Torsdag 02. jul 2015 kl. 20:00

JUGENDJAZZ PREMIERE: RYPDAL/SANDTORV/WINTHER/MORLAND + OL’ BURGER BEATS

/
Ålesund

RYPDAL/SANDTORV/WINTHER/MORLAND
Jakob Fagerlund Rypdal-gitar
Natalie Sandtorv-vokal
Martin Morland-bass
Andreas Winther-trommer

Jakob Rypdal har de siste årene utmerket seg som en glimrende gitarist i ulike prosjekter, og med sin egen trio.
Han har nylig avsluttet sin grad ved Griegakademiet i Bergen, og mottok nylig Sparebanken Møres Gnist stipend.
Andreas Winther jobber innen ulike sjanger, og har vist styrker innen både den moderne jazzinspirerte popmusikken, og ikke minst har han gjort seg selv merkbar som en svært interessant stemme innenfor friimpro-miljøet, hvor hans minimalistiske uttrykk står sterkt.
Martin Morland er nok en av våre mest spennende bassister. Han trakterer både el.bass og kontrabass, og er med i flere band enn man kan telle. Hans uttrykk på bassen er bredt, og nyansert. Følg med!
Natalie Sandtorv jobber også innenfor ulike sjangre, og har flere ulike prosjekter. For tiden er hun bosatt i Berlin hvor hun frilanser, og har brukt siste årene på å turnèere Europa og Asia.

Ol’ Burger Beats
Ol’ Burger Beats (Ole-Birger Neergård) er en hip-hop-produsent fra Vatne. Han bor og studerer i Oslo, og bruker all ledig tid til å lage jazz-inspirerte hip-hop-instrumentaler. Støvete samples, harde trommer, synth-strings og følsomme el-pianoakkorder er oppskriften, og den 23 år gamle beatmakeren har allerede fått stor oppmerksomhet i både norsk- og internasjonal hip-hop-presse.

Høsten 2014 slapp Ol’ Burger Beats sitt første album, High Rhodes LP. Med seg på albumet hadde han gjestevers fra amerikanske rappere som ScienZe, Quelle Chris, Denmark Vessey, Choosey og Illa J (lillebroren til Ole-Birgers store forbilde, J Dilla). Albumet fikk god omtale både her og i USA, og havnet på topplisten i iTunes i tillegg til å bli utgitt på limitert vinyl i vår. Det anerkjente musikkmagasinet Okayplayer skrev dette om High Rhodes LP:

«Norwegian beat constructor Ol’ Burger Beats has dropped quite the introduction piece. OBB’s warm and breezy electric key chops; stunting like (dare I say) J Dilla at times. The Oslo native may have had a quiet entry into the beat scene, but that certainly hasn’t stopped him from catching the ears of the masses with a sampling style that manages to lend itself to donut & glitch lovers alike.»

Konserter

Meld deg på vårt nyhetsbrev