie» ble høydepunktet for denne lytter, men Hanna Paulsberg Concept har lenge stått trygt i alle «moods & tempos», og gjorde det også denne lørdagskvelden i den festivalstruttende Bergen.

Terje Mosnes (tekst/foto)