Nyhet

UKAS JAZZPROFIL: Tor Hammerø

Journalist Tor Hammerø havna i jazzgryta tidlig og snakket med Don Cherry allerede da han var 7 år. I bloggen Tor de Jazz skriver han om konserter, festivaler og plater, og i radioprogrammet med samme navn har han laget imponerende 300 portrettintervjuer med norske jazzmusiker. I fjor høst ga Hammerø ut boka A Molde Concert.

I spalten Ukas Jazzprofil presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Tor Hammerø

Hei Tor, hvordan går det med deg for tiden?
– Jo, takk som spør. Livet byr på sine utfordringer, men de er til å leve med. Alternativet er mye dårligere.

Du har gitt ut boka «A Molde Concert», om en konsert som utviklet seg til mye mer. Kan du fortelle oss om den?
– Musikken, konserten og Arild Andersen har jeg fulgt tett helt siden jeg var bandets kontaktperson i 1981. Det var en stor opplevelse da og det er det hver eneste gang jeg hører den fortsatt. Det har jo vært veldig hyggelig med de fantastiske tilbakemeldingene fra nesten alle hold. Det å få oppleve Arild og Bill Frisell, som jeg har hatt god kontakt med helt siden augustdagene i 81, spille sammen under Moldejazz i fjor for første gang på 41 år, var også en stor opplevelse. Det var sjølsagt synd at Alphonse Mouzon og John Taylor ikke fikk oppleve dette siden begge har forlatt tida. Den aller flotteste responsen kom nok fra Arild sjøl; han blei faktisk rørt da han leste boka.

Siden du skriver så mye om musikk, hva utgjør en god musikkanmeldelse?
– Det er nok en subjektiv greie, som jo en anmeldelse også er. Siden jeg omtaler så mye musikk, ofte om og med relativt ukjente artister, så prøver jeg å informere litt om hvem vedkommende er og hvor hen kommer fra musikalsk slik at leseren/lytteren kan få noen referanser. Jeg får bare skrevet om en liten del av den musikken som finner veien til postkassa mi. Og siden jeg mener livet er for kort for dårlig musikk, så prioriterer jeg stort sett musikk jeg liker godt, og prøver å begrunne det etter ringe evne.


Tor Hammerø og Johannes Eick i studio Tor de Jazz. Foto: Presse.

Tor de Jazz er navnet på bloggen din som også har blitt radioprogram. Kan du fortelle oss om det?
– Jeg blei spurt av Ordentlig Radio for mange år siden om jeg kunne tenke meg å lage et jazzprogram for dem. På den tida jobba jeg i TV 2 så det lot seg ikke gjøre da. Da jeg tok sluttpakke der, åpna døra seg og jeg har nå laga vel 300 portretter av norske musikere. For to år siden ville også NRK ha 40 av programmene som blei sendt daglig gjennom sommeren, men i fjor takka de nei. De hadde ikke behov, var begrunnelsen jeg fikk. Likevel dukka programmene fra året før plutselig opp igjen, uten at jeg fikk beskjed. De hadde åpenbart behov likevel, men de sendte heller programmene i reprise siden det ikke kosta de noe. For 40 nye portretter måtte de nemlig betale en beskjeden sum. Også her må jeg benytte anledninga til å takke for veldig hyggelig respons, fra de fleste hold.

Hva er det som driver deg mot jazzen? Og hvorfor liker du å skrive om sjangeren?
– Jeg er født og oppvokst i Storgata i Molde og falt dermed automatisk i jazzgryta om jeg ville eller ikke. Jeg var 7 år da jeg snakka med Don Cherry første gang. Siden jeg er journalist, liker å skrive og har stor glede av det, og noen åpenbart har glede av at jeg fortsatt holder på, så fortsetter jeg nok et kvarter eller to til. Sjøl om noen sikkert synes jeg burde ha vært avskilta for lenge siden.


Tor Hammerø og Jon Christensen. Foto: Presse.

Hva tenker du om dagens kulturjournalistikk og jazzen?
– Siden jeg er utgammel og har referanser tilbake noen tiår, så er det jo leit å se at de gamle, etablerte organene jeg har vokst opp med, mer eller mindre er fraværende når det gjelder kultur- og ikke minst jazzjournalistikk. Det som er hyggelig å se er at det dukker opp nye, unge stemmer som kanskje kan løfte jazzjournalistikken på nytt.

Hvordan ser fremtiden ut? Har du noen planer du vil dele?
– Jeg er så privilegert at jeg gjør akkurat det jeg vil, når jeg vil. Dessuten blir jeg stadig invitert til festivaler i inn- og utland. Slik blir det nok i år også. Jeg har forresten takka nei til en festival i Moskva, den satt ikke veldig langt inne gitt.

Kan du gi oss en konsertanbefaling?
Jubileumskonserten til Jon Arild Eberson på Victoria i slutten av februar blir sikkert et høydepunkt. Det er bare én Ebers.

Har du en plateanbefaling?
– Urettferdig spørsmål. Eyolf Dale Trio og The Wayfarers gleder jeg meg i alle fall veldig til.

 Sjekk ut bloggen til Tor Hammerø her.
 Boka «A Molde Concert» kan du kjøpe her.
Link til Ordentlig Radio. Her kan høre portrett intervjuer med norske jazzartister.
Her kan du høre Tor de Jazz episodene som ble gitt ut på NRK.

Fra forsiden

Nyhet

Neset og Andsnes i Operaen

Jazz og klassisk forenes når saksofonist Marius Neset og pianist Leif Ove Andsnes spiller i Operaen under Oslo Jazzfestival i august neste år.

Nyhet

Sildajazz omorganiserer

Styret i Sildajazz omorganiserer etter flere år med underskudd. Terje Ekrene Vik går av etter ett år som festivalsjef, og festivalen vil nå få en ren dugnadsbasert drift.

Meld deg på vårt nyhetsbrev