Nyhet

UKAS JAZZPROFIL: Terje Gewelt

Bassist og komponist Terje Gewelt er aktuell med sin tolvte utgivelse i eget navn. Nå har han gjort hallingdøl av seg og har spennende planer på sitt nye hjemsted Nesbyen.

Hver uke presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Terje Gewelt

Hei, Terje, hvordan står det til om dagen?
– Etter forholdende har jeg det bra, takk. Som frilans jazzmusiker og uvaksinert 60-åring håper også jeg at Covid19-vaksineringen skyter fart slik at vi snart kan ha mulighet til å jobbe normalt igjen.

Du er aktuell med ditt tolvte album i eget navn, som har blitt omtalt som ditt beste til nå. Fortell om plata «House on a Hill».
– Musikken er skrevet før og etter at Covid19 slo til for alvor og albumet er en oppfølger til platen «Wow And Flutter» som jeg ga ut i 2017. Det er viktig for meg at hver låt har en tydelig identitet og egenart, samtidig som at albumet er helhetlig uten å sprike i alle retninger, noe jeg tror jeg har lykkes med. Jeg fikk god hjelp av de fremragende musikerne Bjørn Klakegg på gitar, Erlend Slettevoll på piano og keyboards og Terje Evensen på trommer og elektronikk til å tolke de nye låtene og bringe dem til liv. Vi fikk spilt dem inn i det fine studioet til Tor Magne Hallibakken her Nesbyen sist sommer da viruset var under kontroll.

Får vi høre noe av dette live framover?
– Albumet har dessverre fått liten oppmerksomhet her i Norge og jeg har over lengre tid vært veldig lite flink til å promotere min musikk her til lands. Jeg gjør nå et lite fremstøt for å synliggjøre mitt siste album, kanskje er det en arrangør der ute som syntes musikken fra «House On a Hill» er verdt å presentere. Realiteten er at det er mange fine band og musikere i Norge som konkurrerer om et veldig lite publikum, få jobber og pressede honorarer. Jeg har nå valgt å promotere musikken litt utradisjonelt ved å annonsere mitt siste album «House On a Hill» i høst utgaven til NTF «Fjell og Vidde». Magasinet har veldig mange lesere som er kulturelt interesserte og fra tidligere erfaring kan en slik markedsføring av musikk gi positive resultater. Er det et ønske og et marked for min musikk kommer vi og spiller.

Har du andre liveplaner?
– Jeg skal gjøre noen konserter i sommer med Karin Krog og med «Staffan William Olsson Trio». Det var planlagt en turne med Billy Cobham «Nordic» i september som nå er flyttet til 2022. Vi får håpe at det blir trygt å arrangere normale konserter igjen innen høsten.

– Gjennom årene har du spilt på mer enn hundre plateutgivelser med norske og internasjonale musikere, og du er fast medlem i flere band. Har du noen høydepunkter å trekke fram gjennom din lange karriere?
– Da jeg jobbet som musiker i USA på slutten av 80-tallet var jeg medlem av jazz/fusion bandet Full Circle. Det å turnere med dette bandet, oppleve å få platekontrakt med CBS Sony og erfare hvordan jazz og musikkbransjen fungerte i USA, var utrolig interessant og lærerikt. At jeg var medlem i dette bandet ledet til mange andre flotte musikalske høydepunkter som inkluderte studiojobber og livekonserter med fantastiske musikere. I den senere tid må jeg nevne samarbeidet med pianisten Enrico Pieranunzi som et høydepunkt. Ellers er det alltid musikalsk tilfredsstillende å spille med de fantastiske musikerne jeg jobber jevnlig med her i Norge – ingen nevnt, ingen glemt!

