Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Kristoffer Kompen

Søndag 23. februar spiller trombonist Kristoffer Kompen den første av tre konserter som residerende kapellmester på Kampenjazz i Oslo.

Hver uke presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips om noen som fortjener litt ekstra oppmerksomhet, send oss gjerne en epost.

– Førstkommende søndag er din første av tre konserter på Kampenjazz som residerende kapellmester. Da spiller du med kvintetten din, og deretter med Fåx Trått og så en helt ny kvartett. Hvordan har du tenkt når du satt sammen de tre konsertene?
– Det første jeg tenkte var at det ville være moro å ta med min kvintett, Kompen Quintet, og spille litt låter fra alle  tre platene våre. Tanken bak Kompen Quintet var fra starten å lage melodisk moderne jazz for trombone, noe jeg synes det er laget alt for lite av. Jeg har holdt på den ideen hele veien med kvintetten, så dette blir en liten reise inn i denne verdenen.
Fåx Trått var masterprosjekt mitt da jeg studerte på NMH. Jeg pleier alltid å være bevisst på hvilken stil jeg spiller i og ikke blande for mye i sjangere. I dette bandet er det stikk motsatt. Her er det ragtime og frijazz, stomps og impro om hverandre. Bandet har ikke vært i aktivitet siden masterkonserten min på Nasjonal Jazzscene for fem år siden. Johan Hauknes kom bort til meg etter konserten og sa: ”Haha, dette er jo indeksregulert trad-jazz!” Det er en ganske fiffig og passende beskrivelse av Fåx Trått. Nå har vi har funnet frem notene igjen, øvd og er bedre enn noen gang, så dette blir veldig moro!

– Du avslutter du med en helt ny kvartett pluss AOJO, som du forøvrig var med å starte opp i sin tid, i andre sett. Hva har vi i vente på denne konserten?
– Da jeg ble spurt om å være residerende kapellmester, ble jeg gira på å sette sammen et nytt band og skrive nye låter. Dette blir debutkonserten til Kaptein Komp, en kvartett bestående av Rob Waring (vibrafon), Per Zanussi (bass) og Erik Nylander (trommer) – og meg selv. Det er spennende å utforske nye klangfarger på trombonen som blender inn i klangen til vibrafonen. Rob, Per og Erik er veldig rutinerte improvisatører som det er kjempegøy å spille. Det å skrive låter og skape musikk med dem er veldig gøy, siden de har et utrolig musikalsk overskudd. Vi kan la formene på låtene være åpne og vi låser oss ikke til bestemte rekkefølger og retninger. Alle lytter intenst og følger hverandres ideer.
I andre sett kommer AOJO – Akershus og Oslo Ungdomsjazzorkester. Thorstein Granly og Kari Grete Jacobsen og jeg startet bandet i 2014. Da jeg ga meg som musikalsk leder i 2016, hadde bandet vokst fra sju medlemmer ved oppstarten til ca. 15 flinke ungdommer. Flere tidligere medlemmer studerer nå musikk på høgskoler og konservatorier. Det er veldig gøy! Dessverre måtte jeg takke for meg da det kolliderte for ofte med spillejobber, men jeg er veldig glad for å se bandet bli større og bedre for hvert år med dyktige Shannon Mowday som leder. De skal spille et nytt stykke jeg har skrevet til Kampenjazz sitt 20-årsjubileum, i tillegg til smakebiter fra sitt nyeste repertoar. Jeg gleder meg til å høre dem igjen!

– Hvilke andre planer har du framover?
– Utover våren skal jeg være med på Tolvskillingsoperaen på Det Norske Teateret. Det er et veldig tøft band som kapellmester Svenn Erik Kristoffersen har satt sammen, med musikere som Ellen Brekken på bass og Børge Are Halvorsen og Nils Jansen på treblås. Til sommeren blir det Europa-turné med Ensemble Denada & Maria Schneider som jeg ser veldig frem til!

– Du er stilistisk en veldig allsidig musiker som spiller alt fra tradjazz til frijazz, og komponerer for små band, store ensembler, teater og film. Hva ligger ditt hjertet nærmest?
– Jeg synes det er morsomt å nørde på sjanger-koder, og hvis det er musikk jeg liker veldig godt får jeg en trang til å kunne spille det. Jeg vokste opp i et trad-jazz-miljø og har aldri hatt lyst til å legge vekk noe av dette, selv om jeg i perioder har spilt mest moderne jazz. Jeg vil heller si “ja takk, begge deler”, enn å måtte si at én musikkstil ligger nærmest og begrense meg til en sjanger.

– Og helt til slutt, har du en konsert du vil anbefale?
– Nasjonal Jazzscene, lørdag 7. mars med Hilde Louise Asbjørnsen og Kaba Orchestra!  Vi skal ta liveopptak for å lage plate! Ellers vil jeg reklamere for mine tre konserter på Kampenjazz (Kompenjazz?): Kompen Quintet 23. feb, Fåx Trått 1. mars og Kaptein Komp 8. mars. Det blir kjempegøy!

– Plateanbefaling?
The Buoy and the Sea, den nye plata til Trygve Waldemar Fiske. Superbra! Sjekk ut!

Fra forsiden

Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Petter Wettre

Petter Wettre tok med seg saksofonen og flyttet til Paris kun et par uker for koronarestriksjonene satte inn. Nye samarbeid og musikalske møter må vente, nå er det blogging, øving, trening og generelt venting som fyller dagene.

Ukas Jazzprofil

Kongsberg Jazzfestival avlyser

Kongsberg Jazzfestival melder i dag at årets festival er avlyst. - Det er med tungt hjerte vi gjør dette, men styret har også et ansvar for å ta vare på festivalen, forvalte den godt og sikre dens fremtid. Vi kan ikke sette festivalen i en situasjon hvor vi med åpne øyne sender den inn i historiebøkene, sier styreleder Juel H. Rye.

Meld deg på vårt nyhetsbrev