Nyhet

Festivalgründer Kikkan Sættem er død

Otto Christian «Kikkan» Sættem er død, 93 år gammel. Han grunnla Moldejazz sammen med Per Inge «Pingen» Hansen i 1961, og har siden vært en viktig bidragsyter, ambassadør og støttespiller for festivalen.

Moldejazz melder i en pressemelding tirsdag 20. juni at festivalgründer Kikkan Sættem er død:

«Det er med stor sorg Moldejazz har mottatt budskapet om at vår kjære Kikkan Sættem er gått bort. Som grunder og president de tjue første festivalene er det ingen annen enkeltperson som har hatt større betydning for den tidlige utviklingen av Molde International Jazz Festival enn Kikkan Sættem. Det arbeidet Kikkan gjorde fikk stor betydning, Moldes identitet som jazzby er noe som i stor grad kan tilskrives ham. Hans initiativ fikk også stor betydning for utviklingen av norsk jazz der Moldejazz, som den eldste og internasjonalt mest kjente norske jazzfestivalen, har vært et utstillingsvindu for norske jazzmusikere og bidratt til at norsk jazz har blitt en ettertraktet eksportartikkel.

Otto Christian «Kikkan» Sættem (f. 19/4-1930) har siden han grunnla Moldejazz sammen med Per Inge «Pingen» Hansen i 1961 vært en viktig bidragsyter, ambassadør og støttespiller for festivalen. Han var visjonær, inkluderende, og delte velvillig av sin kunnskap. Tradjazzen sto Kikkan nær, og han introduserte tidlig jazzmusikken inn i Molde Domkirke etter inspirasjon fra sjømannskirken i New Orleans. Gjentatte besøk til New Orleans resulterte også i at han ble utnevnt til æresborger av sørstats-byen. Kikkan Sættem fikk sammen en annen festival-nestor, Petter Pettersson, Kongens Fortjenstmedalje i gull i 2003. Den samme Pettersson hadde så sent som søndag 18. juni en gjennomgang med Kikkan av den kommende Randi Hultin-utstillingen på Romsdalsmuseet. En bildeutstilling Kikkan hadde gledet seg til å se, og som åpner torsdag 22. juni. Tre timer med mimring, morsomme kommentarer og klare minner rundt det meste.

Dagens innlegg på sosiale medier viser at det er en samlet jazzby og et nasjonalt jazzmiljø som sammen med Moldejazz lyser fred over Kikkans minne.»

Fra forsiden

Nyhet

Jazzen på Pride

Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.

Nyheter

Jazz- og samtidsmusikken møtte kulturministeren

Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.

Meld deg på vårt nyhetsbrev