Du gir ut både dine egne og andres plater på labelet Resonant Music som du startet opp for snart 25 år siden. Platebransjen har vært igjennom store endringer i løpet av de årene. Hvordan opplever du denne bransjen for tiden?
– Det har alltid vært utfordrende å tjene penger på å gi ut jazzplater, og i løpet av de siste årene har dette blitt enda vanskeligere. Det har ført til at jeg nå kun gir ut min egen musikk på Resonant Music.
Som utøvende musiker må man være synlig, og da er det å jevnlig utgi sin musikk viktig. Vi ser nå at mange gir ut musikken selv og en ny trend er at man presenterer en eller to låter ca annenhver måned, kun tilgjengelig for strømming og nedlasting. Får man mye god respons på musikken kan det være smart å trykke opp et opplag med CD´r eller vinyl, men det koster jo endel penger. CD´n er fortsatt et godt format, også når det gjelder å promotere musikken overfor arrangører, media etc. For få år siden var det å skaffe seg god distribusjon ekstremt viktig for et plateselskap og artist, nå er dette ikke lenger så avgjørende for å få musikken ut til potensielle lyttere rundt om på vår klode.
Jeg ser på strømming av musikk som en stor fordel for oss som driver innen smale musikalske genrer. Produserer man god musikk er det nå mulig å opparbeide seg trofaste lyttere verden over. Vi får håpe at fordelingsbrøken av strømmeinntekter snart vil endres i musikernes favør.

Det er fortsatt en utfordring å synliggjøre musikken slik at den får en sjanse til å bli lyttet til. Det er jo bare helt enormt mye musikk som blir gjort tilgjengelig hver eneste dag, pluss all den gode musikken som allerede er tilgjengelig, men det finnes mange lyttere der ute som er på søk etter nye musikalske opplevelser.


Foto: Thomas Mørch

Det er et stadig tilbakevendende spørsmål i denne spalten, men fortsatt like viktig for å synliggjøre konsekvensene av koronapandemien i norsk kulturliv. Hvordan har koronapandemien rammet deg og ditt kunstneriske virke det siste året?
– Vi musikere lever jo av å samle folk, det har det vært lite av siden mars 2020. Jeg har fått skrevet en del ny musikk, og da det ble en åpning sist sommer fikk jeg spilt inn mitt nye album «House On a Hill». Ellers har jeg spilt inn en del nye låter i mitt lille studio jeg har bygget i låven vår her i Hallingdal. Det har vært artig og lærerikt å spille og produsere alt selv.
Koronapandemien er og har vært vanskelig for oss alle, men jeg har ekstra sympati for unge musikere som er i startfasen av sin karriere. De har ikke fått noen mulighet til å komme ut og spille, skape musikalske nettverk, kontakter etc.

Og nå har du flyttet fra Oslo til Nesbyen i Hallingdal, og vi hører du har veldig spennende planer der.
– Min kone Elizabeth og jeg fant et flott sted i Nesbyen ca. 2 timer kjøring fra Oslo. Dette gjorde at vi valgte å flytte fra Oslo til Hallingdal sommeren 2017, noe vi ikke har angret på. For ett år siden kjøpte vi det fine gamle laftede forsamlingshuset «Valhall» som ligger inntil riksveg 7 ved Bromma. Planen er å flytte bygget til Nesbyen sentrum, restaurere og utvikle det til en kultur-kafe. Vi håper at prosjektet står ferdig høsten 2023.

Det er nå mange steder i landet man endelig kan oppleve livemusikk igjen, om enn i litt mindre format. Har du en konsertanbefaling?
– Jeg har dessverre ikke oversikt over hva som skjer av konserter for tiden, men hvis man er i området kan jeg tipse om konserten med Karin Krog, Staffan William-Olsson og meg torsdag 10. juni i Ulsteinvik kulturhus. Jeg vil også oppfordrer alle til å gå på konserter og støtte opp om kulturen når det er mulig.

Og helt til slutt, en plateanbefaling?
– Jeg syntes den nye platen til Petter Wettre «The Last Album» er veldig bra. Vil også gjerne benytte anledningen til å anbefale alle mine 12 album utgitt på Resonant Music.

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Jazzjam House Rules

Tullkattesnutene tar med barn ut i verden, Audun Ellingsen knipser klingende jazzmynt, ferske videoer, bookingnyheter og konsertinntrykk pluss et Jazznytt-intervju med Amalie Dahl!

Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

Meld deg på vårt nyhetsbrev