«Out of the Loop» cover
Håkon Kornstad
«Out of the Loop»
Jazzland/Musikkoperatørene

Formidabel fjerderunde

Håkon Kornstads fjerde énmannsorkester-album er like overveldende som de tre foregående.

Slik vi ikke ser skogen for bare trær, kan vi til tider komme i skade for ikke helt å innse hvor ruvende Håkon Kornstads musikalske virke har vokst seg gjennom de siste to tiårene. «Out of the Loop», hans nyeste album, er en vakker påminnelse om dette, og en bekreftelse på at kapitlet Håkon Kornstad i den norske musikkhistorien stadig er under skriving.

At saxofonisten Håkon Kornstad (43) jevnt og trutt har modnet og vokst som fortolker og formidler siden Wibutee-, Tri-Dim- og Håkon Kornstad Trio-dagene rundt årtusenskiftet, er veldokumentert på flere album. Det gjelder både dem der han opererer i samspill med musikerkollegaer, og der han framstår som et elektroakustisk énmannsorkester. Når det gjelder uttrykksfornyeren og prosjektskaperen Kornstad, står kanskje hans nær umulige, likevel fabelaktig vellykkede opera-prosjekt som både sanger og sjangerskaper mer sentralt enn énmannsorkesteret, men selv om «Out of the Loop» først og fremst handler om solo-Kornstad på saxofon over loops med komp og bakgrunner laget av manipulerte saxofonlyder, avlegges også opera-Kornstad en visitt i form av sporet «Sibelius». Jean Sibelius’ melodi til J.J. Wecksells dikt er utgangspunkt for Kornstads versjon, og om sangeren Kornstad (i likhet med alle andre) ikke helt matcher Jussi Björling, er sax/loop-«Sibelius» blitt en sober, vakker og verdig hyllest til den store finske inspirasjonskilden, både vokalt og instrumentalt.

«Best of…»
«Out of the Loop» utkom som dobbeltalbum digitalt og på vinyl før jul, og en cd (enkeltalbum) er i kjømda. Opprinnelig var planen å gi ut en slags «Best of Håkon Kornstad solo» med et utvalg låter fra albumene «Dwell Time» (2009), «Symphonies in my Head» (2011) og «Live in Sarajevo» (2015), men underveis i prosessen innså Kornstad at han hadde mer på hjertet. Like før Norge stengte ned i mars i fjor spilte han derfor inn ny musikk i Sofienberg kirke, der også «Dwell Time» og «Symphonies in my Head» ble tatt opp, og etter en runde med korona, ferdigstilte han åtte nye låter i sitt eget hjemmestudio. Denne komboen av åtte nye og åtte tidligere utgitte låter ble til dobbeltvinylen/digitalutgivelsen «Out of the Loop», mens den kommende cd-versjonen av albumet bare vil inneholde de åtte nye låtene.

Ordspill
«Warming Arp» (synth-ordspill på «warming up») innleder «Out of the Loop» med en 8-toners, repetitiv melodifigur som harmonisk og rytmisk «bunn» for Kornstads sax-melodi. Underveis utvides melodispill og loop med nye klanger, linjer og improviserte forløp, og dette forblir Kornstads grunnmetode gjennom hele albumet, slik tilfellet også var på «Dwell Time», «Symphonies in my Head» og «Live in Sarajevo». Den påfølgende «Petrus» er en lyrisk melodidans over et bølgende perkusivt teppe; «Dewey Number» er et kjærlig og respektfullt multi-sax-nikk til Dewey Redman, den sterke tenorstemmen i bl.a. Ornette Coleman og Keith Jarretts band (og faren til Kornstads sax-kollega og en gang samarbeidspartner i Londons Wigmore Hall, Joshua Redman); mens «Bremen» er det nærmeste Kornstad kommer elektroakustisk r&b/soul i denne omgang (og antakelig det nærmeste noen saxofon noen gang har kommet i å låte som taktfast håndklapping.) «Strut» er en stille drift gjennom et tåkefylt sonisk landskap der dempede sirener i ulike klangleier varsler at farvannet rommer mer enn det du ser; «Nakai» innleder med litt over tre minutter suverent kontrollert og modulert solo-sax før loop’en legger en skimrende summing under de resterende fem minuttene, og alvorsstemte, prosesjonsaktige  «A Movie That Never Was» avrunder et album som i både idé, innhold og utførelse trer fram som mer formidabelt for hver avspilling.

Vinyl- og digitalutgaven inneholder i tillegg «Oslo» og «Noir» fra «Dwell Time», videre «Plystre», «Flutter», «Sansula», «Damascus» og «Pearl» fra «Symphonies in my Head» samt «Sweden» fra «Live in Sarajevo.» Men enkel eller dobbel – «Out of the Loop» byr uansett på vakker, velbalansert, karakterfylt og mettende musikk, og som vinanmelderne sier: «Kan nytes nå, men tåler også lagring.»

Moldejazz 2024 - dag 3 og 4

Folkefesten og jazzen møtes i kveldssola

FESTIVAL: Moldejazz på onsdag og torsdag går fra sur vind til godvær, Jaap Blonk fascinerer både ute og inne, Lightning Trio, Bliss Quintet, Schemes og Coincidences møtes i Jazzintro-finalen, Bill Frisell finner vrengpedalen og den store og den lille festivalen møtes på takterrassen i ellevetiden om kvelden.