Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Siril Malmedal Hauge

Siril Malmedal Hauge slapp single i forrige uke, og i mai kommer hun med et nytt soloalbum. Forhåpentligvis får publikum høre den nye musikken live på klubber og festivaler utover senvåren og sommeren.

Hver uke presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Siril Malmedal Hauge

Hei, Siril, hvordan står det til i Oslo om dagen?
– Hei!  Så hyggelig det er å få være gjest her i Ukas Jazzprofil. Oslo føles veldig annerledes nå enn før. På en måte litt mindre enn før, spesielt med tanke på all kulturell rikdom vi har vært vant til i denne byen, som plutselig blir borte når all kulturaktivitet stenges ned. Jeg prøver etter beste evne å holde meg opptatt med nye prosjekter, og holde i gang kreativiteten. Åsså har jeg gått veldig mye på turer både på ski, skøyter og på beina. Det får friske tanker inn i hodet, og er en ypperlig måte å få hørt på ny musikk, podcaster og lydbøker i stadig endrede omgivelser. Noe som for meg, får byen til å virke litt større igjen på en måte.

Du slapp nettopp ny single, Wooden Hotel. Fortell.
– Jippi! Har gleda meg lenge til å vise frem musikk fra dette albumet. Hovedidéen til denne første låta kom vel i løpet av høsten 2019, hvor jeg prøver å skildre en slags flanering langs elva fra det urbane til det rurale. Det rurale har fått navnet ‘Wooden Hotel,’ som er en lengten til der hvor tiden går sakte. Det med tid (og opplevelsen av den) er en slags rød tråd i det kommende albumet. Wooden Hotell er innspilt i februar 2020 i Athletic Sound i Halden, med Dag Erik Johansen bak spakene, og en fabelaktig gjeng musikere. Låta kan forresten høres her.

Og det er et nytt album like rundt hjørnet?
– Det stemmer. Albumet heter «Slowly, slowly». Navnet, Slowly , to ganger, beskriver en bevegelse eller følelse, som et slags mantra. Jeg har tenkt det som en slags hyllest til alt det store i de små øyeblikkene som er rundt oss hele tiden. Tekstene og låtene er fulle av små store øyeblikk som males ut. Jeg har også samarbeidet med grafisk designer Synne Salvesen, som har klippet og limt i dagevis, og utformet en helt vill kollasj full av små øyeblikk som til sammen blir en helhet som preger coveret. Jeg har hatt gleden av å produsere albumet sammen med Dag Erik Johansen, som er utrolig dedikert og full av fine idéer. Det er også mikset av Dag Erik, og mastret av George Tanderø som begge er mestere på å få frem sonisk dybde og detaljer.
«Slowly, slowly» slippes i mai, og jeg ser for meg at det blir spesielt fint å presentere dette materialet når den tid kommer, og verden vår kanskje åpnes litt opp igjen.

Du solodebuterte i 2019 til strålende kritikk, blant annet mente Terje Mosnes her på Jazzinorge at du landet silkemykt og fjellstøtt med ditt formidable mannskap. Har du med de samme musikerne denne gangen?
– Jess! Martin Myhre Olsen på saksofoner, Torgeir Hovden Standal på gitarer, Kjetil Mulelid på piano, Martin Morland på bass og Henrik Lødøen på trommer. Jeg fikk anledning til å holde en kvitteringskonsert for prisen jeg fikk av Moldejazz, under festivalen i 2019. Jeg var så heldig få å ha med meg disse musikerne på det. Noe av materialet på dette nye albumet ble laget i forbindelse med denne konserten, og noe har jeg laget i etterkant. Så har vi i tillegg jobbet frem litt ting i studio, og prøvd ut nye lyder og nye måter å gjøre ting på. Veien har blitt litt til mens vi har gått, men hele tiden som en videreføring av første album, og lyden av bandet. Jeg gleder meg masse til å presentere materialet sammen med disse folka.

