Nyhet

Johan Lindvall er årets jazzstipendiat

Under Moldejazz ondsdag kveld ble Johan Lindvall utnevnt til SpareBank 1 SMN JazZtipendiat for 2019. Det tverrkunstneriske prosjektet «Dialoger/monologer» får urpremiere på festivalen neste år.

Hvert år siden 2007 er et ungt jazztalent i Norge blitt utnevnt til SpareBank 1 SMN JazZtipendiat, et samarbeidsprosjekt mellom banken, Midtnorsk jazzsenter, Moldejazz og Talent Norge. Prisen er et av landets største musikkstipend med en økonomisk ramme på en million kroner. Prisvinneren får utvikle et musikalsk prosjekt med Trondheim Jazzorkester som presenteres på Moldejazz året etter, og deretter på sentrale jazzscener nasjonalt og internasjonalt.

Årets jazzstipendiat under ble svenske Johan Lindvall (f. 1990). Han har vært bosatt i Oslo siden 2010, hvor han har tatt både bachelor- og mastergrad i improvisasjons-/jazzmusikk ved NMH (2010-16), og med ettårig påbygging i praktisk pedagogisk utdanning.
Dette er andre gangen på tre år at det største norske jazzstipendet går til en musiker fra Sverige, skriver festivalen i en pressemelding, og understreker at juryen ser på det som en berikelse for det norske jazzmiljøet at talenter fra Skandinavia utdanner seg og bosetter seg i Norge: «Prisvinneren kan derfor ses på som et resultat av det norske utdanningssystemet og den norske kulturpolitikken som tiltrekker seg talent fra hele Skandinavia.»


Jazzstipendiat Lindvall sammen med Per Oskar Olsen fra Sparebank 1 SMN, festivalsjef Hans Olav Solli og Bjørn Willadsen fra Midtnorsk jazzsenter. Foto: Håvard Bævre Ellingsgård/Moldejazz

Om årets tildeling uttaler juryen:
«Dialoger/monologer er navnet på et tverrkunstnerisk prosjekt som omfatter tekster, film og musikk, skrevet og regissert av Johan Lindvall. Det er et prosjekt ulikt noe som TJO har gitt seg i kast med tidligere.
Et prosjekt som vil undersøke hvordan tekst, film, skrevet musikk og improvisert musikk kan spille sammen. I sin prosjektbeskrivelse sier Lindvall at «[D]det handlar om att försöka skapa en version av sig själv som du kan stå för, en version du slipper skämmas över. Musiken bygger upp detta. Kompositionernas olika lager av grupperingar inom ensemblen och kontraster samspelar med textens repetitiva, nästintill maniska natur.»

Det kan ved første øyekast virke som et vel ambisiøst prosjekt, men i sin søknad har Lindvall overbevist juryen om at dette både er gjennomtenkt og realiserbart. Lindvall har allerede undersøkt det tekstlige materialet i 3 monologer skrevet for skuespilleren Nanna Lundevall og som vil danne grunnlaget for tekstene til «Dialoger/monologer». Inspirert av den franske «nye bølgen» fra 60-tallet, har Lindvall også undersøkt filmmediet gjennom sine musikkvideoer for Broen og Jessica Slighter.

Johan Lindvall kom til studier i Norge med bagen full av jazzpriser. Solid forankret i moderne amerikansk jazz, ble det et fruktbart møte med den unge norske jazz- og improscenen. I samarbeid med Mette Henriette på hennes ECM-debut og med bandkollektivet Torg, har Lindvall framstått som en original komponist og pianist. En mangfoldig kunstner som søker den indre sannhet framfor den ytre skjønnhet. Med en forkjærlighet for det minimalistiske og litt skakke, samtidig som musikken er sterkt rytmisk fundert og underfundig harmonisk. Og i det klassiske pianotrio-formatet viser han en evne til å fornye, men også å ta vare på det beste i en sterk jazztradisjon.»

Fra forsiden

Nyhet

NTT: Ugle Grammofon

Maria Kannegaard regisserer Damata-video, Ina Sagstuen arrangerer julekonsert, Jan Ole Otnæs forteller om da han booket Keith Jarrett for første gang, Kjetil Jerve spiller piano daglig, Anders Isachsen forteller om sitt forhold til tradisjonen og vi var på Hubro-jubileumet.

OK Sessions #2 – Nasjonal jazzscene, 5. desember 2019

Jam, slam og et lite knippe fine øyeblikk

Plateselskapet OK World og musikkorganisasjonen Samspill vil vise oss musikkens grenseløshet, i samarbeid med Nasjonal jazzscene.

Meld deg på vårt nyhetsbrev