Nyhet

Klart for Maijazz-uka

Årets Maijazz i Stavanger åpner fredag 3. mai. På festivalprogrammet de neste dagene står blant annet Nils Petter Molvær, Tord Gustavsen, Angelique Kidjo, Dirty Loops og Stavanger Symfoniorkester med Thomas Dybdahl.

For trettisjette gang på rad er det klart for Stavangers internasjonale jazzfestival, Maijazz. Festivalen har siden starten i 1989 hatt fokus på kvalitet og mangfold, forteller festivalsjef Per Hasse Andersen: – Vi har alltid presentert en stor bredde i det musikalske utrykket, forankret jazzsjangeren. Også i år har vi satt sammen et variert og spennende kunstnerisk program med topp etablerte internasjonale artister og noe av det beste innen lokale og nasjonale navn. Dette blir et program som vil gi opplevelser som utfordrer, overrasker og skaper glede.

Totalt presenterer festivalen rundt 30 konserter i løpet av de neste seks dagene. Nils Petter Molvær, Bendik Hofseth Band, Friends & Neigbors, Trøen Arnesen Kvartett, Camilla Hole trio, Karl Seglem og Tord Gustavsen er blant norsk navn på årets Maijazz-program. Den amerikanske saksofonisten Lakecia Benjamin, den svenske trioen Dirty Loops samt vokalistene Judith Hill og Angelique Kidjo er blant internasjonale trekkplastre. Samarbeidet mellom Maijazz og Stavanger Symfoniorkester feirer 30 år i 2024, og i den anledning kobler festivalen sammen to av regionens største musikalske eksporter, Thomas Dybdahl og dirigent og arrangør Vince Mendoza. På unike Utstein Kloster har Maijazz satt opp to konserter: Amigo Tom og kvartetten Anders Jormin/Lena Willemark/Karin Nakagawa/Jon Fält.

Og det er mer! Se hele programmet for Maijazz 3.- 8. mai her.

Fra forsiden

Nyhet

Jazzen på Pride

Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.

Nyheter

Jazz- og samtidsmusikken møtte kulturministeren

Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.

Meld deg på vårt nyhetsbrev