Singleslippet 12. mars var på dagen ett år etter at regjeringen meldte om nedstenging. Hvordan har det siste året vært for deg?
– Det siste året har vært fullt av usikkerhet, med avlysninger fra klubber og festivaler, og utfordringer rundt å planlegge konsertvirksomhet i det hele. Jeg ga i høst ut albumet «Chasing Sunsets» med gitarist Jacob Young, og vi skulle hatt releaseturné med det prosjektet i oktober/november, hvor nærmest alle konsertene ble avlyst på rekke og rad. En må huske å puste med magen når konserter blir utsatt og utsatt, før de alle sammen hoper seg opp nærmest samtidig, det kan være en skikkelig utfordring. Jeg tenker forøvrig masse på barn og ungdom som skulle hatt skoleavslutninger, russefeiringer, konfirmasjoner og andre veldig viktige ting i livet i denne perioden hvor ting blir annerledes enn det en hadde sett for seg, og folk som sitter mye alene. Det er nok mange som ikke har hatt det så lett i år.

Du skulle spilt på Vossa Jazz som nettopp ble avlyst. Når tror du vi kan få vi høre den nye musikken din live? Du er booket på andre festivaler framover også?
– Vossa Jazz ble utsatt til helgen 24. – 26. september, så vi får krysse fingra for at festivalen kan gjennomføre da! Ellers i vår spiller vi «Slowly, slowly» på Jazzfest i Trondheim 6. mai, Urijazz i Tønsberg 14. mai, Nasjonal jazzscene 21. mai, Parken i Ålesund 27. mai, Fosnavåg Kulturhus 28. mai og Nattjazz i Bergen 3. juni. Så kommer det enda flere annonseringer for sommeren og høsten senere på www.sirilmalmedalhauge.com 

I duo med Alf Hulbækmo turnerer du med den Kulturelle skolesekken. Der improviserer dere over dikt som elevene dere møter har skrevet. Spennende prosjekt, fortell litt om det.
– Jeg har spilt duo med Alf siden 2012. Sammen har vi laget et prosjekt vi kaller for «LYR, LYR-IKKE, LYRIKK». Det en konsert som utforsker samspillet mellom lyrikk og musikk, hvor vi har turnert en del på ungdomsskoler og videregående. Vi presenterer musikk til ulike dikt av både kjente og mindre kjente forfattere, og gir også ungdom mulighet til å sende oss dikt/tekster/lyrikk som de har jobbet med, og vi velger ut noen som vi lager musikk til. Vi har en tanke om at det finnes mange tekstforfatterspirer rundt om i landet, og at vi er med på å løfte fram fine og finurlige tekster som noen kan være stolte over å ha skrevet. Vi skal spille litt med dette i løpet av våren, det ser jeg frem til.

Har du andre planer og prosjekter for året som du vil dele med oss?
– For å nevne et par prosjekter, håper jeg vi får spilt flere konserter med min duo med Jacob Young. Vi har lommene fulle av plater, og en releaseturné i høst som ble avlyst. Vi planlegger etterhvert en konsert på Cosmopolite i Oslo, og krysser fingrene for at vi får reist litt rundt med dette, både i inn og utland, snart! Ellers er jeg også med i en trio sammen med Espen Leite og Jørn Simen Øverli som ga ut platen «Vidunderlig – Perler fra europeisk sangpoesi » i høst, og har flere konserter planlagt. Så kommer det etterhvert utgivelser med prosjekter til både Bjørn Marius Hegge og OJKOS som jeg er musiker på.

Til slutt, har du en konsertanbefaling?
– Jeg vil egentlig bare anbefale å gå på konserter generelt. Livet berikes av å høre bra folk spille musikk live, og det gjelder å komme seg ut å høre live musikk der det lar seg gjøre!

Og en plateanbefaling?
Kjetil Mulelid har nettopp gitt ut et superfint soloalbum som heter «Piano». Det anbefaler jeg alle å lytte til. Ellers har jeg hørt mye på albumet «Slowmotionary» av Ethan Gruska i år.

Fra forsiden

Vossa Jazz 2024 - dag 3

Mowday! Mowday!

FESTIVAL: Ekstatisk, politisk og rørende verk fra underkjente Shannon Mowday toppet årets Vossa Jazz. Les Audun Vingers siste rapport fra festivalen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev