«Universal Cycle» cover
Eple Trio
«Universal Cycle»
Shipwreckords/Musikkoperatørene

Fullmoden førstesortering

Eple Trio runder 10-år med en fest av et album.

10-årsjubilerende Eple Trio har et par åpenbare likhetstrekk med polske Simple Acoustic Trio/Marcin Wasilewski Trio: Begge opererer med den klassiske piano/kontrabass/trommer-besetningen og begge har vunnet ry i både eget navn og som tre firedeler av en kjent musikers kvartett – hhv Karl Seglems og Tomasz Stankos. I disse dager er Eple Trio – Anders Ulvo, piano; Sigurd Hole, kontrabass; Jonas Howden Sjøvaag, trommer – ute  med sitt fjerde album, «Universal Cycle», og om vi nå skal forbli i eplemetaforen et sekund til: Det handler så avgjort om fullmoden førstesortering.

Festen starter allerede med den visuelle introen som trommeslager/fotograf/designer Sjøvaag har gitt albumet, og fortsetter med samme manns coverlines. Her er bilder og ord til undring og ettertanke, og etter at syn og sinn på denne måten er blitt stemt, stiger første låt, Sjøvaags «Setting Foot on Another Planet», mykt og lyrisk fram som en soloppgang, klangdrevet fram av gitarmagiker Ivar Grydelands første av to gjestebidrag.
Så fortsetter «Universal Cycle» som en bortimot sammenhengende lytteglede. Her er enkel, men inderlig melodiøsitet og gode, kreative fortellerstemmer som den tre-spor-gjestende Mathias Eicks trompet, Sigurd Holes buespill og ikke minst Andreas Ulvos pianoutfoldelse der uforstyrrelige akkordrepetisjoner og melodilinjer/improvisasjoner skifter om hovedrollen. Noen av disse melodiene formelig roper på en tekst, alle er bildeskapende og følelsesbærende, og selv om «In Our Home, Where We Live» beveger seg faretruende nær nasjonalsang-patos, er det unektelig schwung over melodien og måten Eple Trio og Eick håndterer den på.
Etter ti år framstår Eple Trio godt sammenskrudd med et banduttrykk som klinger svært originalt, ikke minst takket være Howden Sjøvaags fargeleggende og ofte frittflygende trommespill. Trioen er robust nok til å innlemme sterke og plasskrevende solister som Grydeland og Eick sømløst i musikken uten dermed å miste all Eple-identitet, og vil utvilsomt kunne komme godt ut av det med flere gjester/samarbeidspartnere, om den måtte ønske det.

Multikunstner Sjøvaag står for seks av albumets ni melodier, Ulvo for de tre andre, og som tips til en liten etter-lytting-avrunding: Sjekk låttitlene – de sier også noe om ulikhetene som gjør Eple Trios musikk spennende og sterkt henvendende, den tidvise lavmæltheten til tross.