«Firehouse» cover
Gard Nilssen's Acoustic Unity
«Firehouse»
Clean Feed/Musikklosen

Kruttsterk triojazz

Travel trommeslager i godt selskap på akustisk hjemmebane.

Trommeslager Gard Nilssen (32) ble kjent for et større publikum da trioen Puma vant Jazzintro-finalen under Moldejazz i 2006 og dermed ble kåret til Årets unge jazzmusikere. To år seinere var det saksofonist André Rolighetens (30) tur til å stikke av med samme heder som halvparten av vinner-duoen Albatrosh, og nå, med den jevngamle svenske bassisten Peter Eldh som tredjemann på laget, utgjør de to skiensmusikerne den albumaktuell Gard Nilssen’s Acoustic Unity.

Muskelspillende
Den høytempererte debutplata har fått det passende navnet «Firehouse» og inneholder fire låter signert Roligheten, to Nilssen og én Eldh. Den kollektivt improviserte avrundingen «Life, somewhere before the exit signs» er naturlig nok kreditert alle tre, og er ett av de få «nede»-strekkene på et album som gjennom sine 37 fulladede minutter stort sett byr på særdeles vitalt og muskelspillende triokjør med en saksofonistisk ildsprutende Roligheten dansende på glødende bass/trommer-kull levert av to nådeløse fyrbøtere.
Nilssen, som må være landets travleste trommeslager med sommertimeplanen full av jobber med bl a Susanne Sundfør, Cortex, sPacemoNkey, Team Hegdal, Trondheim Jazzorkester, Zanussi 5 og ikke minst polsk-norske Obara International Quartet, er overalt i denne ekspressive triomusiseringen i grensestrøkene mellom tonalitet/fast rytmikk og frijazz/friimpro. Men trommedetonasjonene er hele tida velplasserte og drivet uopphørlig, og sammen med en like utadvendt og offensiv Eldh swinger han bokstavelig talt Roligheten ut i passasjer som saksofonisten fullfører med fynd og klem, med ekko av både tidlig Rollins, Ayler og Brötzmann i kraftutfoldelsen. Rolighetens repertoar inkluderer – som etter hvert godt kjent – en betydelig palett av overblåsningsteknikker, leppelyder og andre effekter, og han benytter dem med stadig større omhu og dermed virkningsfullhet i det etter hvert svært imponerende og personlige uttrykket han har utviklet siden 2008.

Viktig vindu
«Firehouse» utkommer på det portugisiske selskapet Clean Feed, som etter hvert har blitt et viktig internasjonalt vindu for norsk samtidsjazz. All Includeds «Satan in Plain Clothes» og Universal Indians/Joe McPhee’s «Skullduggery» er to andre, norske (mest) nyere utgivelser på dette selskapet, som også har Zanussi 5 og Friends and Neighbors i en stall som teller flere av USA og Europas ledende moderne jazzmusikere pr 2015. Verdt å følge på clean-feedrecords.com