Jazznytt

Historien om Jazzaway

JAZZNYTT: Tidligere denne uken kom den triste beskjeden om at saksofonist Jon Klette har gått bort. I denne Jazznytt-artikkelen fortelles historien om Jazzaway, plateselskapet som Klette etablerte i 2003.

Jazznytt presenterer norske jazzplateselskaper i artikkelserien «I godt selskap». Historien om Jazzaway ble første gang publisert i Jazznytt #235 sommeren 2015.

Tekst: Johannes Rød

Saksofonisten Jon Klette etablerte plateselskapet Jazzaway i 2003 med den motivasjon å kunne ha kontroll på produksjonen av egne kreative prosjekter. Han fikk til en avtale med Musikkoperatørene om distribusjon, og første plate med hans band Jazzmob utkom samme år med tittelen Pathfinder. Det var stort sett eget materiale Klette presenterte med denne gruppekonstellasjonen som her, ved siden av Klette, bestod av Gisle Johansen, Anders Aarum, Mats Eilertsen, Jarle Vespestad, Finn Guttormsen, Paal Nilssen-Love og Bjørnar Andresen. Den første utgivelsen med denne gruppa, som varierte noe i sammensetning fra prosjekt til prosjekt, kom imidlertid i 1998, The Truth, og dette var et engangsstunt og eneste utgivelse på selskapet Beboporbedead Records.

Kursen ble etter forholdsvis kort tid justert noe ved at også musikalske prosjekter fra andre ble inkludert i katalogen. Noe eldre norsk jazzgull ble allerede utgitt samme år med Carl Magnus Neumann og Christian Reim: Live at Molde Jazzfestival 1976. Ved å arrangere konserter på klubben Smuget fra 2002-2004, de såkalte Crimetime Sessions, fortsatte Klette et samarbeid med Bjørnar Andresen som hadde startet allerede noen år tidligere på klubben Jazzhouse i Oslo. Dette resulterte i etableringen av Crimetime Orchestra  i 2004 sammen med Vidar Johansen og Bugge Wesseltoft, og gruppa kom med sin første utgivelse i 2005 etter Andresens død: Life is a beautiful Monster. En annen viktig samarbeidspartner for Klette var saksofonisten Gisle Johansen, både i Crimetime Orchestra, Jazzmob og i gruppa Element der Johansen var en drivende kraft. Hvor viktig Crimetime-prosjektet har vært for norsk jazz kan beskrives med besetningen ved siden av Klette og Andresen: Vidar Johansen, Kjetil Møster, Øyvind Brække, Sjur Miljeteig, Anders Hana, Bugge Wesseltoft, Ingebrigt Håker-Flaten og Paal Nilssen-Love. Den neste Crimetime Orchestra-utgivelsen kom i 2009, denne gang featuring Sonny Simmons og KORK, og med nye samarbeidspartnere i Gisle Johansen, Hild Sofie Tafjord, Per Zanuzzi, Per Oddvar Johansen og Erlend Skomsvoll.

Jon Klettes kontakt med altsaksofonisten Sonny Simmons er en viktig hendelse i selskapets historie. Denne internasjonale kjente, men en tid noe glemte, Simmons debuterte på plate i 1963, og hans utgivelser på ESP-Disk’ og Contemporary Records fra 1966 til 1971 er essensielle i en platesamling med respekt. Personlige problemer resulterte i at han var borte fra sin profesjonelle musikerkarriere i 20 år frem til begynnelsen av 1990-årene. Som altsaksofonist hadde Klette alltid vært opptatt av den karakteristiske kraftfulle tonen i Simmons spill, og etter en konsert med Simmons band i Oslo på begynnelsen av 2000-tallet fikk Klette en kontakt som resulterte i et vennskap og samarbeid gjennom fem plateutgivelser på Jazzaway.

Bandet The Core markerte seg sterkt innenfor norsk jazz fra 2001 til 2010. De hadde sin første spillejobb i Trondheim i 2001, og sin første utgivelse på Jazzaway i 2004: Vision. Gjennom egne komposisjoner hadde gruppa sine musikalske forbilder i afroamerikansk jazz fra 1960-årene, og den andre utgivelsen med den samme opprinnelige besetningen kom med albumet Blue Sky i 2006: Espen Aalberg, Kjetil Møster, Erlend Slettevold og Steinar Raknes.

