Gitarist og komponist Mary Halvorson har vært en aktiv stilskaper på New York-scenen siden 2002, med sitt halvakustiske lydbilde, lett forvrengt, innimellom flytende og mildt, andre ganger hardt og kantete. Hun har tidligere besøkt både Nattjazz og Bergen Jazzforum med flere konstellasjoner. Kritikerne har også vært unisont positive og Halvorson blir omtalt som en framtidsrettet og formidabel musiker. Medrivende improvisasjon, musikalsk frihet og kompleks nytenking står sterkt i hennes musikkforståelse. Hun er også mottaker av MacArthur «Genius» Grant, et av de største og viktigste stipendene for kunstnere i USA.
Mary Halvorson ga nylig ut to album samtidig: Belladonna, der hun samarbeider om med en strykekvartett, og Amaryllis, som er musikk skrevet og produsert for denne sekstetten. Begge albumene ble gitt ut på den kredible Nonesuch-etiketten og ble produsert av John Dieterich, gitarist i avantrock-bandet Deerhoof.
Amaryllis-sekstetten er hennes største musikalske prosjekt til nå, med musikalske utforskninger av melodier og harmonier i krysningspunktet mellom eksperimentell ny-musikk og jazz. I besetningen finner vi flere kjente navn fra den alternative og alltid utforskende musikkscenen i New York, med Adam O’Farrill (trompet), Jacob Garchik (trombone), Patricia Brennan (vibrafon), Nick Dunston (bass) og Tomas Fujiwara (trommer).
«Halvorson’s current double release, Amaryllis and Belladonna, shows how far this singleminded original has come, and affords a glimpse of how far she may go.» – The Guardian
«På veggen over scenen på Café Stationen på Voss henger det et skilt der det står skrevet «Høyspenning – Livsfare». Da passer det bra at den amerikanske gitaristen Mary Halvorsen trakterer sitt instrument som om det handler om liv og død.» – 6/6 – Kjetil Ullebø / Bergens Tidende
Anmeldelse av Amaryllis hos Pitchfork