«om du reser mycket» cover
Trondheim Jazz Orchestra & Johan Lindvall
«om du reser mycket»
MNJ Records/Musikklosen

Pianisten og de gode hjelperne

Johan Lindvalls eventyrlige idéer bygger spennende orkestermusikk.

Pianist og komponist Johan Lindvall har forlatt rommet for unge og lovende og etablert seg med egen stemme. Han har gjort seg bemerket med egen trio og samarbeidet godt med Christian Wallumrød så vel som Mette Henriette. «om du reser mycket» er Lindvalls bestillingsverk som ble framført i Molde i 2020 med Trondheim Jazz Orchestra. Det skal være en hyllest til fantasien og et møtested for diskret dialog og stemmer som ønsker å nærme seg hverandre. Hvis jeg har forstått det rett. Det gir uansett mening i møte med musikken.

Den litt dumpe klangen pianoet henvender seg med i åpningssekvensen, er god for øret. Det er nærmest noe tillitvekkende over selve formen. Gitar, vibrafon, fele, elektronikk og klarinett hekter seg forsiktig på framdriften, og det skapes et sig av dempet instrumentelt samvær. Den tilbakeholdne stilen trekker meg inn. Et av albumets mest karakteristiske trekk er den kollektive væremåten. «om du reser mycket» er ingen arena for solister. De elleve musikerne er snarere for én organisme å regne. Et foretak med flat struktur og høyt overskudd av forent kreativitet. De musikalske idéene til Lindvall fordrer både modenhet og evne til å holde tilbake.

De ti stykkene har hver sin distinkte vinkling, samtidig som de ivaretar grunnidéene i pianistens verk. «fall» er en god tittel for hva nettopp denne låten rommer. Pianotonene daler ned som selvnytende fnugg, mens «dröm» svever bedagelig med det som kan være Ina Sagstuen og Natali Abrahamsen Garners vokal i skylagene. «röd» har en tørr innledning som plutselig åpner seg og byr på mykt og sprudlende liv. Musikken er produsert og arrangert på en måte som kan få den til å svulme delikat. Så er det Klaus Ellerhusen Holms klarinetter og Mette Rasmussens altsaksofon som tilfører friksjon, kraft og underfundighet. Johan Lindvall og orkesteret lar popreferanser, samtidskoloritt og frie krefter være med på leken. Det er mye verdifull egenart i dette stoffet.

Gitaristene Christian Skår Winther og Lars Ove Fossheim er begge musikalske nomader. Det kommer godt med i denne sammenhengen. De smetter ut og inn og avsetter spor som styrker mønstrene i musikken. I likhet med de andre musikerne lar de være å peke mot seg selv. Det er mange knirkete og snirklete melodier å bli glad i på dette albumet. De er ikke nødvendigvis lystige. De fleste er holdt i en slags balanse mellom dunkelhet og demring. «om du reser mycket» har blitt et vektig album. Jeg gir Johan Lindvall stjerne i boka og drysser glitter over orkestermedlemmene.