30. september 2022

Geir Sundstøl
The Studio Intim Sessions Vol. 1

Om utgivelsen

Geir Sundstøl har tidligere gjort seg bemerket som en særdeles aktiv og innovativ studiomusiker på flere hundre norske og utenlandske album, og som turnerende krydderartist med mangfoldige folkekjære artister og band. I 2015 kom Furulund, strengemesterens første egenkomponerte fullengder, og deretter spratt Langen Ro, Spellemannvinner Brødløs og St.Hanshaugen Steel opp av Sundstøls tryllekoffert.

Nå er det duket for noe ganske annerledes. The Studio Intim Sessions, Volum 1, Sundstøls femte soloalbum, har stukket en tur på egen hånd, bort fra det nordic noir- filmatiske og sjangeroverskridende lydlandskapet vi kjenner til, og havnet sør for Kattegat et sted.

Sundstøl skriver følgende om sin nye utgivelse:

“Onkelen min var en rastløs gutt i Halden på slutten av sekstitallet. Han droppet ut av skolen og dro til sjøs, som mange gjorde på den tida. Onkel var dyktig til å skrelle poteter, og fikk etter hvert hyre på fruktfraktebåten M/S Kingfisher. Der jobbet han i flere år mens han steg i gradene i passe tempo. Arbeidet tok ham til stadig sydligere strøk, blant annet fraktet båten bananer fra Kingston til havnene i Baltimore og Brooklyn. Da onkel, en gang utpå syttitallet, ikke lenger var en ung og blek førstereisgutt, men en erfaren og brunbarket sjømann med et uutgrunnelig blikk, bestemte han seg plutselig for å dra hjem. Han kom til Halden med to svære skipskister som han hadde stappet med sine særinteresser. Den ene: eksotiske damesko. Onkel åpnet butikken Hi Heels!; en forretning med fokus på salg av disse.

Den andre kista var full av LP-plater.

Da min musikkinteresse våknet til liv noen år senere, var det delvis fordi onkel ved flere anledninger hadde hvilt sitt uutgrunnelige blikk på meg, for så å lede meg bort til kista for å se. Lenge var det nok å bare se. Platecovrene hadde glorete farger, flotte damer, speisa hårfrisyrer, rare planter… Såntno’ hadde vi ikke i Halden. Da jeg ble 16 fikk jeg overta alle disse platene. I tillegg til førsteutgaver med amerikanske artister og band som Rick Derringer, Allmann Brothers og Jerry Lee Lewis, og franske Serge Gainsbourg, inneholdt samlingen en mengde Jamaicanske skiver med blant andre Lee Perry & The Upsetters, Augustus Pablo, Max Romeo, The Aggrovators og King Tubby. Disse platene har inspirert denne nye plata, The Studio Intim Sessions, Vol.1.

Jeg har alltid prøvd å lage noe eget. Lage musikk som er min egen favorittmusikk, eller egentlig musikk jeg aldri har hørt maken til. Jeg ville lage en plate uten å tenke. Denne gangen synes jeg at jeg fikk det til.

De fire første platene mine har det til felles at de kommer fra et sted over beltestedet. Denne plata, derimot, kommer fra et sted under beltestedet.

Det var aldri meningen å lage en reggae-plate. Kan hende er det ikke det heller, mer ambient raga-country over reggae-beats. Jeg spiller først og fremst amerikansk pedalsteel og indisk shankar-gitar, men her spiller jeg også en del bass, perkusjon og keyboard selv.

Studio Intim-navnet henspiller på at vi, i vår spede begynnelse, delte bygning med et heller tvilsomt massasjeinstitutt. Helt siden 1997 har vi laget plater under dette navnet. Takket være min manglende tekniske begavelse og innspillingsrommenes begrensede akustikk, har Studio Intim alltid hatt en særegen lyd.

Over en tomåneders periode i vinter trommet jeg sammen en gjeng musikere fra flere musikalske leirer til onsdagstreff i studioet. Vi skrev og spilte inn én låt hver gang. Maria Due, Lars Horntveth, Håkon Brunborg, Jarle Berhoft og Hans Hulbækmo har jeg aldri spilt med før, mens Daniel Sandén Warg, Audun Erlien, Erland Dahlen og Nikolai Hængsle er gamle kjente som heldigvis spiller opp gjentatte ganger.»

Musikere

Geir Sundstøl - en myriade av strengeinstrumenter
Maria Due - Vokal
Daniel Sandén Warg - Feler og munnharpe
Audun Erlien - Bassgitar
Nikolai Hængsle - Optigan og bassgitar
Håkon Brunborg - Bratsj
Lars Horntveth - Prophet 5, mellotron, vibrafon, klarinett, bassklarinett, sopran-saksofon og Roland paraphonic 505
Hans Hulbækmo - Trommer
Gulzar Butt - Trø-orgel og vokal
Kjell Pop - Mandola
Jarle Bernhoft - Vokal
Chimta Raja Abdul - Trø-orgel og vokal
Sofi Jonas - Dholak
Bashir Rydhem - Benjo
Erland Dahlen - Trommer og perkusjon

Lenker

Fra forsiden

Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

OJKOS spiller: Andrine Dyblie Erdal - Victoria, Nasjonal jazzscene - 23. april 2024

Prima fra ungdommen

Andrine Dyblie Erdals komposisjoner gir OJKOS nye numre og adresser å levere på.

Meld deg på vårt nyhetsbrev