Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Andreas Røysum

– Det er et salig kjør med flott musikk med vakre folk, forteller klarinettist Andreas Røysum, som blant mye annet er turnéaktuell med sitt eget ensemble. Sammen med Motvind Kulturlag har han nettopp sluppet programmet for Motvindfestivalen i Oslo samt lansert en ny festival i Rollag.

I spalten Ukas Jazzprofil presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Andreas Røysum

Hei, Andreas, hvordan står det til?
– Er så heldig at jeg har såpass mye meningsfulle ting som krever fokus for tiden at det går an å kjenne seg dugelig bra selv med en mildt sagt nedbrytende situasjon hengende over oss. Er i skrivende stund hos maestro Meaas Svendsen i Rosendal med Nakama. Vi er på norgesturné, og hadde den store glede av å være gjestelærere på Sund FHS her forleden. Å møte elevene der var utrolig kult. Prata med Wildhagen om det, og vi nekter å tro at vi var så oppegående da vi var på den alderen. I mine ører hadde de meget å melde. Det er et visst håp for fremtiden!

Du er travel med mye nå, blant annet turné med ensemblet ditt?
– Det er et salig kjør med flott musikk med vakre folk. Starta uka med å låse nøkkelen til Bærum Kommune sin varebil inni bilen i det jeg skulle avsted på DKS-greier i 06.00-draget. Heldigvis var fattern og hans respektable verktøysutvalg i nærheten, så vi fikk brutt oss inn ved hjelp av brutal drilli- og hammerhåndtering. Etter vinduet som skiller setene fra bagasjerommet var banka ut gjensto det bare å feste dobbeltsidig gaffa på en lang pinne, og så var nøkkelen atter i mine hender. Elsker både Sisyfus og Oddysevs, så det er alltid et kick når man brått befinner seg i slike omstendigheter.


Andreas Røysum Ensemble (pressefoto)

Til sommeren er du med og arrangerer Motvind-festivalen i Oslo i juni, men dere har lansert nok én festival, i Numedal måneden etter. Hvordan endte dere opp der?
– Min gode venn Bastian Kverneland var lei av Oslo, og kjøpte for fire (?) år siden en gammel barnehage i Rollag Kommune. Flere kompiser flytta inn i barnehagen, og nå har vi blitt en god gjeng som holder til i området. Fikk i dag nyheter om at en av mine sjelevenner, Motvind-medstifter Haakon Aamlid, tar med seg familien til dalen også. Nå mangler vi bare Hans P. Kjorstad og Egil Kalman!

I disse postpandemitider snakkes det mye om konsertvegring hos publikum. Modig å lansere en ny festival nå?
– Jeg har aldri tenkt på noe av det Motvind Kulturlag gjør som «modig». For å snu mynten på hodet er det snarere «feigt» å ikke følge hjertet sitt og bruke viljen til å gjøre sitt beste for å realisere visjonene sine. Spesielt i et land som Norge. Om man tilbyr noe annet enn de samme halvgrå banda i sterile lokaler til stive priser tror jeg ikke folk vil vegre seg for å komme sammen og bli stimulert av berikende kunstopplevelser. Motvind i Middelalderskogen gir oss en unik mulighet til å lage en festival vi selv skriker etter å kunne dra på. Det er kult nok å arrangere i byen, men her har vi muligheten til å i langt større grad skape en helhetlig og sjelsettende opplevelse. Det skal bli en glede!

Som alltid er det mye spennende på Motvind-programmet, blant annet har dere bestilt nye verk til festivalen. Fortell mer om programmene i Oslo og Numedal.
– Vi er opptatt av at programmet settes sammen med hensyn til omgivelsene det presenteres i. De to festivalene vil være to helt forskjellige opplevelser, men jeg fornemmer endog at den estetiske profilen vår både er koherent og mangefasettert. Internasjonale og lokale stilskapere. Rykende fersk komponert musikk, kreativ bearbeiding av gammelt jazz- og folkemusikkrepertoar og sylskarp improvisasjon. En mesterlig ansamling kunstnere og ensembler viser veien videre!

