En nytelse ved navn Nypan
PLATE: «Stereotomic», gitaristen Øyvind Nypans fjerde album, byr på gode komposisjoner og uanstrengt, velartikulert kvartettspill.
PLATE: «Stereotomic», gitaristen Øyvind Nypans fjerde album, byr på gode komposisjoner og uanstrengt, velartikulert kvartettspill.
PLATE: Det er mye godt alvor i dette velpleide stoffet fra Kim Myhr og Lasse Marhaug.
PLATE: Jon Irabagon, John Hegre og Nils Are Drønen rasar gjennom ein skog av musikalske idear, men mistar aldri synet av vegen.
PLATE: Norske pionerer på bunnsolid kollisjonskurs med 80-tallet.
PLATE: Megalodon Collective holder koken fra førstealbumet, også der låtmaterialet er i tynneste laget.
KONSERT: En godt komponert kveld med råskap og sødme.
PLATE: Jørn Øien, Jakop Janssønn og Helge A. Norbakken i variert elektroakustisk triolandskap.
PLATE: Kvartetten Wako og trioen Oslo Strings skaper organisk septettmusikk.
KONSERT: Vi beveger oss mellom kirken og skogen. Frodigheten i musikken er globalt forankret.
KONSERT: Med kjenslevar og gjennomført eleganse skapte gjestepianist Bugge Wesseltoft og Tore Brunborg Kvartett stor fallhøgde for seg sjølv.
PLATE: Trioen 1982 feirar ti år med Chromola. Få grupper klarer å søke og flyte så fritt, og samtidig skape noko så vakkert.
PLATE: Selvstendighet og refleksjon i skjønn forening.
PLATE: Marit Sandvik og Eivind Valnes i godt italiensk selskap.
PLATE: Karl Seglems akustiske kvartett med balsamerende folkjazz på album nummer fire.
PLATE: Scheen Jazzorkester imponerer igjen, denne gang med Audun Kleives musikk på programmet.
KONSERT: Ingen kan klage over mangel på bredde etter denne lørdagskvelden.
PLATE: Den lange erfaringen har satt seg i anslaget og tangentenes dans.
PLATE: Bendik Hofseth og Mike Mainieri sammen igjen i godt selskap.
KONSERT: Nimannsorkester med sprø svor og god smak.
PLATE: Pianist Kjetil Jerve har vore i New York og gjort det han kan best.
PLATE: Motif får modenheten til å fremstå som nysgjerrighet.
PLATE: Et nytt album fra Knut Riisnæs er alltid en norsk jazzbegivenhet. Hans sjette på 34 år er intet unntak.
KONSERT: Åpningskonserten på On the Edge lover godt for festivalfortsettelsen.
KONSERT: Variasjoner på mikroplan skrur musikken langsomt til.
FESTIVAL: Konserthøydepunkt med Jason Moran, Amalie Dahls Dafnie i ekspansiv modus, skjønn musikk i klamme omgivelser med Tuva Halse, jazz og poesi med Aja Monet og Alabaster DePlume og de siste inntrykkene fra en Moldejazz med tydeligere konturer og høyere temperaturer enn på en stund.
På tirsdag og onsdag på Moldejazz opplevde vi 25-årsjubilanten Trondheim Jazzorkester i to - nei, ørten - utgaver, under ledelse av Sigrid Aftret og i en muntert kaotisk helaftens feiring av seg selv.