Om utgivelsen
Moksha startet tilbake i 2012, da Sanskriti Shrestha, Oddrun Lilja og Tore Flatjord møttes for å
eksperimentere med rytme, raga og jazz. Deres første album, The Beauty of an Arbitrary
Moment, kom ut på Jazzland i 2016. Den ble svært godt mottatt både i inn- og utland og står som
en nøkkelutgivelse fra en periode i norsk musikk preget av åpne vinduer mot uttrykk og
musikere fra hele verden.
På andrealbumet er paletten blitt utvidet, både som trio og individuelle musikere. Moksha! er
spilt inn i Newtone med trioen og gjestemusikere. En blanding av indisk, norsk, nord- og
vest-afrikansk musikk i tillegg til god gammaldags jazzrock og en og annen støyete utflipping.
Shrestha er en nepalesisk tablaspiller som er bosatt i Norge og som har spilt med mange
prosjekter: egne band, duoer med folk som Harpreet Bansal og Steinar Ofsdal og store
ensembleprosjekter som Marianna S. A. Røes Spiti/Hjem. Hun spilte sammen med Oddrun Lilja i
den ferskeste utgaven av Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz.
Oddrun Lilja har på sin side gjort stor suksess under eget navn de siste årene – den ambisiøse
musikalske jordomseilingen Marble var et av årets store album da det kom ut i 2020. Hun har
også vært med i Paal Nilssen-Loves globalt orienterte jazzrockorkester Circus.
Tore Flatjord er på sin side trommeslager med Harald Lassen, The Switch og Baker Hansen, for
å nevne noe. Og i de aller fleste sammenhenger han dukker opp i, støter man på en musiker som
er nysgjerrig på alle slags rytmeinstrumenter – darbouka og dhol, bjeller og maracas.
Sammen skaper de musikk som både kan være virtuos og intrikat – men det er også musikk som
er oppstått i det enkleste av alle utgangspunkt, leken mellom tre gode medmusikanter.
Musikere
Oddrun Lilja Jonsdottir - Gitar, vokal
Sanskriti Shrestha - Tablas, vokal
Tore Flatjord - div perkusjon
Jo Skaansar - Bass
Ashraf Sharif Khan - Sitar