I Numedal er det et større fokus på folkemusikk; Hulbækmo & Jacobsen Familieorkester, Munnharpekvartett med Thov Wetterhus, Anders Røine, Kenneth Lien & Hans Hulbækmo, Helga Myhr, Malmin, et splitter nytt verk av Hans P. Kjorstad som spilles på Hilme-stemnet og hos oss….. og ENDELIG kan vi få besøk av den fantastiske greske klarinettisten Yiannis Chaldoupis og hans Moukliomos. Men det er som seg hør og bør en variert meny også i Middelalderskogen. Jeg kan nesten ikke tro at Trevor Watts (f. 1939) tar turen for å debutere med en trio med John Edwards og Røros´ store sønn Tollef Østvang. Jeg er litt flau over at jeg selv skal gjøre min debut på Motvind-programmet, men det kjennes samtidig naturlig ut å gjøre det når jeg tross alt er nyinnflytta til dalen og inviterer til gilde. Og hvilken glede det skal bli å igjen spille kvartett med Signe Emmeluth, Ingebrigt Håker Flaten & Paal Nilssen-Love. Henriette Eilertsen åpner ballet med en transcendental solo, og Marthe Lea & Celio de Carvalho møtes i duoformat for første gang.


Helga Myhr spiller under Motvind i Middelalderskogen 17. juli. Foto: Johannes Selvaag

Kjetil Jerve har, tro det eller ei, aldri spilt på Motvind før. Han skal åpne festivalen i Oslo i Grønland Kirke med et nytt verk, «Harmonic Consciousness», for 12 musikere som leser av jazzinorge nok kjenner godt til fra før av. En for historiebøkene!

Det er generelt mye av historisk relevans å høre i løpet av de tre dagene i Oslo. Jöelle Léandre spiller solo, Aki Takase kommer med trioen sin, Monk´s Casino spiller to sett og Sthlm Svaga urfremfører nye stykker av Roscoe Mitchell og Archie Shepp! Årets ad hoc drømte jeg om og det hørtes så fett ut at det måtte skje: Lotte Anker, Tobias Delius, Antonio Borghini & Mark Sanders! Det kan faktisk ikke bli noe annet enn rystende. For de danselystne kan vi by på Joshua Abrams sitt Natural Information Society og Motvind Records mikrotonale folketechno-stolthet Naaljos Ljom. Det var vanskelig å finne en pianosolist etter Ayumi Tanaka sin solokonsert under fjorårets festival… men heldigvis kommer Kaja Draksler i år!

Motvind har etablert seg som et friskt pust i festivallandskapet, kunstnerisk, men også som en viktig stemme i samfunnsdebatten. Føler dere at dere når fram med budskapet?
– Det er mange som har vært veldig støttende og positive overfor arbeidet vårt. Mange i kulturfeltet har hele veien sagt at de er fullstendig enige med oss og takket oss for at vi tar kampen, men at de ikke KAN uttrykke det de mener selv, da det ville kunne fremstått kontroversielt i lys av deres respektive posisjoner i markedsøkonomien. Nok et eksempel på at systemet er rigga til sånn at sosial og økonomisk trygghet fort kan havne i klinsj med ens egne etiske verdier. Det er både litt trist, men også veldig oppløftende. For jeg tror virkelig på menneskeheten. Om alle uttrykker det de faktisk føler og står opp for sine dypeste verdier, så kan skuta seile hvor enn vi ønsker. Om Motvind Kulturlag kan bidra til et kulturliv hvor flere føler seg trygge til å si det de faktisk mener, så er vi hoppende lykkelige og takknemlige for å ha kunnet få bidra.

