13. juni 2025

Køs
Worldsorrow

Om utgivelsen

Worldsorrow er Køs sitt tredje fullengderalbum og viser en ny lyd hos den elektroakustiske trioen. Denne gangen ser vi at vi beveger oss mer mot en indie-pop-estetikk, med egentlige låter, som dog fortsatt inneholder elementer av jazz, ambient elektronisk musikk, punk og lofi-musikk. Som tittelen Worldsorrow (et selvoppfunnet ord) antyder, inneholder albumet en gjennomgripende melankoli, mystikk og ulmende frustrasjon i både musikk og tekster, men det er også skjønnhet og håp å oppdage innimellom, og en vilje til at livet må leves til tross uttrykt som en storladenhet.

Albumet ble til under Covid-19-pandemien i 2020 over 20 intense dager i et sommerhus på Ærø i Danmark, på mange måter i en boble av trygghet og idyll med utsikt over vannet, men samtidig midt i en Corona-, biologisk mangfold- og klimakrise, som trioen uunngåelig var rammet av. I dag blir mange av albumets temaer og underliggende følelser reaktualisert, med innsettelsen av Donald Trump som president i USA, nyheter om daglige fiendtligheter nær oss i Ukraina og Palestina, og en følelse av individuell hjelpeløshet på randen av en mulig tredje verdenskrig.

Albumet er skabt i en hel kollektiv prosess, hvor det er vanskelig å huske hvem som spilte hva og hvordan tekstene ble til. I stedet kan lytteren rett og slett lene seg tilbake og nyte et solid album laget med improvisasjon som utgangspunkt, som går utover det individuelle musikerskapet til de 3 individene og det vi har hørt fra Køs tidligere.

Innspilt isolert på den lille danske øya Ærø under Covid-19-pandemien i april og mai 2020.
Noen få tillegg til opptak gjort i Oslo og København mellom 2021-2023.
Mix av Valdemar Kragelund
Master av Jørgen Træen
Omslagskunst av Erlend Eggestad

Musikere

Maria Dybbroe - altsaksofon, klarinetter, vokal og bass
Valdemar Kragelund - elektronikk, live sampling, tangenter og bass
Kristian Isholm Saarup - trommer, gitar, keys, vokal

Lenker

Fra forsiden

Moldejazz 2025

På svøm med den store gjengen

FESTIVAL: Konserthøydepunkt med Jason Moran, Amalie Dahls Dafnie i ekspansiv modus, skjønn musikk i klamme omgivelser med Tuva Halse, jazz og poesi med Aja Monet og Alabaster DePlume og de siste inntrykkene fra en Moldejazz med tydeligere konturer og høyere temperaturer enn på en stund.

Anmeldelse

Den store TJOlympiaden

På tirsdag og onsdag på Moldejazz opplevde vi 25-årsjubilanten Trondheim Jazzorkester i to - nei, ørten - utgaver, under ledelse av Sigrid Aftret og i en muntert kaotisk helaftens feiring av seg selv.

Meld deg på vårt nyhetsbrev