I samarbeid med Musikk i Sentrum
Christian Meaas Svendsen – SOLO
(1. avdeling)
Christian Meaas Svendsen er født og oppvokst i Kongsberg. Han er uteksaminert med bachelor i jazz/improvisasjon, og har et toårig fordypningsstudium i klassisk musikk ved Norges Musikkhøgskole. Blant hovedprosjektene hans finner vi Duplex, hans eget hjertebarn Nakama, samt JazzIntro-vinneren Mopti. Christian jobber også mye med soloformatet, og bruker både tradisjonelle og egne «utvidete teknikker» med bue(r) og egen kropp som utgangspunkt – i tillegg til bassen. På den måten skaper han et unikt lyd- og bevegelsesunivers. Lyd og musikk er relasjoner, og kontrabassen er et fysisk instrument man kan tilnærme seg på så mange andre måter enn den tradisjonelle måten å spille det på. Christian mener at lyd og bevegelse er én og samme ting og at disse to komponentene allerede ligger latent i hverandre: Vi ser med ørene og hører med øynene. Solomusikken hans dreier seg om å bruke tradisjonelle verktøy for å skape ukonvensjonelle lyder i frie hendelsesforløp. Det er musikk som handler om energi, om å bruke alt av det man er for å skape en opplevelse der syn og hørsel fungerer som likeverdige størrelser. Sveaas Svendsen er søkende, utfordrende og innovativ, og jobber mot å bli en særegen musiker, og en brobygger mellom de klassiske, kontemporære, frie og rytmiske musikktradisjonene.
Christian Meaas-Svendsen – bass
Owl
(2. avdeling)
Owl er et norsk-dansk møte, med de to musikerne Bjorå og Emmeluth. I et cinematisk rom, hvor lydene til tider føles ut som om de beveger seg inni ens hodet, oppstår en usikkerhet om hvor lydene kommer fra. Organisk fletter den fritt improviserende duoen Owl de akustiske lydene fra altsax sammen med det elektriske fra el-gitar, kontaktmikrofoner og annen elektronikk. Den frie lek med preparasjoner, fornemmelsen av rom og dybde viser duoens influenser fra noise, minimalisme og fri improvisasjon. Signe Emmeluth har vært bosatt i Norge lenge, med studier på jazzlinja i Trondheim 2014-17. I sommer ble hun under Moldefestivalen tildelt «JazZtipendiat» 2020-2021, en pris som utdeles til norske improvisasjonskunstnere. Emmeluth fikk den for verket «Physically in/emotion».
Karl Bjorå – gitar og elektronikk
Signe Emmeluth – altsaksofon og elektronikk
—————————————————————–
Restriksjoner
På grunn av den aktuelle situasjonen med Covid-19 vil det være et begrenset antall plasser på hver konsert. «Musikk i sentrum» ønsker å gjennomføre trygge konserter og gi publikum en fin opplevelse ved å overholde gjeldende regler for smittevern. Derfor henstiller vi alle til å kjøpe billetter på nett med tilhørende registrering. Det gir oss en bedre oversikt over publikum og fordeling av plasser. Dette er spesielt viktig om man er en gruppe. Resten av gruppen må registrere seg ved ankomst. Publikumslistene blir makulert etter 2 uker. Vi ønsker både artister og publikum en fantastisk opplevelse på våre konserter.
Ansvarsfraskrivelse Kjøpte billetter refunderes kun ved avlyst arrangement.