Skinnende håndverk
PLATE: Jon Eberson Groups første album med bare norske tekster byr på gode fortellinger fra strenger og stemme i vakker balanse.
PLATE: Jon Eberson Groups første album med bare norske tekster byr på gode fortellinger fra strenger og stemme i vakker balanse.
KONSERT: Paal Nilssen-Love viser fram nye sider og lykkes svært godt.
PLATE: Christian Meaas Svendsen har lagt frå seg kontrabassen for å synge om kjærleiken, med eit solid ensemble som held han trygt planta på bakken.
PLATE: Phonophani tar deg til nye steder med lyd du ikke har hørt før.
FESTIVAL: Fantastisk ny musikk fra Kirsti Huke (bildet), ny vri på Tre små kinesere og jazzstudenter i nye format har satt sitt preg på helga under Trondheim jazzfestival.
FESTIVAL: Hvorfor fantes det tomme stoler på Brad Mehldau Trios konsert? Det er ett av de spørsmålene MaiJazz må finne ut av.
FESTIVAL: En canadisk tonekunstner og en svensk jazzstjerne bød på en begivenhetsrik kveld på Trondheim jazzfestival.
FESTIVAL: Er Chris Potter Quartet den norske festivalsesongens beste utenlandsimport?
PLATE: Arve Henriksen slipar og pussar stadig på sitt eige uttrykk, og han stryk framleis lyttaren med håra.
FESTIVAL: Maijazz bød på store kontraster i går: Jacob Collier (bildet) og Petter Wettres Internasjonale Kvartett. To konserter til ettertanke.
PLATE: Det har gått tre år siden Vilde&Ingas førstealbum, men vi kjenner dem igjen.
PLATE: Litt kokko, noe Coleman, og gjennomført ypperlig fra Trespass Trio.
KONSERT: Eit av dei største talenta i nyare tid, Tigran Hamasyan, imponerte på Victoria.
PLATE: Helge Lien Trios niende album er en åpenbaring av sterke låter og strålende formidling.
KONSERT: Bak bassen, fremst på scenen står den nye lederen stolt som en hane.
PLATE: Eivind Opsviks femte «Overseas»-album er en New York-energisk hilsen fra bassistens indre jazzpunkrocker.
FESTIVAL: Årets tingingsverk er gravalvorlig, brutalt ærlig og slående vakkert. Men det er ikke den eneste bemerkelsesverdige urfremføringen ved andre festivaldag på Vossa Jazz.
FESTIVAL: Både vossinger og komplette ferskinger ønskes varmt velkomne til årets Vossa Jazz, der den danske saksofonisten Mette Rasmussen står for kveldens høydepunkt.
KONSERT: En svært vellykket presentasjonen av det nye albumet «Nattsongar».
PLATE: Jan Gunnar Hoffs tredje soloalbum er på alle måter en pianistisk fryd for øret.
PLATE: Det sprudler og renner over mens Bogue Chitto holder på lokket.
PLATE: «Stereotomic», gitaristen Øyvind Nypans fjerde album, byr på gode komposisjoner og uanstrengt, velartikulert kvartettspill.
PLATE: Det er mye godt alvor i dette velpleide stoffet fra Kim Myhr og Lasse Marhaug.
PLATE: Jon Irabagon, John Hegre og Nils Are Drønen rasar gjennom ein skog av musikalske idear, men mistar aldri synet av vegen.
PLATE: Norske pionerer på bunnsolid kollisjonskurs med 80-tallet.
PLATE: Megalodon Collective holder koken fra førstealbumet, også der låtmaterialet er i tynneste laget.
KONSERT: En godt komponert kveld med råskap og sødme.
PLATE: Jørn Øien, Jakop Janssønn og Helge A. Norbakken i variert elektroakustisk triolandskap.
Lyse Netter-aktuelle Isak Hedtjärn fra folkjazz til punk, Europa rundt med Maria Schneider og Oslo Jazzensemble, ny norsk rockebølge presenteres på Hærverk i Parken, nytt Trondheims-storband debuterer, Eir Vatn Strøms åtte beste Bislett-minner, Gard Nilssen har ny musikk og en blogghalvdel har endelig fått kick på Jaki Byard.
JAZZPROFILEN: Bassist Roger Arntzen oppsummerer 25 år med bandkolleger i Chrome Hill som utrolig givende og med fintunet kommunikasjon mellom musikerne. I anledning jubileet slipper Chrome Hill nå ny plate: - Vårt siste album inneholder mye ettertanke og melankoli, men vi har ikke sluppet helt taket på jazzrocken.