Motvind Kulturlag er en paraply som ved siden av Motvindfestivalen omfatter Motvind Records og Magasinet Motvind. Hva skjer der framover?
– Kom på Victoria 1. april! Da presenterer Motvind Records fire konserter fra stallen; Miman med Axel Dörner & Michael Griener, Maja S. K. Ratkje & Signe Emmeluth, Henriette Eilertsen og Thov Wetterhus. I tillegg slippes den andre utgaven av Magasinet Motvind, en blekke i krysningspunktet mellom vitenskap og åndelighet. Ellers vil Motvind Records fortsette å gi ut plater vi føler det er nødvendig at folk kan ha muligheten til å sjekke ut. Hans Kjorstad sitt epos «Avkjølingshistorie» og duoplate med Maggie Nicols & Ferdinand Bergstrømer rett rundt svingen. Og litt lenger nede i lia kan man høre to duoplater jeg spilte inn i fjor med henholdsvis Kalle Moberg og Mats Gustafsson. I tillegg kommer det blant annet sjokkerende nyheter i serien Perspektiv på norsk folkemusikk, og verdens lekreste bassist planlegger 3LP-utgivelse. Og masse mer…

Naaljos Ljom ga ut debutplata på Motvind Records sin serie “Perspektiv på norsk folkemusikk”. De spiller også under Motvind i Oslo 17. juni.

Har du andre spennende planer for året?
– Mye spilling med Nakama, Marthe Lea Band, Andreas Røysum Ensemble og Miman. Klaus Holm og jeg har nettopp ferdigstilt en plate, som vi forhåpentligvis skal turnere med til høsten. Da kommer det også plate med Meaas Svendsen, Kresten Osgood og meg på det Chicago-baserte selskapet Astral Spirits. Det skal vi feire med å dra på turné med Mars Williams som gjest. Forhåpentligvis en del i Norge, men det virker som om mange arrangører vegrer seg for å booke «gamle legender» om dagen. De har brått blitt gammelt nytt, selv om de jo utvikler seg og låter fetere enn noensinne.
Ellers ser jeg frem til å debutere som fløytist (hjæææælp….) i studio med Fire! Orchestra om noen uker. Og gleder meg til å spille hvertfall én duokonsert til med Paal Nilssen-Love. Det har vært så fett de to gangene vi har gjort det så langt.
Håper også jeg får til å skrive en hel masse musikk til både ensemblet, som skal spille inn vår tredje plate i september, og til ymse hypotetiske besetninger.

I spalten «Blindebukk» i det rykende ferske nummeret av Jazznytt, kan vi lese dine betraktninger når du får servert plater til «blindlytting». Men har du selv en plate du ønsker å anbefale?
– Det er kanskje ikke alle som har hørt Jeanne Lee – Conspiracy fra 1974? I bandet finner man blant annet Sam Rivers, Steve McCall og Perry Robinson.

Og helt til, slutt har du en konsertanbefaling?
– Roscoe Mitchell kommer til Bergen i forbindelse med Borealis 17-20. mars; en del av maleriene hans er utstilt, han skal samtale med John McCowen, et nytt arrangement av Nonaah skal spilles av Sjøforsvarets Luftkorps og til slutt spiller Roscoe solo og duo med McCowen. Det er fantastisk at det finnes folk med både ressurser og kompetanse til å få så spesielle ting til å skje. Jeg har fri, og skal på ferie. Har en drøm om å ta med Roscoe til Syverkiosken!

Fra forsiden

25 ÅR SOM NORSK JAZZFORUM

Veien til en nasjonal jazzscene

25 ÅR SOM NORSK JAZZFORUM: 8. juni 1997 ble Norsk jazzforum etablert ved sammenslåing av tre ulike jazzorganisasjoner. Gjennom sommeren publiserer vi flere intervjuer og saker for å markere 25 år som Norsk jazzforum, organisasjonen som samler hele det norske jazzfeltet. Terje Mosnes skriver her om den nye organisasjonens første tid.

Meld deg på vårt nyhetsbrev