Nyhet

BBB 30!

Bergen Big Band ble grunnlagt i 1991, og fyller dermed tredve i år. Vi tok en prat med bassist Magne Thormodsæter om hva som venter i jubileumsåret og om storbandformatet holder seg evig aktuelt.

Av Susanne Lohne Iversen

Storband assosieres ikke nødvendigvis med den musikalske avantgarden, men Bergen Big Band insisterer på det motsatte, og akter å stå fremst i utviklingen samtidig som de ivaretar tradisjonen.

– Profilen vår er å strekke oss i mange ulike retninger. Selv om det alltid blir diskusjoner om det ikke er på tide å velge en retning og gå for den, ender vi alltid opp med at vi har lyst til å gå i så mange retninger som mulig. Alle jazzmusikere har for all del et ansvar for å ta vare på tradisjon, men kanskje enda mer ansvar for å hele tiden skubbe på grensene. Storbandformatet er et veldig godt utgangspunkt for det, forteller Magne Thormodsæter.

Olav Dale ledet Bergen Big Band fra etableringen og til han gikk bort i 2014. Etter det var Thormodsæter musikalsk leder sammen med Dag Arnesen helt til førstnevnte i fjor ga plassen videre til saksofonisten Michael Barnes. Arnesen holder altså koken fremdeles, og denne kombinasjonen mellom tradisjonsbærere og ny giv er det Thormodsæter trekker fram som det beste med bandet i dag:
– Det publikum får se nå er et revitalisert Bergen Big Band. Det er masse ny energi på vei inn i bandet, en god blanding mellom unge og gamle. Nye folk som skriver og en enda større «drive». Bergen Big Band må på en måte overleve oss som har vært med siden 90-tallet.

Bandet er i følge Thormodsæter det eneste helprofesjonelle storbandet med tradisjonell besetning i Norge. Det er sammensatt av frilans jazzmusikere, en del med tilknytning til Griegakademiet slik som Thormodsæter selv, i tillegg til blåsere som til vanlig hører til i Sjøforsvarets musikkorps og Bergen Filharmoniske orkester.
– Vi er nødt til å samarbeide for å få ting til å skje her, det er derfor Bergen blir en kulturby. Det skapes så mye bra musikk i møtet mellom mennesker fra ulike utøvertradisjoner. Det er krevende å spille eksperimentell og improvisert musikk, så vi trenger folk som både er disiplinerte ensemblemusikere, og det er jo definitivt de som jobber i disse ensemblene mesteparten av tiden sin, samtidig som vi har det frie trøkket. Da kan faktisk en pluss en bli mer enn to, og vi får synergi. Musikk er jo vanligvis ikke en fyr som sitter hjemme alene og jobber, men mennesker som møter mennesker, og da kan vi få til noe nytt. Men det er på besetningssiden vi er mest tro mot storbandtradisjonen. Veldig mye av tradisjonsmusikken er skrevet for den besetningen, så vi er helt avhengig av den for å kunne fortsette med det, og det vil vi jo.


Bergen Big Band. Foto: Magne Langåker

Thormodsæter har også mange høydepunkter fra sin karriere å trekke fram.
– Jeg ble tatt inn under vingene av Olav Dale i 1998 når jeg kom til byen og var helt nyutdanna. Min første jobb var med Paquito deRivera, og det husker jeg fremdeles som et av de store høydepunktene de siste tiårene.

Bandet har hatt prosjekter med mange storheter,  som Maria Schneider, Diana Krall, Karin Krog, Andy Sheppard, Jon Balke, John Surman og Terje Rypdal, hvor flere resulterte i utgivelser. Thormodsæter trekker også fram Django Bates fra 2017 som et stort høydepunkt. Men også jubileumsåret lyder som om det byr på mange store øyeblikk.
– Å få en komponist og musiker som Marius Neset inn i bandet vårt er som et lokomotiv som får alle til å jobbe steinhardt. Martin Myhre Olsen har også skrevet noe sinnsykt komplisert musikk, så der må vi også ta oss skikkelig i nakken. Etter Neset-konserten som er planlagt til Nattjazz blir det også turné til høsten.

Det blir også litt skikkelig bergens-patriotisme, med prosjektet Bergen Song Book, der bandet skal spille musikk som assosieres med byen i regnet i egen BBB-versjon.
– Det blir noen Bergensviser, litt Peer Gynt, litt Ole Bull og Sondre Lerche og Jan Eggum og sånt. Det kommer veldig mye fin bergensmusikk. Og for meg som ikke snakker bergensk men som føler meg som bergenser, har jeg aldri betrakta Bergen fra et innvandrerståsted. Og da kan jeg skryte helt uhemma av Bergen, og jeg elsker jo disse visene og denne musikken.

Flere av medlemmene skriver også egen musikk. På den neste planlagte konserten er det den som står for tur, med stykker av blant andre Elisabeth Lid Trøen, Kjetil Møster og Dag Arnesen. Dette skjer 26. februar på USF Verftet om alt går etter planen. Trøen er for øvrig eneste kvinne i besetningen, og det må vi jo høre litt om.
– Ja, det er jo dritpinlig. Elisabeth Lid Trøen er det første og eneste faste kvinnelige medlemmet i Bergen Big Band. Det har vi fått pepper fra media fra flere ganger. Men det vi kan si er at vi er veldig bevisst på det, og vi tar alltid en runde til hvis vi for eksempel trenger vikar, og sjekker om det er en kvinne vi kan spørre. Og det lover vi å fortsette å jobbe med!

Ja, blir det 30 nye år med Bergen Big Band tror du?
– Bergen Big Band føles mye større enn oss som er med. Vi er i gang med å knytte oss til de kommende generasjonene og håper at de sakte men sikkert får det samme eierforholdet til bandet. Det blir absolutt 30 nye år, vi håper det blir minst 100.

Fra forsiden

Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

OJKOS spiller: Andrine Dyblie Erdal - Victoria, Nasjonal jazzscene - 23. april 2024

Prima fra ungdommen

Andrine Dyblie Erdals komposisjoner gir OJKOS nye numre og adresser å levere på.

Meld deg på vårt nyhetsbrev