Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Signe Førre

Bassist og vokalist Signe Førre er klar med sitt debutalbum med både egne komposisjoner og jazzarrangement på folkemusikk fra ulike kulturer. I kveld starter slippturneen på Herr Nilsen i Oslo.

I spalten Ukas Jazzprofil presenterer vi en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Signe Førre

Hei Signe, og velkommen tilbake. Vi har hatt deg i denne spalten tidligere. Da var du aktuell med et bestillingsverk. Hva har skjedd siden sist?
– Hei, og tusen takk!  Ja, det har skjedd mye nytt siden sist! Jeg har spilt konserter fra Risør i sør til Vadsø i nord og spilt i de aller fleste fylkene i Norge de siste to årene. Det har vært hektisk, men veldig givende! Jeg har to grupper, en trio med Eivind Austad på piano og Raymond Storaunet Lavik på trommer og en kvartett med Torbjørn Økland på trompet, bouzouki, mandolin og gitarer, Irene Tillung på trekkspill og Stein Inge Brækhus/Raymond Storaunet Lavik på trommer.

Nå er du klar med ditt debutalbum. Fortell litt om plata og hvem du har med deg.
– Platen er en reise gjennom tid og ulike kulturer der jeg synger på språk som serbisk, norsk, bosnisk, tyrkisk, makedonsk og bulgarsk. Dette er bestillingsverket jeg var aktuell med sist jeg var i denne spalten som nå er blitt mitt debutalbum på Ta:Lik Records. Jeg gleder meg veldig til å presentere den og høre tilbakemeldinger! Jeg har jobbet hardt for å få til dette og med meg har jeg musikerne som var med på urfremføringen: Torbjørn Økland som tidligere nevnt, Jo Asgeir Lie på trekkspill og Kåre Opheim på trommer og perkusjon. Det har blitt litt utskiftninger i gruppen. Det blir spennende å samarbeide med nye musikere, men jeg er også glad for at kvartetten jeg jobbet med de første årene med dette prosjektet er med på debutalbumet mitt og at hvordan vi låt sammen blir dokumentert som mitt første album.

I tillegg til egne komposisjoner, så har du laget nye jazzarrangement på folkemusikk fra ulike kulturer, og du synger i tillegg på flere andre språk. Hvor kom inspirasjonen til dette fra?
– Ja, mine første komposisjoner er med i ny drakt, så vel som mine nye jazzarrangement på folkemusikk fra Norge og land i Balkan-området. Jeg fikk vel inspirasjonen til dette først i 2017 da en artist jeg har hørt mye på som heter Željko Joksimović hadde en turné der han hadde storbandjazz-arrangement på musikk fra det tidligere Jugoslavia. Det var en blanding av alt fra folkemusikk fra Nord-Makedonia, serbisk og bosnisk pop og rock og hans egne låter som alle var arrangert og sunget slik at jeg først trodde det var standardjazz fra 40-talet på serbisk, helt til jeg kjente igjen at noen av sangene var sanger jeg hadde på en CD jeg kjøpte i 2011 i Kroatia med Željko Joksimović. Jeg likte ideen om å lage om og rearrangere musikk fra ulike land til jazz og skape noe nytt. Jeg laget et nytt jazzarrangement på en makedonsk folkesang som jeg fremførte første gang under Vossa Jazz med Erlend Slettevoll på piano og Håkon Mjåset Johansen på trommer året etter, som ble trukket frem som et av høydepunktene i konsertanmeldelsen, og av publikummere som kom bort til meg etter konserten. Det føltes spennende og veldig givende for meg og jeg ønsket å gjøre mer av det! Nå har jeg et helt album med musikk jeg har rearrangert fra ulike kulturer der jeg synger på originalspråkene, og jeg har tatt kurs i serbisk som er et nøkkelspråk i Balkan siden de har to alfabet, kyrillisk som blir brukt i Bulgaria og Nord-Makedonia samt latinsk alfabet med litt ekstra bokstaver som blir brukt i Bosnia & Herzegovina m.m. De slaviske språkene er også ganske like, og selv om Željko Joksimović snakket serbisk til publikum på konserten jeg var på i hovedstaden i Bulgaria, så lo og skjønte folket der hva han sa og var veldig engasjert. Det er derfor jeg kan synge på så mange språk på albumet, siden de er relativt like. Tyrkisk derimot ligner ikke, men familien min hadde leilighet i Tyrkia i mange år, så jeg lærte en del tyrkisk av venner der og jeg fikk veldig sansen for tyrkisk musikk også. Så det var naturlig for meg å ha med en tyrkisk folkesang på albumet. Sangen heter Severim Ben Seni og originalen er fra 1300-talet.

