Moldejazz og Kongsberg Jazzfestival er begge nominert til Norsk publikumsutviklings pris, NPU-prisen for 2019.
I år har nominasjonsrunden pågått gjennom tips fra bransjen og årlige NPU-samtaler med medlemmer. Norsk publikumsutvikling har hatt en tett dialog med 30 kulturinstitusjoner og -aktører og slik kommet fram til de 12 nominerte til NPU-prisen 2019. Kongsberg Jazzfestival og Moldejazz er i godt selskap. De andre nominerte er filmproduksjonsselskapet Ape&Bjørn, festivalen Borealis, Bergens Sjøfartsmuseum, Dansens Hus, Haugesund Teater, Henie Onstad Kunstsenter, Nasjonalmuseet, Nationaltheatret, Oslo Museum/Interkulturelt Museum (IKM) og Rogaland Teater.
I nominasjonsteksten om Moldejazz står blant annet følgende: …Det mest interessante med denne nominasjonen er likevel ikke at Moldejazz snur en negativ trend, men hvordan de gjør det. Etter noen år hvor de store pop-og rock-konsertene på Romsdalsmuseet hadde tatt mye fokus uten å gi uttelling i form av billettsalg, gikk de inn for en snuoperasjon som kommer til uttrykk i den nye visjonsformuleringen. De skal ikke lenger være «Europas viktigste festival for jazz og beslektet musikk», kun «Europas viktigste jazzfestival». (…) Noen ganger handler det om å være tro mot sin egen identitet og sette seg i publikums sted. Det siste kan flere aktører med høye kunstneriske ambisjoner lære noe av.
I nominasjonsteksten om Kongsberg Jazzfestival står blant annet følgende: Kongsberg jazzfestival arbeider aktivt for å være en inkluderende festival og samarbeider med en rekke miljøer om sosial inkludering, innenfor rus- og psykisk helse blant annet. Denne nominasjonen fokuserer først og fremst på om de oppnår sitt strategiske hovedformål om «å få flere til å sette pris på og fatte interesse for jazz». De kan vise til en 400 prosent økning fra 9.000 solgte billetter i 2012 til 38.000 i 2018 og er dermed Norges best besøkte jazzfestival. (…) I 2019 lyktes de ikke 100% med folkefest-salget på Kirketorget. Men klubbene, der jazzen foregår, var likevel stappfulle. Det viser at de har utviklet publikums smak for Jazz og skaffet seg utvidet kunstnerisk handlingsrom. Imponerende! Den systematiske og målbevisste måten de arbeider med publikumsutvikling burde være til inspirasjon for andre i jazzfeltet.