Jazzawaykatalogen viser til en essensiell del av norsk jazz på 2000-tallet. De aller fleste toneangivende artistene er representert i en eller annen sammenheng, ofte i flere. Utgivelsene burde være et must i alle jazzhyller, og om jeg personlig skulle plukke ut noen som jeg tenker trenger en revitalisering ville dette være utgivelsen med gruppa Trinity med Kjetil Møster, Ingebrigt Håker Flaten og Thomas Strønen; Bayashi med Vidar Johansen, Bjørnar Andresen og Thomas Strønen; Tone Collector med Tony Malaby, Eivind Opsvik og Jeff Davis og MZN3 med Kjetil Møster, Per Zanuzzi og Kjell Nordeson. Sjefen selv fremhever produksjonene med Nils Olav Johansen og Svein Olav Herstad, ved siden av utgivelsen med Sonny Simmons. Jazzaway er et selskap med en høy internasjonal standard i sine utgivelser. Fire av selskapes utgivelser er lisensiert og utgitt i Japan av Bomba Records: Jazzmob med Infernal Machine og Flashback, The Core med Blue Sky og Eyewaterlillies  med Slant of Light.

Jon Klettes filosofi bak selskapets utgivelsespolitikk har vært og er, ved siden av å gi ut egne ting, å plukke opp kvalitetsprosjekter for å løfte frem nye artister og gruppekonstellasjoner. Det å gi nye artister sjansen til å komme frem, det å si ja til de riktige folkene som han selv formulerer det, har vært det aller viktigste. Profittsiden av selskapets drift har vært sekundært i forhold til det kvalitetsmessige, og Klette har selv brukt en stor andel av personlige midler for å holde selskapet gående. Det har vært lite aktivitet i Jazzaway siden gruppa Elements utgivelse Transformation to Paradise fra 2009, men Klette har igjen planer om nye utgivelser av både eldre og nyere materiale i 2015/2016. Selskapets utgivelser blir distribuert av Musikkoperatørene, og med unntak av en eller to utgivelser er alle fortsatt tilgjengelige.

Jazzaway-katalogen

JARCD
001   Jazzmob   Pathfinder  – 2004
002   Carl Magnus Neumann/Christian Reim  Live at Molde, 1976  – 2004
003   Dingobats  Follow  – 2004
004   Anders Aarum Trio   Absence in Mind  –  2004
005   Trinity   Sparkling – 2004
006   The Core   Vision  – 2004
007   Bayashi  Rock – 2004
008   Morthana  Morthana  – 2004
009   Crimetime Orchestra  Life is a Beautiful Monster – 2005
010   Roundtrip Two Way Street  – 2005
011   Sonny Simmons The Traveller  –  2005
012   Tone Collector  Tone Collector – 2005
013   MZN3  MZN3   – 2005
014   Erik Hegdal/Trondheim Jazzorkester     We are?  –  2005
015   Shagma  Shagma   – 2005
016   Solid  Solid  –  2005
017   Alex Harding & Blutopia The Calling  – 2005
018   Lucian Ban & Asymmetri  Playground  –  2005
019   Poing  Planet Poing  – 2005
020   Florebius House of Flour  – 2006
021   Anders Aarum Trio  First Communion  – 2006
022   Jazzmob  Infernal Machine  – 2006
023   The Core  Blue Sky  – 2006
024   Svein Olav Herstad/Sonny Simmons   Suite for Simmons  –  2006
025   Simmons, Sonny   I’ll see you when you get there  – 2006
026   Hero  The Discovery of Exploriation  – 2006
027   Close Erase Sport Rocks  –  2006
028   Eyewaterlillies  Slant of Light  –  2006
029   Jon Eberson Trio   Bring it on  – 2006
030   Alexi Tuomarila  Constellation –  2006
031   Alpaca Ensemble  Skråpanel  – 2007
032   Sonny Simmons Last Man Standing – 2007
033   Svein Olav Herstad Trio Invento –  2007
034   Ikke utgitt
035   Ikke utgitt
036   Bushmans’s Revenge   Cowboy Music   – 2007
037   Ikke utgitt
038   Nils Olav Johansen  My Deal  – 2007
039   Alpaca Ensemble   Tapet Tapet – 2007
040   Klaus Holm Kollektif   What was that you said? – 2007
041   Sam Newsome & Lucian Ban   Romanian-American Jazz – 2007
042   Jazzmob  Flashback – 2008
043   Crimetime Orchestra/Sonny Simmons/Kork   Atomic Symphony  – 2008
044   Yours Truly   Yours Truly  –  2008
045   Flux  Peninsulator   –  2009
046   Element  Transformation to Paradise  – 2009

JARLP
047   Jon Klette     Electro Gravity     2015
(med Jørn Øien, Per Zanussi og Paal Nilssen-Love innspilt på Herr Nilsen i august 2002)

 

Fra forsiden

Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

OJKOS spiller: Andrine Dyblie Erdal - Victoria, Nasjonal jazzscene - 23. april 2024

Prima fra ungdommen

Andrine Dyblie Erdals komposisjoner gir OJKOS nye numre og adresser å levere på.

Meld deg på vårt nyhetsbrev