Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Ernst Wiggo Sandbakk

Festivalsjef i Jazzfest, Ernst Wiggo Sandbakk, inviterer denne uka til helnorsk festival med topp program: – Trondheim blir landets tryggeste og hyggeligste sted å være 26. – 29. november!

Hver mandag presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Ernst Wiggo Sandbakk

Hei, Ernst Wiggo, hvordan står det til med nervene? Nå er det kun få dager til festivalstart.
– Det står bra til og nervene er under kontroll. Vi kan ikke gjøre annet enn å forberede oss på best mulig vis, med alle tenkelige, utenkelige og unevnelige variabler for uken. Men akkurat nå er smitteutviklingen beroligende, og Trondheim blir landets tryggeste og hyggeligste sted å være 26. – 29. november! 

Den opprinnelige festivalen i mai ble utsatt til i november på grunn av koronapandemien. De siste ukene har det vært stigende smittetall flere steder i landet, og myndighetene har strammet inn med nye påbud og restriksjoner. Men du har hele tiden vært ukuelig optimist? 
– Ja, jeg er nordlending, vet du. Og der nord ville vi ikke overlevd uten optimisme. 

Hvilke tiltak og tilpasninger har dere måtte gjøre for å kunne gjennomføre festivalen?
– Vi har en god beredskapsplan og skal gjøre alle konsertstedene til trygge arenaer. Vi kommer til å følge alle offentlige retningslinjer, være nøye på enmeteren, passe godt på artister og publikum, desinfisere lokalene før og etter konsertene. I år arrangerer vi ikke noen lokal artisttransport mellom Værnes og Trondheim. Vi betaler heller artistene litt ekstra slik at de kan bestemme selv hvordan de vil reise. På grunn av 50-personersbegrensningen kjører vi ekstra konserter der det er mulig å få til. Og så har vi jo har laget vår egen antibac-sprayflaske.

Men fortell om festivalprogrammet!
Festivalprogrammet ble helnorsk, etter at vi 9. november måtte takke nei til alle utenlandske artister. Som alltid er det stor sjangermessig bredde, noe for gammel, noe for ung, tidenes største satsing på barn, unge og familie, talentfulle band fra NTNU Jazzlinja og flere egenproduksjoner. Og programleggingen foregår enda, vi legger stadig ut billetter til ekstrakonserter.  

Er det noe på programmet som du selv ser spesielt fram til?
– Jeg sier ofte at vi kun har headlinere, og jeg mener det nesten. Eheadliner er pr. definisjon et stort plakatnavn med 100% billingsom forventes å selge mye billetter og tiltrekke ekstra oppmerksomhet fra mediaMen gåsehudfaktoren kan være omvendt proporsjonal med antall publikum og arenaens størrelse. Og på en festival hvor vi ikke tillates over 200 blir vi presset til et format som kanskje kler jazzen aller bestnemlig mindre lokaler. Derfor blir det magi med Jan Magne Førdeeller Jordan Sandkonserter i Cinemateket for 28 publikummere. Men det er klart vi gleder oss veldig til premieren på bestillingen Ola Kvernbergs Steamdome Vol 2 og Steinar Raknes Stillhouse med On The Road, som begge er samarbeidsprosjekter med Moldejazz. 

Og hvordan går det med planlegging av Jazzfest 2021?
– Planleggingen av 2021 har vært satt på pause den siste måneden, men vi har nesten fullt festivalprogram i mai med alle utsatte konserter fra i år. Så får vi nå se an utviklingen og ta de forholdsregler og grep som er nødvendige. Og alltid ha en plan B på tegnebrettet. 

Hvordan har kompensasjonsordningen fungert for Jazzfest, og hvor tror du festivalen lander økonomisk i 2020?
– Vi har ventet med å søke til vi har et komplett program. Vårt koronareviderte budsjett avdekker pr. dato et behov for kompensasjon på opp mot 1 million kroner for å unngå negativt årsresultatPå grunn av nedjustering av antall tillatte publikummere taper vi ca 1,5 millioner i billettinntekter, og har økte kostnader for store konsertsaler på flere hundre tusen kroner. Vi vet lite om den offentlige støtten for 2021, men krysser fingrene for at offentlige bidragsytere leser søknaden vår godt slik at vi kan gjennomføre alle utsatte konserter uten for stor risiko.

Hvordan tror verden vil bli om et år fra nå, vil koronapandemien og smittevernrestriksjoner fortsatt prege kulturlivet?
– Siden du bringer inn VERDEN så er jeg dessverre ikke like stor optimist lenger. Det er veldig mørke utsikter. I kulturlivet frykter jeg at vi bare har sett begynnelsen på «hestebiting, dessverre. Hvis krybba er tom om et par år frykter jeg stygge scener. Og på globalt plan er det skikkelig dystert. De som vil lide mest på grunn av nedstengningene (ikke nødvendigvis covid-19) er alle de millioner av mennesker som blir arbeidsledige og havner i dyp fattigdom. Dette er allerede tilfelle og det er skremmende at formuen til de åtte rikeste i verden har steget med 40% siden mars. Jeg håper virkelig at vi er tilbake i en mer normal vanlig hverdag i november 2021, men jeg tør egentlig ikke å tro det.

Til slutt, har du en konsertanbefaling?
– Det aner meg at geniale Bjørn Marius Hegge har noe skikkelig morsomt på gang med NTNU Jazzensemble og nye arr på låtkatalogen til Hans Rotmo.   

Og en plateanbefaling?
– Å dette er veldig vanskelig, siden det er så mye magisk musikk der ute. Men jeg vender ofte tilbake til Jan Garbareks Rites og nesten hva som helst av Weather Report og Zawinul Syndicate. Joe Zawinul er for meg vår tids mest betydningsfulle musiker.  

Festivalavisa kan du lese digitalt her.

Fra forsiden

Ukas Jazzprofil

Arild B. Nielsen hedret med Storbandprisen

Musiker og musikalsk leder i Hardanger Big Band, Arild B. Nielsen, ble lørdag 16. oktober hedret med Storbandprisen 2021. Nielsen er en bærebjelke for det lokale musikklivet, skriver Norsk jazzforum i begrunnelsen for prisen, og omtaler Nielsen som en ildsjel av dimensjoner, en stor musikalsk formidler og en inspirasjon for unge musikere.

Ukas Jazzprofil

NTT: Eurytmi og avant garde på Nesodden

Juliana Venter lager kunstfest på sagnomsust odde, Ole Morten Vågan har fått seg oktett, Radio Tidsmaskinen skrur klokka frem og tilbake og vi har ETT spørsmål til Sondre Lerche i ukas Now's The Time.

Meld deg på vårt nyhetsbrev