Intervju

Hjulene stadig i gang for Trondheim Jazzorkester

Trondheim Jazzorkester rundet 20 år i fjor, og fullfører den avbrutte jubileumsturneen i en stim av andre oppdrag.

Torsdag 20. mai spiller TJO strømmekonsert på Nasjonal jazzscene Victoria i Oslo, og dagen etter stiller ensemblet foran publikum på Røkeriet i Bergen under Nattjazz.

– Og da er vi ferdig med jubileumsfeiringa, sier orkesterets direktør siden starten, Bjørn Willadsen, mens kunstneriske leder Ole Morten Vågan bekrefter at settlista dels vil bestå av musikk av Hanna Paulsberg, arrangert for TJO i forkant av orkesterets ferske samarbeid med GURLS; dels av musikk som TJO har spilt tidligere i andre sammenhenger og dels av materiale som han selv og hans forgjenger som kunstneriske leder, Eirik Hegdal, skrev spesielt for jubileumsturneen i fjor.

– Vi hadde øvd inn om lag 25 låter til den turneen, og det var fint å kunne sjonglere litt på settlista. Men jeg tror nok ikke vi skal spille alle 25 på disse to konserten, sier Vågan med et smil som er hørbart gjennom telefonen.


GURLS og Trondheim jazzorkester under Jazzfest i Trondheim 5. mai i år. Foto: Juliane Schutz

18.7.2000
Den etter hvert velkjente historien om Trondheim Jazzorkester startet for alvor 18. juli 2000, da Konsen Big Band – student- og lærerensemblet ved Jazzlinja i Trondheim – gikk på scenen under det 40-årsjubilerende Moldejazz med Erlend Skomsvoll som dirigent og Chick Corea som gjestepianist.
Noen i salen stusset da festivalsjef Thorstein Granly introduserte bandet som «Trondheim Jazzorkester», og ikke Konsen Big Band, slik det sto i festivalprogrammet. Men da konserten, med Corea-låter i Skomsvolls arrangementer, var over, var alle tanker om navn blåst bort av det som hadde skjedd på scenen.

«Mirakelkonserten» i Molde ble starten på et mangefasettert eventyr som gjennom snart 21 år har etablert TJO som en helt spesiell institusjon, i så vel norsk som internasjonal sammenheng. Internasjonalt er Trondheim Jazz Orchestra best kjent som samarbeidspartner for Chick Corea, Pat Metheny og Joshua Redman, men både i utland og innland er også organisasjonsformen prosjektorkester blitt lagt merke til. Den innebærer at institusjonen TJO ikke opererer med fast ansatte musikere bortsett fra den kunstneriske lederen, men i stedet skreddersyr frilanser-baserte ensembler til hvert enkelt prosjekt. Godt over 200 musikere har vært innom ett eller flere TJO-ensembler siden starten, noe som gjør TJO til en svært viktig arbeidsgiver innen norsk jazz.

Administrativt drives institusjonen TJO av to ansatte, Willadsen og produsent Martin Taxt. Organisatorisk tilhører TJO Midtnorsk jazzsenter i Trondheim, og bæres oppe av statlige, kommunale og fylkeskommunale bevilgninger, samt midler fra Talent Norge AS og SpareBank 1 Midt-Norge. En programkomité – p.t. Njål Ølnes, Mette Rasmussen, Jan Ole Otnæs, Bjørn Willadsen – fatter de kunstneriske beslutningene, blant annet om samarbeidspartnere, i samråd med kunstnerisk leder. TJO har gjennom årene inngått samarbeider med en lang rekke enkeltmusikere eller band som blant annet Per Zanussi, Come Shine, Elin Rosseland, Øyvind Brække, Jon Balke, Terje Rypdal, Maria Kannegaard, Sofia Jernberg og Olav Mjelva, Christian Wallumrød og Atomic, videre med ensemblets egne kunstneriske ledere – i tur og orden Erlend Skomsvoll, Eirik Hegdal og Ole Morten Vågan ­–  og har årlig siden 2007/08 vært fast samarbeidspartner med Moldejazz/SpareBank 1 SMNs i deres årlige JazZtipendiat-prosjekt. Blant de musikerne som via JazZtipendet har fått musikalske ideer og visjoner omsatt til konserter og/eller plateutgivelser gjennom samarbeid med et håndplukket TJO–ensemble er Kim Myhr, Marius Neset, Espen Berg, Stian Westerhus, Anja Lauvdal/Heida Mobeck, The MaXx og nå sist Signe K. Emmeluth, som får sitt verk urframført under Moldejazz i juli.

