«Kuria Suite» cover
Knut Kristiansen og Bergen Big Band feat. Lars Storck
«Kuria Suite»
Grappa/Musikkoperatørene

KK, BBB, Afrika og Ellington

PLATE: Vossa Jazz-konserten fra 2012 på et vinterforkortende album.

«Kuria Suite» er ikke eksplisitt definert som «jubileumsplate», men det er nå engang sånn at Bergens store tangentsønn, Knut «KK» Kristiansen, fyller 70 i dette selvsamme år som Bergen Big Band runder 25. Og da synes det bare rett og rimelig at «Kuria Suite», deres frodige fellesfrukt fra Vossa Jazz 2012, har et sus av jubileum når den nå blir flere til del enn dem som var der da musikken ble uroppført.

Pianist og pedagog Knut Kristiansen, Buddypris-vinner allerede i 1983, er kjent og skattet som Monk-ekspert og -formidler, og som en som på 80-tallet brakte karibiske og afrikanske impulser til norsk jazz- og øvrig musikkliv gjennom grupper som Son Mu og Gambian-Norwegian Friendship Orchestra. I 1990 oppholdt han seg i Kenya som NORAD-utsending i et kulturbevaringsprosjekt som blant annet handlet om å ivareta Kuria-folkets truede musikktradisjoner, og da Vossa Jazz i 2011 bestilte en konsert av Bergen Big Band til 2012-festivalen, henvendte BBB-leder Olav Dale seg til Kristiansen og minnet ham på at det nærmet seg 30-årsjubileum for Gambian-Norwegian Friendship Orchestra. Initiativet førte Kristiansens tanker tilbake til Kuria-musikken, og med tradisjonelle melodier som ett utgangspunkt, sin egen livslange inspirasjon fra Duke Ellingtons tidlige storband som et annet, arrangerte og ny-komponerte han den timelange Kuria-suiten som nå utgis på plate.

Det er en sedvanlig dynamisk og presist lekende BBB-besetning som gjør denne smittende livsnære musikken til et bredt og ofte varmende smil i den norske vintermaska. Den danske perkusjonisten Lars Storck deler KKs erfaringer fra Kuria-musikkens hjemtrakter og har samarbeidet med ham tidligere; her er han rytmesterkt til stede pr bl a congas og fingerpianoer i et ensemble som teller saksofonistene Jan Kåre og Ole Jacob Hystad, Tor Yttredal, Zoltan Vince og Kjetil Møster (på baryton), trompeterne Are Ovesen, Tancred Heyerdahl Husø, Frank Brodahl og Marius Haltli, trombonistene Sindre Dalhaug, Pål Roseth, Chris Dudley og Camilla Søderstrøm Tveit og en utvidet rytmeseksjon med KK selv på elektriske og akustiske tangenter, Magne Thormodsæter på kontrabass, Ole Thomsen som alltid på el-gitar, Ivar Kolve på marimba, og Frank Jakobsen og Ivar Thormodsæter på trommer og perkusjon. De utgjør et ensemble med svært tiltalende ensembleklang og solide solistiske ferdigheter, og håndterer uanstrengt og swingende de polyrytmiske og melodiske utfordringene som Afrika, KK og Ellington uopphørlig påfører dem. Med sine avstikkere til Cuba og Ellington’sk «jungle» er «Kuria Suite» en løssluppen, men aldri respektløs hyllest til en hardt prøvet musikkultur, og et album som nok tåler litt jubilering, om så skulle skje.