Onsdag 26. august starter landets første digitale jazzfestival, Jazz på Sentralen. Eivind Aarset Quartet, Elephant9, Silje Nergaard, Tord Gustavsen og Hedvig Mollestad Trio er blant de femten forhåndsinnspilte konsertene man kan kjøpe digital tilgang til for en begrenset periode.
Femten av landets største internasjonale jazznavn har spilt inn hver sin konsert på Sentralen i Oslo. Innspillingene, gjort i samarbeid med Maijazz, ble gjort i løpet av våren, like før Norge så smått begynte å åpne opp igjen for mindre konserter.
– Det å ha opplevd nesten alle heltene sine med kun meg som publikummer i salen, det vil jeg aldri glemme, sier Christer Falck, mannen bak festivalen Jazz på Sentralen og vårens strømmekonsertserie Koronerulling.
For flere av musikerne ble nettopp denne konserten den første etter at samfunnet stengte ned 12. mars i år. Like før de gikk på scenen ble det også spilt inn artistintervjuer, gjort av Audun Vinger, som tilgjengeliggjøres med hver enkelt konsert.
– Et av de mest minnerike øyeblikkene var rett før Ketil Bjørnstad gikk på scenen. Han sa «jeg tar det litt rolig i dag og spiller en litt nedpå konsert». Etter 30 minutter begynte han å ta skikkelig av og deler av konserten er noe av det tøffeste jeg har sett Ketil noensinne har gjort, forteller Falck.
Konsertene har gått igjennom en lydmessig forbedring og resultatet skal være livekonserter med platelyd. Billetter legges ut 26. august kl 09.00, og man kan kjøpe tilgang til én konsert for kr 99 eller tilgang til samtlige 15 konserter for kr 499.
Internasjonal satsing
– De 15 artistene som ble valgt ut har til felles at de også er store navn i utlandet, noe som gjør at det går an å gjenbruke festivalen i andre land. Planen er å bruke geoblock og tilby den til jazzfestivaler og klubber over hele verden, sånn at de også skal få en mulighet til å tilby sine publikummere norsk jazz av høyeste kvalitet, forteller Christer Falck.
Det har allerede meldt seg intressenter fra Asia, USA og Europa, og Falck forteller at de kan lage egne festivalpakker til alle. Artistintervjuene er også gjort på engelsk for å kunne tilbys et internasjonalt publikum. Det variere hvor i verden de ulike artistene allerede har publikum, og den digitale festivalpakka kan være døråpner for musikerne i nye terretorier.
– Strømmekonserter vil aldri kunne konkurrere med ekte vare, men i koronatider er det et flott supplement, og ingenting er vel mer miljøvennlig enn å spille en konsert i utlandet, uten å måtte fly dit, sier Falck.