Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

Det var i forrige uke at den norske saksofonisten og komponisten Bendik Giske ble tildelt den kanskje gjeveste prisen av dem alle, Årets artist, under German Jazz Prize. Prisutdelingen er den største innen jazz i det tyskspråklige musikkmarkedet, og saksofonistens ekstraordinære aktivitet på tyske scener fanget juryens oppmerksomhet, fortalte prisutdeleren.

I sin takketale nevnte Giske både juryen og alle som har trodd på prosjektet, og benyttet samtidig anledningen til å fremme et langt større budskap: – Vi vet alle at musikk, spesielt jazz og improvisasjon, ikke kommer ut av et vakuum. Vi må sørge for at andre stemmer blir hørt, at vi ikke skaper et miljø der en ved å uttrykke sine ideer risikerer faglig og sosial ekskludering. For å fremme kreativ kraft og mangfold, må vi være i stand til å si ifra i møte med vold. Så, befri gislene, befri Gaza!


(skjermdump)

Juryen skriver følgende i begrunnelsen for prisen:
Bendik Giske is a saxophonist and composer that continuously pushes the boundaries of his instrument and body. Buoyed by international critical acclaim he has built an international audience traversing the divide between the acoustic and the electronic, jazz and experimental music. His third, eponymous album was produced by the British electronic musician Beatrice Dillon, and is an unadorned and elemental approach to Giske’s performance, honing in on pattern and rhythm to bring out a different dimension of his mesmerising sound.

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Groove, svette og tårer

Vi minnes D'Angelo: Sofie Tollefsbøl og Kim Ofstad dykker ned i musikken hans og vi byr på deep cuts og artikler om Voodoo og Black Messiah. I tillegg har vi lynkurs i James Brandon Lewis, vi har Spotify-sint leserinnlegg om modding av gamle ipoder og vi har intervjuet Rick Beato!

Nyheter

– Skuffende for det frie musikkfeltet

Statsbudsjettet 2026: - Kutt i regionale kulturfond og på stedet hvil for Norsk kulturfond. Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 er skuffende lesning. Avstanden mellom institusjonene og det frie musikkfeltet fortsetter å vokse, sier daglig leder i Norsk jazzforum, Gry Bråtømyr.

Meld deg på vårt nyhetsbrev