Fra 5000 til 1000
– Joda, vi holder hjulene i gang, sier Bjørn Willadsen. – Fordi det offentlige har opprettholdt sine økonomiske bidrag, har vi kunnet jobbe med ulike prosjekter, men vi har spilt for langt færre folk – om lag 1000 i hele 2020, mot 5000 året før.


I MOLDE 2017: Bjørn Willadsen har vært administrativ leder for Trondheim Jazzorkester siden starten i 2000. Foto: Terje Mosnes.

– Men det begynner så smått å gå seg litt til nå, sier Ole Morten Vågan, som er inne i sin annen 3-årsperiode som kunstnerisk leder. – For noen dager siden hadde vi premiere på prosjektet med TJO og GURLS under Jazzfest i Trondheim, og den musikken står på programmet for festivalene i Mandal, Molde og Haugesund også. 1. mai spilte vi Hedvig Mollestads Molde-bestilling fra i fjor, «Maternity Beat», på Soddjazz, den er det meningen å spille inn for Rune Grammofon seinere i år med tanke på plateutgivelse neste år. Dagen før hadde vi gjort en veldig spesiell Only Connect-konsert i Trondheim, der vi spilte mot et videoopptak av Anna Webber Trio. Anna er en fantastisk saksofonist og komponist, kanadisk, New York-basert og for tida bosatt i Berlin. Vi har bestilt musikk av henne, og meningen var at hun skulle komme til Only Connect og spille sammen med oss i Trondheim. Men det ble for vanskelig, så hun fikk laget en video sånn at vi kunne spille «sammen med» trioen hennes i Dokkhuset på den måten. Ekte corona-jazz, men neste vår håper jeg vi kan dra på turné i Norge med TJO og Anna Webbers trio fysisk samlet, og at vi kan framføre musikken slik hun hadde tenkt seg det.

Nye plater
– Det virker som om de ulike TJO-besetningene har endel å gjøre framover?

– Joda, det blir flere jobber med Signe Emmeluths JazZtipendiat-prosjekt, og en konsert under Oslo Jazzfestival med ny musikk som jeg har skrevet og som samtidig kommer på plate. Det blir en slags oppfølger til «Happy Endlings» som foreløpig har fått tittelen «Plastic Wave». Så er det plateinnspilling av Espen Bergs JazZtipendiat-verk «Maetrix» nå i mai, og noen konserter i sommer og på tidlig høst med JazZtipendiat-verkene til Johan Lindvall og Alf Hulbækmo. Vi håper også på en plateinnspilling med Atomic neste år.

 – Dere måtte utsette et planlagt konsertsamarbeid med John Scofield?
– Ja, men vi har stadig kontakt, arr’ene er klare og alle er tent på å ta det opp når situasjonen tilsier det. Jeg håper vi kan få det til en eller annen gang neste år. Vi har også kontakt med Jason Moran om et samarbeid, men det samme gjelder der, så lenge det er så mye usikkerhet rundt reising mellom kontinentene, er det vanskelig å sette datoer.

– Du selv er inne i den andre treårsperioden som kunstnerisk leder for TJO. Vet du hvor lenge du kommer til å fortsette?
– Nei. Det er en veldig givende jobb, og for meg, som kommer fra en gammel kommunist-familie med sosionomer og sjølproletariserte folk, er det å tenke fellesskap, samhold og lagarbeid på denne måten helt utrolig gøy. Men jeg tenker også at TJO skal bestå lenge, og at stillingen som kunstnerisk leder bør få inn nytt blod og nye ideer med noen års mellomrom, slutter Ole Morten Vågan.

Fra forsiden

Jazzknappleik - TOU Scene, Stavanger, 16. juni 2021

Friimpro på samlebånd

Festivalkurator Nils Henrik Asheim bygger seg en lavmælt musikkmaskin på Jazzknappleiks første dag ved hjelp av automatiske pumper og Vestlands-baserte musikere.

Meld deg på vårt nyhetsbrev