Supertrioen Rymden har gått sin seiersgang i inn- og utland de siste årene. Med sin melankolske og atmosfæriske låtskriving, dramatisk ladede rytmer og virtuost jazzspill av høyeste klasse er det ikke rart at mange har lagt sin elsk på den svensk/norske romfartsjazztrioen.
Kollektivet
Musikken, melodiene og rytmikken viser et erfarent band som uanstrengt går sømløst fra det lavmælte og lyriske til kraftfull progjazz og glisende fine låter. Tre glitrende solister til tross: her står det kollektive i sentrum, og det er lett å høre at de har det morsomt sammen.
Etter å ha jobbet i årevis i alle mulige konstellasjoner, fra solojobber til store ensembler, ønsket pianist Bugge Wesseltoft å gå tilbake til pianotrioformatet. «Europeisk jazz som egen kunstform» (sitat Wesseltoft) har lenge vært tangentmesterens credo – Rymden ble Wessetofts løsning. Sammen med Dan Berglund (bass) og Magnus Öström (trommer) har Wessetoft klart å skape nye utrykksrom for pianotrioen.
E.S.T. vs New Conception Of Jazz
De tre skrev parallell musikkhistorie helt tilbake til midten av 90-tallet, Magnus og Dan med Esbjörn Svensson Trio og Bugge med New Conception Of Jazz. Begge prosjekter turnerte verden rundt og definerte et, i internasjonal sammenheng, nytt og friskt lydbilde – med stor åpenhet for eksperimentering og innovativ tekning. Resultatet ble en internasjonal musikalsk bevegelse som inspirerte og inspirerer kommende generasjoner.
Rymdens musikk er basert på tre elementer: melankolsk og atmosfærisk låtskriving, dramatisk ladede rytmer, og virtuost jazzspill av høyeste klasse. I denne nye bandkonstellasjonen kan man tydelig høre inspirasjon fra moderne jazz, Bach, filmmusikk, electronica, post-rock og indie.
Noe stort skandinavisk romfartsprogram finnes kanskje ikke enda – Rymden får være vår farkost for drømmeaktige ferder over stratosfæren enn så lenge.
Ingen dårlig erstatning, akkurat.