12. juli 2024

Ivan Mazuze
Penuka

Om utgivelsen

Ivan Mazuze bryter nytt terreng på sitt siste album, beskrevet som moderne jazz som utforsker arabisk og indisk påvirkning på afrikanske musikktradisjoner.
Mazuze, en anerkjent saksofonist og komponist fra Mosambik, har med Penuka levert et nyskapende verk bestilt av Global Oslo Music som nå foreligger i albumformat. I denne sammenheng har han forsket på den dyptgripende innflytelsen arabiske og indiske kulturer har hatt på afrikansk tradisjonell musikk, presentert gjennom et moderne jazzblikk.

Mazuzes historiske dypdykk viser nettopp hvordan afrikanske musikktradisjoner har absorbert og omtolket innflytelser fra arabisk og indisk musikkarv over tid. Så er Penuka et vitnesbyrd om århundrer gamle kulturutvekslinger tilrettelagt gjennom handelsruter over det afrikanske kontinent.

– Gjennom Penuka, som betyr å avdekke, har jeg som mål å tilby et nytt perspektiv på hvordan ulike kulturelle uttrykk har formet afrikansk musikk, og dessuten blander tradisjonelle rytmer med moderne jazzimprovisasjon. Penuka er en feiring av varige kulturelle forbindelser mellom Afrika, den arabiske verden og India.

Rytmeseksjonen på Penuka er erfarne utøvere med langvarige musikalske samarbeid med Mazuze, som inkluderer utøvere med røtter i Cuba, Norge og Mali,
alle for tiden basert i Norge. Bidragene deres tilfører
lag av rytmisk kompleksitet og global stil til Mazuzes komposisjoner, og forsterker albumets dynamiske fusjon
av stiler. I tillegg samarbeider Mazuze med et mangfoldig utvalg av gjesteartister som hver bringer sin unike kulturelle bakgrunn til prosjektet. Dette er utøvere fra India, Pakistan, Marokko, Senegal, Gambia og Zimbabwe, hvis bidrag beriker albumets eklektiske lydpalett og introduserer
nye musikalske uttrykk som Gnawa og språk som Shona, Urdu, Wolof, Rajasthani og Indian Sargam. Penuka
knytter kontinenter og kulturer sammen. Det gjenspeiler mangfoldet og livligheten i vår sammenkoblede verden, og feirer rikdommen av musikalske uttrykk som kommer fra kulturell utveksling, understreker Mazuze.

All musikk komponert og arrangert av Ivan Mazuze. Tekster skrevet i samarbeid med Maxwell Vidima for tittel Mamidje og Khaleed Laaouam for tittel Kanawa.

Innspilt i Newtone Studios, Oslo (2024)
Lydteknikk ved Leif Johanssen
Tilleggssopptak ved Ivan Mazuze i Imazuze Music Studios Editering, miksing og mastring ved Leif Johanssen Produsert av Ivan Mazuze
Administrert av Global Sonics og Ivan Mazuze

Musikere

IVAN MAZUZE - Saksofoner, fløyte, vokal, komponist
JØRN ØIEN - Keyboards, synth
OLAV TORGET - Ngoni, gitar
PER MATHISEN - El og kontrabass
SIKANDER LANGA - Vokal
MINUDDIN KHAN - malikpur vokal
RAHIS BARTHI - Tablas, vokal
MAXWELL VIDIMA - Vokal
RESHAIL MANSOOR - Vokal
JAI SHANKAR - Tablas, vokal
KHALEED LAAOUAM - Vokal, Guembri, Krakreb
MARIAMA NDURE - Vokal
ROHINI SAHAJPAL - Sitar
RACIEL TORRES - Trommer
PAPA ASANE SAMB - Sabar perkusjon
MODOU MBAYE TAMA - Talking drums

Lenker

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Denne remsa er et Møst

Kjetil Møster går i dybden om sitt nye album, Hedvig Mollestad feirer Last Train, John Butcher fyller 70, Johanna Reine-Nilsen platedebuterer og Sebastian Haugen spiller lyrisk bass om de nære ting.

Nyhet

Bærum jazzfestival 2024 starter onsdag

Fra 30. oktober til 2. november springer den tredje utgaven av Bærum jazzfestival ut og avgårde. Selv er de så stolte av årets program at de må ta igjen pusten, og flere av konsertene er allerede helt utsolgt.

Meld deg på vårt nyhetsbrev