Nyheter

Oslo jazzensemble og Maria Schneider med «Data Lords» til norske jazzfestivaler

Østnorsk jazzsenter presenterer det beste fra det frie kunstfeltet – nyskapende motvekt til kunstig intelligens – når Maria Schneider (USA) framfører sitt Grammy-vinnende og Pulitzer-nominerte storverk Data Lords med Oslo jazzensemble på jazzfestivaler over hele landet i august.

– Sjelden har vi opplevd en bandleder som til de grader får fram fyrverkeriet i hver enkelt solist, samtidig som detaljer og helhet i samspillet får jazzorkesteret til å låte nærmest over evne, forteller daglig leder for Østnorsk jazzsenter, Kari Grete Jacobsen.

– De 19 musikerne i Oslo jazzensemble er mildt sagt eksaltert i forkant av den forestående turneen til jazzfestivaler i både nord og sør. Og det norske festivalpublikummet kan se fram til prisbelønt og meningssterk musikk med Schneiders storverk, Data Lords, sier Jacobsen.

Grammygrossist med dype spor i jazzen
Maria Schneider er en tungvekter innen amerikansk og internasjonal jazz. Hun har besøkt Norge og Oslo jazzensemble flere ganger det siste tiåret, og var bl.a. Artist in Residence på Moldejazz i 2018.


Oslo jazzensemble har spilt i inn- og utland med Maria Schneider ved flere anledninger siden 2014. Her fra åpningen av Moldejazz i 2018. Foto: Thor-Egil Leirtrø/Moldejazz.

Schneider har satt dype spor i jazzen med prisbelønte komposisjoner, mesterlig orkestrering og enestående evner som orkesterleder. Karrieren startet med fem års kontrakt som assistent og noteforvalter for Gil Evans på slutten av 1980-tallet, og siden den gang har hun fylt peishylla til randen med priser, utmerkelser og nominasjoner for egne verk og utgivelser. Bare fra Grammy har hun hentet hjem priser innen både jazz, klassisk og pop, inkludert én for samarbeidet med David Bowie på hans siste utgivelse.

Visjonær musiker og rettighetsforkjemper
– Vi lar oss inspirere av Maria Schneider, sier Jacobsen. – Schneider komponerer musikk for jazzorkester som stadig utvider og fornyer jazzen, og hun har en helt unik evne til å få hver enkelt solist til å strekke seg enda litt lenger. Samtidig er det en ære å være vertskap for en musiker som tar et så tydelig standpunkt mot strømmeindustriens enfold og utnytting av kunstneres åndsverk.

Ved siden av en imponerende merittliste som musikkskaper, har Maria Schneider markert seg politisk for kunstneres opphavsrett og mot datagigantenes endeløse «freemium» strømmemodeller. Schneiders sterke motstand mot de digitale stormaktene kommer blant annet til uttrykk gjennom et vitnemål for den amerikanske kongressen, et fortsatt pågående søksmål mot YouTube – og her på berget, en uforglemmelig engasjert og poengtert tale under åpningen av Moldejazz i 2018, hvor strømmegigantene fikk så det sang.

– Oslo jazzensemble består av 19 av våre fremste jazzutøvere og er ett av totalt fem jazzorkestre som drives i regi av de regionale jazzsentrene i Norge, fortsetter Jacobsen. – Østnorsk jazzsenter har etablert Oslo jazzensemble for å skape ny musikk og bidra til et bredere musikalsk mangfold. Maria Schneider argumenterer både med musikk og ord mot enfoldet og algoritmene som serverer oss mer av det vi har sett og hørt fra før. Vi har felles sak med Schneider i å satse på kunstneres skaperevne og kreativitet gjennom å legge til rette for profesjonelle arbeidsbetingelser for jazzmusikere.

Turnéavslutning på Arendalsuka


Kari Grete Jacobsen i Østnorsk jazzsenter ber kulturpolitikerne om forutsigbar finansiering for regionale jazzensembler i verdensklasse. Foto: Østnorsk jazzsenter.

– Så får det heller være at offentlige tilskuddsordninger fortsatt ikke er rigget for å finansiere drift av regionale jazzorkestre ut over korte enkeltprosjekter og stunts. Vi har holdt det gående i mer enn tjue år, og har etter hvert en viss ekspertise på knapper, glansbilder og prosjektsøknader. Norske jazzmusikere har for lengst bevist sitt internasjonale nivå og evne til å skape nye og særegne musikalske uttrykk. Derfor investerer Østnorsk jazzsenter tid og ressurser i et stort jazzorkester. Det norske jazzmiljøet fortjener spill levende jazzensembler som gir mulighet til å skape og utøve i stort format i alle landets regioner, og vi håper kulturpolitikerne tar dette perspektivet på alvor når de møtes til debatt samtidig som vi avslutter Norgesturneen med konsert på Arendalsuka onsdag 17. august, konkluderer Kari Grete Jacobsen, daglig leder for Østnorsk jazzsenter.

Oslo jazzensemble og Maria Schneider framfører Schneiders storverk «Data Lords» på jazzfestivalene i Vadsø, Tromsø, Haugesund og Oslo, før turneen rundes av med konsert i Arendal kulturhus under Arendalsuka. På programmet for den politiske festivalen i Arendal står også en samtale mellom Maria Schneider og musiker og tidligere styreleder for norske musikkopphaveres rettighetsorganisasjon TONO, Bendik Hofseth, etterfulgt av kulturpolitisk debatt om regionale kulturfond i regi av Creo, Norsk jazzforum, Norske kulturarrangører m.fl.

Oslo jazzensemble & Maria Schneider, Data Lords 2022:
10.08 Varangerfestivalen, Vadsø
11.08 Tromsø jazzfestival
13.08 Sildajazz, Haugesund
16.08 Oslo jazzfestival
17.08 Samtale: Bendik Hofseth og Maria Schneider. Arendalsuka
17.08 Arendalsuka

Maria Schneider, musikalsk leder og komponist
Børge-Are Halvorsen, altsaksofon og fløyter
Joakim Bergsrønning, altsaksofon, fløyte og klarinett
Atle Nymo, tenorsaksofon
Martin Myhre Olsen, tenorsaksofon
Tina Lægreid Olsen, barytonsaksofon og bassklarinett
Frank Brodahl, trompet
Marius Haltli, trompet
Richard Köster, trompet
Hayden Powell, trompet
Anders Eriksson, trompet og flygelhorn
Even Kruse Skatrud, trombone
Nils Andreas G. Granseth, trombone
Magnus Murphy Joelson, trombone
Kristine Solli Oppegaard, basstrombone
Jørn Øien, tangenter
Kalle Moberg, akkordeon
Jens Thoresen, gitar
Trygve Waldemar Fiske, bass
Håkon Mjåset Johansen, trommer
Thor-Ivar Lund, lyddesign
Tor S. Ditlevsen, lysdesign

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Tuva Halses musikalske matboks

Tuva Halse platedebuterer med Bento Box Trio, og vi har Fri Resonans-spesial med Tollef Østvang, Peter Knudsen og Deerhoof-lynkurs mens vi lytter til åttitalls-Miles.

Intervju

Trekkspill som aldri før

– Life on Accordion er det første soloalbumet mitt. Det tok meg 47 år å komme dit, men nå er jeg der, sier Jovan Pavlovic, serbisk akkordeonvirtuos med adresse Trondheim siden 1994.

Meld deg på vårt nyhetsbrev