I anledning Spellemannprisutdelingen i Stavanger lanseres et nytt bransjeråd for musikkfeltet. Sentrale aktører fra platebransjen og arrangørfeltet skal utvikle det næringspolitiske potensialet.
Musikkbransjens næringsråd som ble lansert i dag, er et initiativ fra Music Norway. På spørsmål fra Ballade.no om det er hele musikkindustrien eller først og fremst det kommersielle sjiktet som vil nyte godt av rådets arbeid, svarer direktør Kathrine Synnes Finnskog: – Jeg ser ikke et stort poeng i å problematisere forholdet mellom kunsten og det kommersielle produktet, det er to sider av samme sak. Men det er etterspørsel etter det kunstneriske produktet, og da må vi bli flinke til å utnytte det potensialet, sier hun.
Synnes Finnskog legger til at rådet må jobbe sjangeroverskridende.
– Dette er fint og veldig aktuelt, sier Øyvind Skjerven Larsen, prosjektansvarlig i Norsk jazzforum og medlem i reisestøtteutvalget i Music Norway. – Det er summen av det store mangfoldet som skaper de virkelige verdiene. Å jobbe målrettet og i fellesskap framover vil det hjelpe både bransjen og også de utøvende musikerne, mener Skjerven Larsen
Økte virkemidler for bransjen vil stå sentralt i arbeidet for det nye bransjerådet som har følgende medlemmer: Music Norway (Kathrine Synnes Finnskog), FONO (Larry Bringsjord), IFPI (Marte Thorsby), GramArt (Tonje Kaada), Norske konsertarrangører (Line Endresen Normann) og TONO (Willy Martinsen).
Følgende er hentet inn som fagpersoner: Joakim Haugland (by:Larm, Smalltown Supersound), Stein Bjelland (Stein70000), Hans Petter Haaland (HES), Trond Tornes (Phonofile) og Rhiannon Hovden Edwards (Musikkutstyrsordningen).