En improfestival er født
Jazzknappleik 2020 ble den første av det vi bare kan håpe blir en lang tradisjon med vestlandske todagers improvisasjonsfestivaler.
Jazzknappleik 2020 ble den første av det vi bare kan håpe blir en lang tradisjon med vestlandske todagers improvisasjonsfestivaler.
Det ferske albumet til Finity har allerede avslørt at vi kan glede oss til denne kvelden.
Møtet mellom Knut Riisnæs Kvartett og deres inviterte gjest, Siril Malmedal Hauge, ble fint nok, men kanskje ikke fullt forløst?
Nedskalert eller ei - Oslo Jazzfestival kom godt i gang.
Ti år med Hanna Paulsberg Concept, skillingsviser i fornem sal og korps på høvleriet på Sildajazzens fredag.
Store klimaks og antiklimaks i Festiviteten, samt rølp og kammerjazz andre dag på Sildajazz.
En gledens kveld med gitar og vokal.
Ornette for menigheten, storband for folket og Arild Andersen for alt derimellom på første dag av Sildajazz.
Moldejazz har vist at de har kompetansen og erfaringen til å gjennomføre en suksessfestival selv i annerledesåret 2020. Det lover godt for fremtiden at denne gamle hunden fortsatt kan lære seg et nytt triks eller to.
Midt i uka har årets utgave av festivalen fulgt opp med pop, flere historier fra gamledager og et prosjekt å bli slått i bakken av.
De to første dagene av Moldejazz 2020 har vært prega av en slik overflod av kvalitet og energi at de halvtomme konsertsalene føles nesten uverdig.
Tre helt forskjellige konserter viste bredden i musikkmiljøet rundt Motvind-festivalen, som ble arrangert lørdag.
De holder god avstand mellom tonene og faller inn i kjent tradisjon.
Allsang med Andreas Røysum Ensemble, lyn og jazztorden med Hedvig Mollestads Ekhidna og kunstpoprock med Mall Girl på andre og siste dag av Mandaljazz.
Skarbø Skulekorps, Charlotte dos Santos og Bendik Baksaas + Fredrik Høyer spilte på den første dagen under årets Mandaljazz.
Man kommer seg opp i høyden når Herskedal hever instrumentene.
Tilberedning av te er en kunst! Det er jammen konsertarrangering også, og med General Post Office på Tedans traff de spikeren på hodet.
To duokonserter begeistret et sulteforet publikum på Blow Outs sommeråpning.
Signe Emmeluth og Karl Bjorå byr på noe vesentlig i felleskapet sitt.
Det dynamiske spennet er stort og lydbildene mange i Kirsti Hukes store 2017-verk for Trondheim Jazzfestival.
Selvfølgelig var det Karin Krog som stod på scenen da det norske jazzmiljøet så smått våknet til liv igjen.
Med «Discourses» leverer Jon Balke nok en sterk, original runde i sitt elektro-akustiske soloprosjekt.
Karl Hjalmar Nybergs debutalbum er både vrient og fengende.
Det fins mange fine rasteplasser i Toivo Quintets musikk.
John Pål Inderbergs saksofontone får deg til åpne for lytting.
To godt etablerte størrelser finner sammen i «Memorabilia», Mats Eilertsens bestillingsverk for Trondheim Jazzfestival 2016.
Magnar Karlsen og Jacob Young med synthklanger, perkusjon og gitarimprovisasjoner i stemningsfull, fredelig sameksistens.
I Like To Sleep ruger fram nye, friske skapninger på gamle, ærverdige egg.
FESTIVAL: Konserthøydepunkt med Jason Moran, Amalie Dahls Dafnie i ekspansiv modus, skjønn musikk i klamme omgivelser med Tuva Halse, jazz og poesi med Aja Monet og Alabaster DePlume og de siste inntrykkene fra en Moldejazz med tydeligere konturer og høyere temperaturer enn på en stund.
På tirsdag og onsdag på Moldejazz opplevde vi 25-årsjubilanten Trondheim Jazzorkester i to - nei, ørten - utgaver, under ledelse av Sigrid Aftret og i en muntert kaotisk helaftens feiring av seg selv.