A quiet, powerful work about sound, nature, loss and memories
Lørdag 16. november, kl 20.00. Dørene åpner kl 19.00 – kr 340/290/240
«Enhver lyd, og vår opplevelse av den, opphører i samme øyeblikk som den oppstår og kommer aldri tilbake akkurat slik den var. Men vi bærer for alltid med oss minnet av lyden.» sier Sigurd Hole i omtalen av musikken sin. Han har lenge vært opptatt av økologi og naturtap – hva skjer når naturen forsvinner, når naturen blir taus. Hva skjer med oss?
I 2020 komponerte Hole verket Roraima på bestilling fra Oslo World. Lydopptak fra Amazonas-jungelen de siste femti-seksti årene, og musikk inspirert av disse lydene, ble koblet med temaer hentet fra Yanomami-folkets mytologi. Resultatet var en sterk framstilling av natur som mer eller mindre smuldrer opp foran øynene våre.
Årets utgivelse, Extinction Sounds, er også et bestillingsverk, skrevet til festivalen TronTalks i 2023. Her henter Sigurd Hole hjem tematikken fra Roraima og setter den inn i en lokal sammenheng med utgangspunkt i hans egen barndom og seterliv i Rendalen. Skrevet som en kontrabasskonsert for kammerorkester, gjenskapes minner om lyden av summende insekter, fuglesang, sildrende vann og sauebjeller. Hva har skjedd med disse lydene siden den gang? Hvor godt er det egentlig mulig å erindre en slik opplevelse av lyd? Extinction Sounds er et lavmælt og kraftfullt verk om natur, lyd, minner og tap, som sitter i lytteren lenge.
Jon Balke – piano, Torben Snekkestad – saksofon, Sara Övinge – fiolin, Bendik Bjørnstad Foss – bratsj, Tanja Orning – cello, Sigurd Hole – bass, Anders Kregnes Hansen – perkusjon, Veslemøy Narvesen – trommer