Det er noen låter på plata som du skrev allerede i 2011 da du var 17 år. Kan man beskrive plata som en slags dokumentasjon på din musikalske utvikling?
– Ja, På Vandring og Galápagos skrev jeg mens jeg var elev i Voss Jazzskule. De har vært med meg på konserter siden, og Andy Sheppard har spilt På Vandring på turné med World Expression Band. Det var viktig for meg at disse sangene kom med på debutalbumet mitt for å dokumentere min musikalske reise og utvikling, og så representerer de meg som jazzmusiker og jazzkomponist, og ikke minst meg som jazzbassist der jeg har fokus på kontrabass som soloinstrument. Soloene mine der representerer jazzmusikeren Signe Førre. Platen ellers har mye folkemusikk preg og det var viktig å representere meg selv som jazzmusiker, selv om jeg nå kombinerer det å være jazzmusiker med å spille flerkulturell folkemusikk og ha en bro mellom flere sjangre. Det er også med el-gitar på platen og det er partier som kan minne om rock, pop, vise og alt i mellom. Så platen er et nytt univers med musikk som er vanskelig å beskrive. Den må høres! Jeg håper at jeg kan få noen anmeldelser på den også. Jeg tror det er en plate som de fleste kan like og at den har musikk som er interessant fordi det er så variert og annerledes. Den er veldig enkel, men også veldig avansert på samme tid. Platen ble spilt inn i sommer i ABC Studio og jeg er så heldig at jeg har fått samarbeide med produsent Kjetil Ulland som har vunnet Spellemannspriser med Vamp som var mitt favorittband da jeg vokste opp.

Og denne uka legger du ut på en liten releaseturné?
-Ja! Det gleder jeg meg veldig til! Det blir første gangen jeg spiller på Herr Nilsen i Oslo denne mandagen, så skal vi tilbake til Agora Kulturkafé i Hønefoss på tirsdag og så spiller vi for første gang på Mandelhuset på Tysnes på fredag. Vel en uke etterpå, spiller vi på Hilmarfestivalen i Steinkjer den 10. november! Dette er første del av lanseringsturnéen. Del 2 kommer i mars og utover 2025. Da kommer jeg blant annet tilbake til Risør Jazzklubb, Lørdagsjazz i Haugesund og Stord jazzklubb, og spiller for første gang på Moss Jazzklubb og Lillestrøm Jazzklubb. Jeg holder fremdeles på med booking for konserter i Norge for året 2025, nå hovedsakelig for høsten.

Har du planer om spille utenfor Norge og besøke noen av kulturene du har hentet inspirasjon fra?
– Jeg kommer til å spille konserter i München og Nürnberg høsten 2025, noe jeg gleder meg veldig til!  Jeg har også utrolig lyst å spille konserter i landene jeg har hentet inspirasjon i fra og jeg har begynt å finne nye sanger jeg vil rearrangere fra ulike land. Jeg kommer mulig til å reise tilbake til Serbia for å ta et språkkurs der neste år hvor det også er folkemusikk som en del av kurset. Jeg har som mål og ønske at jeg kommer til å spille konserter i Balkan-området med tiden. Jeg er også i full gang med et nytt konsept med jazz og musikk med inspirasjon fra land i Latin Amerika som jeg fikk fordypningstipend av Norsk jazzforum til.  Det er med andre ord mange jern i ilden og jeg føler meg veldig motivert for å videreutvikle meg som musiker.

Helt til, slutt har du en konsertanbefaling?
– Jeg ble veldig inspirert av konserten til Karin Krog under Vossa Jazz i år. Jeg likte at hun hadde så variert program med alt fra standardjazz som jeg er så glad i, og at hun sang på portugisisk og hadde nyskapende og tradisjonell jazz hånd-i-hånd. Hun har også en unik formidlingsevne og jeg håper at jeg også kan stå på scener like lenge som henne! Hun er rett og slett forbilledlig!

Og en plateanbefaling?
– Jeg har hørt veldig mye på Eivind Austad sin plate Moving. Den er utrolig vakker og sjelfull! Jeg vil også anbefale Irene Tillung sitt nyeste album «Irene Tillung med Ti på taket Live» som var et bestillingsverk til Vossa Jazz. Det er en spennende blanding av jazz og folkemusikk!

Fra forsiden

Nyheter

Buddy-prisen til Maria Kannegaard

Pianist og komponist Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt norsk jazz’ høyeste utmerkelse, Buddy-prisen for 2024. En formidabel og særegen pianist som har beveget og berørt et stort publikum med sin musikk, sier Norsk jazzforum i sin begrunnelse for prisen.

Now's the time

NTT: Lesh is more

Bent Sæther og Morten Ståle Nilsen minnes Phil Lesh, essay om Grateful Dead og konsertrapport fra The Messthetics og James Brandon Lewis.

Meld deg på vårt nyhetsbrev