«Bonita» cover
Sidsel Endresen & Stian Westerhus
«Bonita»
Rune Grammofon/Musikkoperatørene

Besettende abstraksjoner

Endresen/Westerhus fortsetter den frydefulle forskerferden bortenfor streitsang og gitarspill.

Konsertopptaket «Didymoi Dreams» (2012) var Sidsel Endresen og Stian Westerhus’ første album og innbrakte dem Spellemannprisen i kategorien «jazz». Høstens «Bonita» er spilt inn live i studio med Westerhus som producer og mixer, og tar lytteren videre ut i det store og etter hvert velkjente impro-landskapet som åpner seg når Endresen bruker stemmen bortenfor streit sang og snakking, og Westerhus bare i glimt låter som en gitarist, men til gjengjeld desto oftere som en lydmaker med ubegrenset, om ikke udisiplinert fantasi og klangpalett som matcher uttrykksviljen.
Som «Didymoi Dreams» er «Bonita» øyblikkskunst. Ikke detaljforberedt, men i all sin improvisatoriske framdrift heller ikke et resultat av tilfeldigheter eller en plutselig blåtannforbindelse mellom to kreative hoder. Vel banker de endresen/westerhus’ske abstraksjoner på andre dører i lytteren enn dem hovedstrømmen av musikk sikter seg inn på, men henvendelsene skjer med en tyngde og fortellerglede som gjør dem spennende og ikke minst morsomme. Stemningene spenner fra heftige utbrudd til sart, vuggeviseaktig skimmer, men mister aldri energidirringen eller intensiteten, og nettopp dét – å fylle abstraksjoner med et innhold som gjør dem til noe mer enn tilfeldig, manérfylt og kjedelig kaos – krever bevisst forskerarbeid over lang tid av utøverne.
Den jobben har Endresen og Westerhus gjort grundig. Endresen har gjennom år utviklet sitt lydmalende språk (der enkelte ord denne gang synes mer gjenkjennelige og «engelske» enn ved tidligere anledninger?) til et godt formidlings-/fortellergrep, og Westerhus´eksperimenteringer med gitaren og tilkoplede herligheter som lydgenerator har gitt ham uttrykksmuligheter langt ut over de fleste instrumentalisters. Når disse to «søkerne» så velger å jobbe sammen, må det i seg selv bety at de finner fellesuttrykket større enn summen av de komponentene de bringer inn, og etter forunderlige, gåtefulle og besettende «Bonita», er det lett å slutte seg til en slik oppfatning.

Plateanmeldelse

NTT: Bare Jazz er jazz

Bodil Niska snakker om 24 år i sentrum av byen og jazzen mens vi spør kolleger om hva som skjer nå, Maria Norseth Garli har gitt ut poesi, Marianna Sangita Angeletaki Røe blander gresk, trøndersk og spansk, Ole Gjøstøl lager rytmebokskalender og vi byr både på Ti Tette og Åtte Flotte.

Plateanmeldelse

Premiere for Nordnorsk Jazzensemble

Rykende ferske Nordnorsk Jazzensemble får premiere i Vadsø 31. januar med et nyskrevet verk av Jakop Janssønn med tekster av Pål Moddi Knutsen. Ensemblet fortsetter på turné til Nordlysfestivalen i Tromsø, til Sortland og Bodø Jazz Open.