Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Arild Johnsen

Arild Johnsen kom inn som ny produsent i Nordnorsk jazzsenter knappe to måneder før arrangementsforbudet. Det er usikkert hva som vil skje med det planlagte høstprogrammet, og fra hjemmekontoret følger han nå opp musikerne og arrangørene i regionen.

Hver mandag presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips om noen som fortjener litt ekstra oppmerksomhet, send oss gjerne en epost.

Arild Johnsen

Du kom inn i Nordnorsk jazzsenter som produsent i januar i år. Hvordan har de første månedene vært?
– Nå fikk jeg bare knappe to mnd. i jobben før det meste i Norge ble stengt ned og vi måtte ut av kontorene og over til etablert hjemmekontor. Men frem til da var det en svært hyggelig arbeidsplass å komme til med gode og dyktige kolleger i et meget godt arbeidsmiljø. Det meste av våren og høstens program for 2020 var allerede vedtatt og mye av det på plass da jeg startet, så arbeidet mitt har så langt vært mest fokusert på den administrative delen av stillingen. Men jeg ser fremover og gleder meg til mange nye utfordringer når alt er tilbake til normalen og vi igjen kan fokusere på å skape gode musikalske opplevelser for alle i feltet.

Og med den pågående koronasitusasjonen og arrangementsforbudet, hvordan har arbeidshverdagen i Nordnorsk jazzsenter endret seg?
– Som de aller fleste i Norge måtte også vi i Nordnorsk jazzsenter forholde oss til anbefalingene fra regjeringen og etablere hjemmekontor. Jeg er i samme båt som mange andre med tanke på kombinasjonen med barn i småskolealder som trenger tett oppfølging av skolearbeidet på hjemmebane og foreldre med kontor i stua og på utvalgte soverom. Men det går overraskende bra.

Hva gjør dere med planlagte turneer og andre prosjekter framover?
– Alle våre prosjekter og turneer for våren 2020 er avlyst og enkelte ting har vi også lagt på vent til det kommer bedre tider. Akkurat nå avventer vi og følger situasjonen tett for å se om vi har muligheter for å kunne gjennomføre det som vi har planlagt for høsten. Vi har et svært spennende høstprogram med Erlend Apneseth trio, Atomic, Leagus/Benjamin Mørk, Andrea Rydin og Jo Skaansar, så jeg håper i det lengste at vi får gjennomført det som er planlagt.

Smitteverntiltakene rammer kulturfeltet svært hardt. Hva kan du fortelle om situasjonen til arrangørene og musikeren i Nord-Norge i disse dager?
– Jeg tror ikke nordnorske musikere og arrangører skiller seg ut fra resten av landet med tanke på hvilken dyp alvorlig krise vi befinner oss i. Jeg opplever at mange musikere og arrangører er svært bekymret for hvordan de skal klare seg økonomisk, når levebrødet og mulighetene nå er tatt fra dem. I tillegg har mange bekymringer for hva som skjer videre med tanke på den uvisse lengden av pandemien.
Vi på jazzsenteret prøver så godt vi kan å hjelpe til med å formidle budskap og følge opp anbefalinger og oppfordringer fra de store kulturorganisasjonene. Vi lager oversikter og forsøker å vise til hvilke muligheter som nå finnes for musikere og arrangører i feltet.
Jeg opplever det ikke som noe lett oppgave å navigere seg gjennom de ulike ordningene som presenteres fortløpende. Det at noen musikere i tillegg har kombinasjoner av ulike arbeidssituasjoner, gjør for mange ikke saken noe enklere.

Du er selv trommeslager. Får du noe tid til spilling ved siden av produsentjobben?
– Ja, akkurat det vil jo tiden vise. Men jeg har kombinert som frilans jazztrommeslager ved siden av jobb helt siden jeg sluttet på videregående skole så jeg vil tro at det også her fint vil la seg kombinere. Så snart verden er tilbake til det normale.

I denne spalten spør vi alltid om konsertanbefalinger. Har du en?
– I og med at vi nå befinner oss i en mildt sagt spesiell situasjon synes jeg det er viktig at alle som kan støtter opp under norsk musikk og jazz på alle tenkelige måter. Jeg vil derfor heller komme med en anbefaling om å støtte opp under alle de fantastiske artistene vi har her i landet. Både når det gjelder å kjøpe musikken de gir ut i fysisk eller digitalt format, men også på alle de digitale konsertene som nå dukker opp i et bredt mangfold.

Og helt til slutt, en plateanbefaling?
– Jeg vil gjerne komme med to anbefalinger om jeg får lov. Den ene er fra bassisten Rune Nergaards og saksofonisten Kristoffer Berre Alberts prosjekt Exoterm –«Exits to a corridor». Her finner du trashy frie improvisasjoner i et herlig elektronisk ambientlandskap. Og så jazzgitaristen Viktor Willhelmsen sin spellemannsnominerte (blues) plate «Knip igjen auan».  Musikalske krysninger mellom Finnmark, Amerikansk blues og impulser fra Vest-Afrika i en original vise-blues kombinasjon.

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Jazzjam House Rules

Tullkattesnutene tar med barn ut i verden, Audun Ellingsen knipser klingende jazzmynt, ferske videoer, bookingnyheter og konsertinntrykk pluss et Jazznytt-intervju med Amalie Dahl!

Nyhet

Tysk prestisjepris til Bendik Giske

Bendik Giske ble nylig kåret til årets artist under German Jazz Prize. En saksofonist og komponist som kontinuerlig flytter grensene, uttaler juryen i sin begrunnelse.

Meld deg på vårt nyhetsbrev