«Canticles of Winter» cover
Music for a while
«Canticles of Winter»
Grappa/Musikkoperatørene

De vakreste vintersangene

Her er juleplaten som ikke går ut på dato, men varer hele vinteren og tåler gjenbruk hele året.

Det begynte med Kurt Weill-perler på «Weill Variations» i 2007, fortsatte med Dowland, Purcell, Poulenc o.a. på «Graces that refrain» i 2012, og nå er Music for a while – Tora Augestad, Stian Carstensen, Mathias Eick, Martin Taxt og Pål Hausken – her igjen, denne gang med utsøkte vinterstemninger samlet under fellestittelen «Canticles of Winter».
Disse versjonene av godt modne salmer, folketoner og (jule)sanger kan knapt kalles jazz, de fem utøvernes jazzmeritter til tross. På den annen side spilles denne musikken med en lekelyst, henvendelse og enkelte improvisasjonsforløp som forteller at de neppe kunne vært laget av musikere uten de fems solide jazzbakgrunn. Å anrette Bach, Schubert, Lindeman, Händel og Dowland samt irsk 1100-tallsmusikk og tysk 1300-tallsmusikk for et instrumentarium bestående av banjo, trekkspill og pedal steel (Carstensen), tuba (Taxt),  trompet (Eick) og trommer/perkusjon (Hausken) krever kreativitet i finstemt kontakt med følsomme «dette kan fort bli corny»-antenner, men Music for a while er for kresne musikere og for rutinerte sjangerkryssere til å gå i noen «corny»-felle.

Instrumentalistene tilbyr sanger Tora Augestad en mangemønstret rød løper hele veien, og hun svarer på verdigste vis med herlig uaffektert, følelsesformidlende og vakker sang. Med klok timing og sikker frasering plasserer hun seg dessuten i samspillet som en femte instrumentalist, noe som gjør disse versjonene så «hele» og velbalanserte. Om det handler om Bachs «Juleoratorium»  eller Schuberts «Winterreise» eller «Kirken den er et gammelt hus» spiller liksom ingen rolle, Music for a while spiller med mange nøkler og åpner nye rom i de velkjente tonegangene hele tida, og lyser dem opp med en lød som er like original som den er fengslende.

At albumet ble sluppet like før jul, er selvsagt ikke tilfeldig, repertoar og tilnærming tilsier desember. Men «Canticles of Winter» er mye mer enn jule- og vintermusikk og trenger ingen «Best før…»-dato. Snarere tåler albumet helårsgjenbruk, god musisering er god musisering, uansett årstid og tilblivelsesårhundre, og dessuten går det mot jul igjen så snart julen er over.